@vedklyv har utmanat mig på debatt:
Jag hävdar att det borde finnas ett ”elkörkort” som vanliga privatpersoner kunde ta, för icke-kommersiella installationer för eget bruk i egen bostad, och som ger behörighet enligt ellagen för sådana.
Idag är steget alldeles på tok för stort mellan elektrikerbehörighet och vad man får göra som obehörig. Därför borde det finnas en nivå över obehörig, för egna installationer.
I gengäld bör detta kombineras med krav på uppvisande av sådant körkort för inköp av behörighetskrävande elmaterial.

Välkomna att diskutera saken.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Jag håller i princip med, men inser att gränsdragningen för elmateriel kommer att bli näst intill oöverstiglig i.o.m. att väldigt mycket ( brytare, uttag, centraler, kabel, rör m.m.) går att använda för installationer, som vem som helst får göra idag om bara spänningen och effekten är tillräckligt låg.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ett elkörkort vore en väldigt bra idé, tycker jag.

Att ta ett skulle kunna anordnas på ungefär samma sätt som man på studieförbund på kvällstid kan ta vapenlicens, där både teori och praktik gås igenom, och kunskapsprov.
Eller typ traktorkort, moped klass2, motorsågskörkort, det finns säkert många fler certifieringar som det går att jämföra med.

Sen är det ju lite frågan om hur denna behörighet ska vara begränsad, den ska ju inte sikta högre än vad målgruppen behöver, typ villaägare. Genom avgränsning så minskar ju lite vad man måste lära sig.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Lysande förslag. Ofta kan man ju som amatör mer än den helt obehörige "elektriker" som kommer och gör jobbet, då behörigheten innehas av hans chef...

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Mikael_L
Om du med "man" menar dig själv, så kanske.

Om "man" är någon random person, .... typ min morsa, så kan jag inte tänka mig att elfirman ens kan skicka någon som vet och kan mindre, inte ens om en pryo-elev från 8'e klass kommer till henne. ;)

Men nu skulle vi väl mer diskutera hempularkörkort, för och nackdelar och utformning ... :oops:

• Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
ricebridge ricebridge skrev:
I gengäld bör detta kombineras med krav på uppvisande av sådant körkort för inköp av behörighetskrävande elmaterial.
Tror du inte att det kan göra så att ändå fler köper dåligt material från Kina?

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Om "man" är någon random person, .... typ min morsa, så kan jag inte tänka mig att elfirman ens kan skicka någon som vet och kan mindre, inte ens om en pryo-elev från 8'e klass kommer till henne. ;)

Men nu skulle vi väl mer diskutera hempularkörkort, för och nackdelar och utformning ... :oops:
Poängen var att om man kan visa upp att man har erforderlig kompetens så behöver man inte använda sig av dessa klåpare. Å andra sidan så gör jag inte det idag heller! Har en elektriker (farbror) som "godkänner" mina installationer.

BirgitS BirgitS skrev:
Just det problemet tror jag iofs. att man kan stävja med kunskap. De flesta som köper elmaterial från Kina, och som kanske ändå har viss elkunskap. kan inte tänka sig riktigt HUR dålig en del av prylarna där är. Det fuskas på ett sätt man har svårt att föreställa sig. Oftast går det inte att avslöja fusket utan förstörande provning.

Där skulle kunskap hjälpa en del.

Men jag är ändå lite tveksam till förslaget. Antingen måste det då faktiskt gälla i princip all installation i en bostad, från mätaren. Eller så måste man ändå ha en begränsning, i stil med inte installera jordfelsbrytare, inte nya grupper i centralen, eller var man skall dra gränsen.

Skall man lära någon precis allt man behöver för en bostad, så tror jag faktiskt att relativt få skulle klara testen, även om man har en civ. ing. examen i ryggen. Och flyttar man gränsen från dagens triviala saker till lite mer avancerat, så är jag rädd att fler skulle tänja på gränsen in i farligt område.

Sedan är det en annan femma att väldigt många som arbetar på elfirmor idag troligen inte heller skulle klara "hempulartesten", men där finns det förhoppningsvis en ansvarig med behörighet som inte skickar ut vem som helst i personalstyrkan på svårare saker.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kanske det. Men vi har samma nöt att knäcka för t ex alkohol på privatimport. Så det får bli en fråga för Tullverket, men jag medger att den delen av mitt förslag är mer komplicerad.

H hempularen skrev:
Sedan är det en annan femma att väldigt många som arbetar på elfirmor idag troligen inte heller skulle klara "hempulartesten", men där finns det förhoppningsvis en ansvarig med behörighet som inte skickar ut vem som helst i personalstyrkan på svårare saker.
Enligt min erfarenhet så kan man nog inte lita på det. Har själv arbetat som elektriker (utan egen behörighet) och det var väldigt ofta som jag fick reda ut det som mina kollegor ställt till med.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Och flyttar man gränsen från dagens triviala saker till lite mer avancerat, så är jag rädd att fler skulle tänja på gränsen in i farligt område.
Men det problemet har vi ju redan idag. Det är ju bara att titta sig omkring här på Byggahus. Folk kommer att mecka med elen, vare sig vi vill eller inte, så länge det inte finns en armé av elektriker beredda att rycka ut till gör-det-själv-pris, och dessutom när det passar husägaren. Bättre då att legalisera och reglera saken. Se till att den som ska installera egen el har tillräckliga kunskaper, och får gå igenom ett prov innan man får sitt körkort. Samt att de som då lär sig att göra saken korrekt inte straffas senare - eller nästa ägare till huset, för den delen.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Skall man lära någon precis allt man behöver för en bostad, så tror jag faktiskt att relativt få skulle klara testen.
Om man ska innefatta allt, ja. Men det är att hamna i andra diket.
Det GÅR att göra klara och tydliga avgränsningar för vad som ska vara tillåtet med ett elkörkort. Det har vi ju redan idag, i form av reglerna för vad man får och inte får göra som obehörig. Men dagens begränsningar är så hysteriskt orealistiska att de faktiskt orsakar privata och obehöriga installationer. Direkt kontraproduktivt med andra ord.

Mikael_L Mikael_L skrev:

I begreppet ”körkort” ligger ju både utbildning och prov. Så det handlar inte om att vem som helst ska få göra vad som helst.
Däremot förutsätter jag att din morsa är tillräckligt normalbegåvad för att kunna ta ett elkörkort, om hon skulle få för sig det, om hon lyckats t ex ta körkort för bil. Och DÅ kan hon sätta in ett extra eluttag till läslampan själv, så att hon slipper snubbla på en massa lösa förlängningskablar.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
C
I någon av det oändliga antalet trådar i detta ämne diskuterades kort idén om att certifiera sig i någon av de EU-länder som har ett mer körkortsliknande system och sedan byta in det mot en svensk certifiering. Skulle det vara möjligt? Tillfälle till gruppresa? :D

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
I någon av det oändliga antalet trådar i detta ämne diskuterades kort idén om att certifiera sig i någon av de EU-länder som har ett mer körkortsliknande system och sedan byta in det mot en svensk certifiering. Skulle det vara möjligt? Tillfälle till gruppresa? :D
Gillar tanken, men det fungerar inte då man som certifierad elektriker egentligen inte kan göra ett jobb själv hemma. Detta då det är kopplat till företaget man jobbar på. Så fick jag det förklarat för mig av en bekant som nyligen utbildade sig till elektriker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.