136 678 läst · 149 svar
137k läst
149 svar
2812kwh på en månad
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
självklart låter jag säkringen sitta i tills jag har pratat med grannen, känns inte riktigt rätt att låta hönsen sitta i 19 minusgrader bara för att jag fann 'felet' mitt i natten. förhoppningsvis så går han med på att ersätta oss för den el han har förbrukat utan en massa krångel med anmälningar hit o dit.
De kan vara olika. Häng på en förbruknings mätare. Eller skriv Ampere och räkna ut själv. Sen ska ni in tillsammans o kolla vad han använde ellen till. Sen tillkommer en elektrikers kostnad för att göra om installationen. O det kan bli saftigt! Gräva upp din kabel... Det kommer att kosta. Fota displayen då du mäter!!!
hmm hur kan man se nåt i efterhand? blir till att koppla ur kablarna till grannens garage o hönshus.kamilenski skrev:
grannen verkade iaf väldigt förvånad över våran upptäckt, så han skulle åka o köpa en lång skarvsladd till hönsens uppvärmning.
men hur ordenligt behöver man vara när man ska koppla ur grannen? räcker det att bara plinta ur kablarna o dra lite eltejp runt eller ska man krångla med att gräva upp marken och asfalten på min uppfart och cykelvägen som går mellan oss?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Koppla bort kablarna. Det räcker.
Hade du haft en mätare i ett år, hade du kunnat debitera grannen samma förbrukning för tidigare period. Den måsta ha varit den samma. Circa! Har grannen bott på samma ställe sen hönshuset byggdes, tror jag inte ett smack på att han "visste inte"!
Annars kan du be din el leverantör om de senaste årens förbrukning. Månad efter månad. Eller rent av be de om hjälp med att räkna ut grannens förbrukning. Det gör de. Efter en månad fom idag kan de nämligen räkna ut skillnaden. Även för tidigare perioder. Men är du duktig i matte, gör du det själv. Om en månad vet du ganska exakt. Kanske plus minus 10%.
Hade du haft en mätare i ett år, hade du kunnat debitera grannen samma förbrukning för tidigare period. Den måsta ha varit den samma. Circa! Har grannen bott på samma ställe sen hönshuset byggdes, tror jag inte ett smack på att han "visste inte"!
Annars kan du be din el leverantör om de senaste årens förbrukning. Månad efter månad. Eller rent av be de om hjälp med att räkna ut grannens förbrukning. Det gör de. Efter en månad fom idag kan de nämligen räkna ut skillnaden. Även för tidigare perioder. Men är du duktig i matte, gör du det själv. Om en månad vet du ganska exakt. Kanske plus minus 10%.
Han har inte gjort en ordentlig installation i hönshuset, utan han har bara dragit en skarvsladd från garaget till hönsen.
fast jag tror juh ändå att han har varit medveten om att elen inte kommer från hans hus.
fast jag tror juh ändå att han har varit medveten om att elen inte kommer från hans hus.
Ifö skrev:
Åtkomst? Han har kanske egna nycklar? Det börjar jag tro på. För 4 år sen då jag köpte mitt nuvarande hus, har det visat sig att grannen hade nycklar till mitt garage! Men var snäll och återlämnade dessa själv. Det hade inte spelat nån roll iof. Jag brukar ALLTID byta lås! Det gör jag sen mina nycklar till lägenheten lånades av några hantverkare...