D09
Glöm inte o kolla med ev försäkringsbolag om dom kan sponsra :)
 
Y
messijah skrev:
Oj där ser man :) Kan tänka mig att det är smidigare att ha rör som går under huset istället för i och längst med isoleringen? Men hur går det på vintern om det blir minusgrader? :) Vad kostade det projektet för dig att byta alla rör eller gjorde du det själv? :)

Det är ~2 meter hög torpagrund. och rören är oisolerade, spillvärmen som strålar ut från rören värmer grunden till 7-8grader vilket skyddar mina vattenledningar osv. Då har jag även en lucka öppen in till tvättstugan i garaget som också värms upp på spillvärmen därifrån och från bergvärmepumpen som står där.

Tänkte dock isolera rören med kraftigt tjock isolering och sen sätta en radiator i tvättstugans torkrum istället för att nyttja uppvärmningen ytterligare.

Bergvärmen kostade väl mellan 120-145 med borr, nya c22 lågtemp radiatorer, lite golvvärme och stam.. MEN.. mupparna räknade inte på dimensioner så rören är för små och jag fick kämpa länge med att få dom att byta dom viktigaste delarna. Sen orkade jag inte stri med dom mer utan får bygga om resten sen.

120kvadrat 21.5 grader, 130 kvadrat källare+tvättstuga 7 grader... + varmvatten och övrig el i huset... 6500kwh om året.
 
Redigerat:
Nu är det lösa och det är förmodligen så att svärfars försäkring går in (Som är precis samma som min).
Det ska komma en kille och kolla på skadan i början på nästa vecka så vi får se hur omfattande den är :)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Kan man ställa in en värmefläkt i krypgrunden i väntan på besiktningsmannen samt avfuktare? Vill få det torrt så snabbt som möjligt. Detta är vad jag har att arbeta med. Funkade jävligt bra för fukten i rummet försvann på 24 timmar, men nu är det en stor krypgrund vi snackar om.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73 skrev:
Hög elförbrukning brukar vara ett tydlig tecken :)
Sen kan också värmepumpen vara sönder, som gör att den kör på elpatron hela tiden, och de kan anvä da värmepumpen som airco på sommaren
Samt energibesiktningen redogör vad elkostnaden går till. En seriös sådan ska redovisa rekommenderade energibesparingar. På energibesiktningen står förbrukning per kvm och år. Titta på den så får du viss vägledning.

Kan tänka mig att ditt hus ska förbruka ca 18-20000 med värmepump beroende på familjesituation och förbrukning. Resten ska lilla huset på 46 kvm förbruka?
 
Redigerat:
messijah skrev:
Kan man ställa in en värmefläkt i krypgrunden i väntan på besiktningsmannen samt avfuktare? Vill få det torrt så snabbt som möjligt. Detta är vad jag har att arbeta med. Funkade jävligt bra för fukten i rummet försvann på 24 timmar, men nu är det en stor krypgrund vi snackar om. ATTACH]148524[/ATTACH]
Möjligen att ytskiktet är torrt. Du ser inte jämt med ögat eller med handen hur fuktskadat det verkligen är. En avfuktare ska stå några veckor beroende på skada. En seriös firma talar också om vad som troligen är fuktskadat och behöver rivas. Med fuktmätare vet du hur fuktig det är.
 
Redigerat:
Stackars dig som får börja ditt hus med skada där svärfars försäkring täcker upp eftersom du nyligen har köpt huset. Hoppas försäkringsmannen är bra och tar sitt ansvar. Det är avgörande eftersom de är dem som betalar. Men du/han ska anlita firma från dem som de rekommenderar och har avtal med. Däremot får du inte ställa villkor eller önskemål förutom om du inte ger tillägg. Exempelvis väggar och golv ska repareras och inte bytas med allt vad det innebär. En gipsskiva ska repareras och inte bytas.

Arbetet kommer att ta längre tid än om du själv hade anlitat dem eftersom de får oftast en fastställd summa av försäkringsbolaget oavsett hur snabba de är. Du får ingen ersättning om de gör det på 3 eller 10 veckor. Fråga någon som kan turer och regler eller nyligen har drabbats. Helst ska man ha drabbats en gång så vet man sina rättigheter mot försäkringsbolaget. Firman och försäkringsbolaget kommer att spela ut dig mot varandra.

