136 677 läst · 149 svar
137k läst
149 svar
2812kwh på en månad
Sida 1 av 10
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
hejsan.
har en enligt mig onormalt hög elförbrukning i mitt hus som jag köpte i höstas.
nu i december så har jag gjort av med 2812 kwh, och då eldar jag med pellets.
så nu undrar jag om det finns någon som har lite idér på vart man ska börja leta strömtjuvar..
har en enligt mig onormalt hög elförbrukning i mitt hus som jag köpte i höstas.
nu i december så har jag gjort av med 2812 kwh, och då eldar jag med pellets.
så nu undrar jag om det finns någon som har lite idér på vart man ska börja leta strömtjuvar..
tjena...du har inga element som går på el i vind, garage, förråd ? Sker all uppvärmning av huset med pellets eller du kompletterar med elpanna ?. Vem är nätägare och elleverantör ?
Oj, jösses. Nån elpatron inkopplad nånstans? Mindre kortslutning?
Det är alltså nästan 4 kW (3,77nånting) konstant förbrukning, nåt måste vara riktigt galet om du eldar med pellets. Hade du haft direktverkande el hade det kanske varit rimligt, beroende på vad det är för hus du bor i...
När det är såna enorma summor måste det antingen vara som sagt en mindre kortslutning nånstans, eller nåt väldigt strömkrävande som står på, typ spisen, elpatron, elelement, byggfläkt, flera stora strålkastare eller nåt liknande. Elpatron är nog ändå närmaste gissningen jag kommer till tror jag.
Det är alltså nästan 4 kW (3,77nånting) konstant förbrukning, nåt måste vara riktigt galet om du eldar med pellets. Hade du haft direktverkande el hade det kanske varit rimligt, beroende på vad det är för hus du bor i...
När det är såna enorma summor måste det antingen vara som sagt en mindre kortslutning nånstans, eller nåt väldigt strömkrävande som står på, typ spisen, elpatron, elelement, byggfläkt, flera stora strålkastare eller nåt liknande. Elpatron är nog ändå närmaste gissningen jag kommer till tror jag.
nu har jag varit fram med tångampermetern o mät lite, fick fram att jag på en fas hade en belastning på 11,8A. testade då att börja skruva ut proppar. konstaterade då att en sk. stigare står för drygt 10A förbrukning. dock så hittar jag inte var denna stigare tar vägen då allt i huset ändå fungerar normalt. har tre undercentraler utplacerade i huset, och ingen av dessa är påverkade av ur skruvning av proppen.
så nu är den stora frågan, vart tusan tar den vägen.
så nu är den stora frågan, vart tusan tar den vägen.
Ingen lång värmekabel i vattenledningen?
Ingen kortis i lyktstolpen som pga långa kablar och rappliga gamla skarvar inte orkar lösa säkringen utan istället drar elva ampere?
Ingen kortis i lyktstolpen som pga långa kablar och rappliga gamla skarvar inte orkar lösa säkringen utan istället drar elva ampere?