Oj 178 är ju nästan ingenting :) vad har ni för uppvärmning och när är huset byggt?
 
Under de snart 6 år som jag bott här har jag endast en gång kommit över 1700 kWh på en månad. Det var i januari 2010. Juli i år förbrukade jag 159 kWh. Huset värms med direktel och är på 64 m². Allt varmvatten jag använder värms med elpatron då jag har en vanlig varmvattenberedare.

1700 kWh i juli är galet mycket. Finns det någon mer vattenläcka? Om varmvatten ständigt rinner ut i avloppet lär det gå åt en del. Finns det element i något förråd som är glömt på? Finns det några värmekablar för vattenledning som skulle kunna stängas av på sommaren? Har du egen brunn, och i så fall, fungerar pumpen som den skall eller går den kontinuerligt? Har du några vassa speldatorer som aldrig stängs av? 1700 kWh på en månad innebär en medeleffekt på 2,3 kW under månaden.
 
Redigerat:
Nej jag har en dator men den har jag knappt haft på. Flyttade hit första juli och har haft fullt upp sen dess :) nya vitvaror har jag installerat överallt i bra energiklass, alltså minst A+ på samtliga.
Jag har egen brun faktiskt men har ingen aning om hur den går, det är mitt nästa projekt att lära mig samt göra om i pumprummet. Tänkte att jag ska börja dra ur proppar en efter en för att se vart elen dras mest. Vattenläckorna tror jag är över nu då min FLVP står i stadigt tryck, men får hit några kontrollanter snarast som ska kolla tryck på element samt serva min FLVP så antar att jag får mer svar då :)
 
Kom precis under 1000 kWh i juli. Och då var vi borta ganska mycket. Vi har dock 300 m2 boyta och hus från 1700-tal - men jag tycker 1000 känns mycket, med tanke på att vi har bergvärme som också producerar varmvatten. Vi körde en elvärmare till poolen några dagar, som förklarar en del av förbrukningen men inte allt. Så 1700 känns helt galet mycket för dig TS.
 
Redigerat:
Visst ja, jag har en rackserver i källaren igång också, men den kan inte dra så himla mycket...
 
Har inte fått årets juliräkning än men föra året förbrukade vi 187kWh under juli månad för värme/varmvatten, elförbrukningen i juli i år blev 330kWh (hushållsel), elen brukar pendla mellan 300-430kWh/månad oberoende årstid.
 
Så här ser mitt elskåp ut i övrigt, börjar dra proppar imorgon. Har skrivit upp vad mätarna står på på t1 samt t2 som den stora mätaren skiftar mellan.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu var jag ute igårkväll och kollade mätarna. Jag har något som skiftar mellan t1 och t2. Vet inte riktigt vad dessa betyder men det kanske har med garage samt huset att göra? Jag mätte under en 13-timmarsperiod. Vad jag fick fram var att på t1 så hade det dragit 25 kvH under denna tiden, och då var vi enbart vakna första timman då vi tittade på tv, sen gick vi och la oss. Kan även tillägga att vi bara hade en liten lampa tänd ute i hallen. Vi hade heller ingen utebelysning på inatt. Sen tömde vi och släckte toalampan samt våran nattlampa snabbt innan vi somnade. Mer el än så har vi inte hunnit förbruka men 25 kvH under en natt är väl ganska mycket?

21:41
T1 725
T2 909

10:41
T1 750
T2 909
 
Redigerat:
Ventilationssystem som hakat upp sig och permanent förvärmer luften? Du borde ha en lysdiod på elmätaren som blinkar i takt med att energi förbrukas. Om du stänger av alla kända förbrukare så borde den sluta blinka. Gör den inte det så stänger du av en grupp i taget tills blinkandet upphör. Då kan du se vilken / vilka grupper som extraförbrukningen belastar. 25 kWh på 13 timmar blir ungefär 2 kW i snitt. Det är inte så att du glömt släcka något hundratal lågenergilampor? 25 kWh på 13 timmar utan kända förbrukare är galet mycket. Precis som 1700 kWh i juli är galet mycket.

T1 och T2 borde vara olika tariffer. Det används om elleverantören har olika elpris olika tider på dygnet.
 
Hemmakatten
T betyder förmodligen Tariff, dvs. du har två olika tariffer med två olika priser. Tarifferna gäller vid olika tidpunkter, kan vara sommar- och vintertariffer, vardag- och helg, dag- och natt. Finns säkert fler möjligheter. Du får kolla med elbolaget, både nätägaren och elleverantören.

Förutom dina lampor så har du väl kyl och frys, vvb, dator/tv kanske i inte helt avstängt, fast men trådlös telefon, mobiler som laddas, pump som går mm.
 
Jag pratade med min svärfar nu som ägde huset innan och han sa att pumpen kanske drar en del då den står på konstant. Men bör en pump dra så pass mycket isåfall och hur kan man då åtgärda det utan att stänga av den? :p
Ska testa att dra propp efter propp och se vad som händer här hemma :)
 
Är det vattenpumpen som går konstant? Det är i så fall helt fel och det räcker som förklaring till förbrukningen. Den skall ha en tryckströmbrytare som stänger av vid ett visst tryck. Om detta tryck är för högt ställt, om pumpen går åt fel håll eller om pumpen är sliten så kommer pumpen att gå för evigt. Börja med att titta på manometern till vattnet. Rör den sig när du spolar vatten?
 
Jag har kopplat ur en säkring nu och väntar på resultat. Den har antagligen med pumpen att göra eftersom det blev tystare i pumprummet samt att vattentrycket till kranarna försvunnit helt så ska bli spännande.
 
Nu har jag tagit några kort på pumpen om någon som har mer koll kanske säga något om den.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.