Har du tur så är det en seriös firma som inte slarvar.[/QUOTE] Avfuktarens elförbrukning ersätter de dig för. Så varför ska du börja torka någon dag före besiktning. Som synes har jag drabbats då det skött allt bra och när de skött det sämre. Byggbolaget förstörde då saker( inklusive möbler som var en småsak) i huset som inte var skadat innan jag släppte in dem. Med hot om advokat blev huset återställt efter nästan 18 månader.
 
Redigerat:
Oj det låter som att det kan vara väldigt lurigt ett sådant här ärende. Nu kommer en snickare imorgon som ska se över skadan så återkommer jag med mer information om vad han säger. Men försäkringsbolaget skulle täcka kostnaderna för vad det kostar att fukta av rummet mm. Men kommer dom täcka mitt golv som jag fick riva upp också?
Snickaren ska även göra en bedömning på hur länge läckan har stått, så vi vet vem som ska ersätta. Om det blir min svärfars försäkring eller om det är ännu längre tillbaka och något besiktningsmannen ska ta ansvar för. Dock så hoppas jag inte det är besiktningsmannen för då blir det väl ett jävla hallå och saker ska granskas ytterligare från fler sidor innan någon erkänner sitt misstag.
 
Fick min första räkning idag från vattenfall. Den berättade att jag använt 1700 kvH under juli månad. Är inte det lite mycket också för en sommarmånad? Hur mycket brukar ni ligga på per månad under sommaren?
Såg också efter att jag duschade häromdagen att elpatronen hade slagits på på min FLVP. Antagligen så går den in och värmer upp nästkommande vatten snabbt när man väl förbrukat lite men funderar på att stänga av elpatronen helt, även under vinterhalvåret.
Har ju en fint fungerande kamin som värmer bra och skulle man märka att det blir för kallt ändå, så kan man ju faktiskt slå på elpatronen igen. Någon som kör på samma princip under vintern?
 
messijah skrev:
Fick min första räkning idag från vattenfall. Den berättade att jag använt 1700 kvH under juli månad. Är inte det lite mycket också för en sommarmånad? Hur mycket brukar ni ligga på per månad under sommaren?
Såg också efter att jag duschade häromdagen att elpatronen hade slagits på på min FLVP. Antagligen så går den in och värmer upp nästkommande vatten snabbt när man väl förbrukat lite men funderar på att stänga av elpatronen helt, även under vinterhalvåret.
Har ju en fint fungerande kamin som värmer bra och skulle man märka att det blir för kallt ändå, så kan man ju faktiskt slå på elpatronen igen. Någon som kör på samma princip under vintern?
Oj! Hos oss gick det åt 472kvH i juli månad... Inte ens på vintern när det e -20 grader och vi slår på våra elelement kommer vi upp i 1700kvH!
 
Haha okej det var ju lite illa. Dock så har jag 2 hus, men det lilla huset kan nog ha förbrukat runt 100-200 kvH max. Kanske är elpatronen som är boven. Har knappt använt någon el känns det som eftersom man tänker ekonomiskt.
I värsta fall så får jag utreda detta närmre, om det nu är så att det förbrukas så här sjukt mycket.
Hur stort hus ligger du inne med och vad har ni för uppvärmning Pear4Life?
 
C
messijah skrev:
vad har ni för uppvärmning Pear4Life?
Nog för att sommaren varit dålig, men du kör väl ingen uppvärmning i Juli?
Pool?
 
Nej ingen pool. Allt jag har är ett Myresjöhus byggt 90, 117 kvm med FLVP. Den har jag dock märkt att elpatronen går igång på ibland när jag duschat t.ex men tänker koppla ifrån detta. Har ingenting som jag kan komma på som drar vidare mycket el, det ska vara elpatronen som går på i nödfall till FLVP isåfall. Har ju 2 hus men det lilla på 47 m2 drar inte mycket alls då det inte värms upp nu på vintern och det huset har jag bra koll på då jag installerat en elmätare på det.
Kan mycket väl vara något som ligger och lurar, någon kabel eller något men tänker iallafall nu i dagarna börja med att kolla hur mycket det tickar på min mätare, och sedan koppla bort propp efter propp för att se när det minskar, för det är första åtgärden som jag förstått?
 
Rackartekla
Låter ju jättemycket. Vi bor i enplans på 163 m2.
Fick precis veta att juli drog 178kwh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.