På bild två uppe i högra hörnet syns lite av tryckvakten.
Rotationsriktningen syns på bild ett, den kan kontrolleras genom att man försiktigt för ner tex en stripes genom ventilationsöppningen ner mot fläktbladen.
 
En vanlig pump men den ska endast gå vid behov absolut inte hela tiden och det borde den inte hålla för heller antar jag.
 
Har satt i proppen för över en timma sedan men ännu inget tryck i kranarna här hemma, bör det ta så lång tid? :)
Här kommer bild på tryckvakten mm.
Ser ju lite slitet ut måste jag säga.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Edit: Det blev lite fördröjt och andra inlägg kom emellan. Hänvisningar till bilder i det följande avser inlägg #119

Förutom pumpen har du en hydrofor eller hydropress. Dessutom skall du ha en tryckströmbrytare. Antagligen är det den som skymtar högst upp till höger på mittenbilden. Till höger på den översta bilden syns en manometer. När allt fungerar som det skall så sjunker trycket på manometern sakta när du spolar vatten ur en kran. Pumpen står still. När trycket sjunkit under ett inställt värde (kanske 2,5 bar) så slår tryckströmbrytaren till och pumpen startar. Nu stiger trycket på manometern till ett annat inställt värde (kanske 4 bar) varvid pumpen åter stannar. Det är inte säkert att pumpen kommer ända upp dit när en kran är öppen.

Om du slår på strömmen till den och öppnar en kran så kan du se om den uppför sig så. Titta även om den snurra åt rätt håll. Det finns pilar på toppen av motorn som visar åt vilket håll den skall snurra.

Det skall finnas en backventil som hindrar att vattnet rinner tillbaka ner i brunnen när pumpen stannar. Läcker den så kommer pumpen att gå mycket även med stängda kranar.

Under manometern sitter vad som skulle kunna vara en säkerhetsventil. Om den läcker så rinner vatten oavbrutet ner i golvbrunnen vilket kommer att öka pumpens drifttid.

Jag vet inte vad som händer om den pumpen går åt fel håll, men det kan eventuellt bli så att den fungerar, men inte kan komma upp till rätt tryck. Då kommer tryckströmbrytaren inte att slå ifrån.

Var det bara en säkring du tog ut? Den borde ha tre säkringar. Om du tagit ut bara en säkring kan det vara ett motorskydd som löst ut. Eller snurrar pumpen, men du får ändå inget tryck?
 
Redigerat:
Om du tog bilderna när pumpen var avstängd och inget vatten i kranarna ? så kan ett av felen vara att manometern är kass. Den visar ju 3 bar så något tryck i kranarna borde du ha.

Detta har inget med elförbrukningen att göra men kan ju lura en del.

Tryck vakten tycks ju vara inställd på att slå ifrån pumpen vid 8 bar. Nu kan man i regel inte helt lita på en sådan skalas exathet, men om det är 8 bar så verkar detta för högt.
Förmodligen orkar inte pumpen upp till 8 bar och går därför kontinuerligt. Sätt ner tryckvakten till ca 6 bar och se om pumpen orkar upp till detta tryck och att den verkligen slår ifrån.
Att det är lite rost på fjädrarna i tryckvakten är inget att oroa sig för utom att den förmodligen varit fuktig vid något tillfälle. Det viktiga är att den slår till och ifrån och att el-delen ser bra ut.
 
Okej ska se över detta. Nej som sagt den står på 3 bar men det var när allting var avstöngt och fortfarande inget vatten i rören alls. Verkar väldigt mystiskt. Är det något jag måste slå på manuellt när elen varit ifrån ett tag? Skrev säkring men menade att jag tog ur en propp ur proppakåpet, mitt fel :)
 
Som kanske denna? Vet ej vad det är men den verkar gå till pumpen. Kanske är viktigt att tillägga att jag inte rört något i pumprummet utan enbart proppakåpet på utsidan huset.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Same same but different. Säkring och "propp" är samma sak.
Till pumpen (som vad jag kan se) har en 3-fas motor. Därav skall det finnas 3 säkringar.
Arbetsbrytaren på väggen tycks vara frånslagen. För drift skall den vita knappen vara intryckt
 
Du måste trycka in den vita knappen på motorskyddet, som eventuellt även är nollspänningsutlösare.
Då kommer pumpen att starta.
 
Manometern har inget med el-delen att göra. Helt mekanisk och visar vattentrycket.
Väldigt vanligt att sådana pajar efter en tid.
 
Okej tack för tipset! Vågade inte röra något själv men nu jobbar pumpen igen :) hittade även en del gamla manualer och kvitton och stämmer dom så är pumpen från samma årtal då huset byggdes, alltså 1990. Jag kan tänka mig att det finns väldigt mycket mer energieffektiva pumpar nu för tiden?
 
Men jag kollade även elmätaren nyss och den har bara gått upp Max 1 kWH sen jag satte igång pumpen, men då den inte hade el så var den ju ändå inte igång så det var anledningen till att den drog så lite. Nu kommer det väl ticka på här igen :p
 
Om pumpen är från 90 blir jag överraskad, står det inte tillverkningsår på något av plakaten som sitter på pumpen? Kanske fick den billigt ur fyndlådan när han byggde huset :(
 
Jonatan79 skrev:
Om pumpen är från 90 blir jag överraskad, står det inte tillverkningsår på något av plakaten som sitter på pumpen? Kanske fick den billigt ur fyndlådan när han byggde huset :(
Nja, en pump kan hålla i många fler år än så.
Men visst slitage blir det ju och om den inte överhalas så kommer den ju att vara mindre effektiv per förbrukad kwh när åren går.
Det är en övervägning att byta en något sliten men fungerande pump mot en ny. Kanske inte motiverat m.h.t inköps och installationskostnader.Sååå stor skillnad i förbrukningen blir det förmodligen inte.
 
Nej den är nog från -90. Hittade ett väldigt fint kvitto här med så fin skrivstil att jag knappt kunde lösa det själv. Men på andra raden så står det "CPES60 Grundfors pump". Kan ju dock hända att pumpen är från -80 men att den legat på lagret tills någon ville köpa en billigare pump :p


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.