Tror jag har hittat läckan.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Svärfar vill gärna riva och laga hörde jag ;)
 
  • Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
C
messijah skrev:
Det finns även kopplat för vattenburen värme men den används inte idag enligt ägaren då det räcker med luftvärmepumpen.
Kanske inte var enda anledningen då...
 
Oj, ja täta till det där och håll koll på expansionskärlet. Ser jobbigt ut det där, hur långt sträcker sig fuktskadorna?
 
Var nere i krypgrunden och tog kort, då såg det ut så här på 2 ställen. Den lilla läckan är den som var till elementet. Den andra läckan är nog också till ett element i rummet brevid men där var det inte synligt när jag tog bort lite matta där runt rören :/

Detta är elementläckan jag gav bild på tidigare.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Detta är en annan läcka men inget synligt inifrån huset. Dock så kändes denna inte lika fuktig som den andra men är ju betydligt större. Ungefär 3x större skulle jag gissa på.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Dock så har svärfar haft vattenburna värmen tillkopplad men han har sagt att den inte går på sommaren, att elementen inte blir varma för det blir dom först när temperaturen sjunker ytterligare på vintern. Dock så går det vatten i rören hela tiden.
 
Tycker lite synd om dig som nu straffas för svärfars blunders. svärfar får riva upp och laga fort och låta det torka innan hösten kommer. Är det torrt och fint under huset i övrigt?
 
Tack ❤️ Alltså nere i krypgrunden såg det bra ut i övrigt, förutom en del spindlar och kokonger så lite fukt är det nog där allt men har inte upptäckt någon annan läcka. Har även haft koll på frånluftsvärmepumpen och den verkar stå stabilt nu på 0.7 i tryck.
 
Y
Gissar på att det är grusgolv därnere under huset. Ifall du inte har lagt ut byggplast över hela så kan det bli lite liknande fläckar uppåt. Och vitt bös som troligen är svamp eller mögel.

Det hade jag, kanske inte så stor fuktfläck som din så jag vågar inte säga att det är det din fläck är, men för mig räckte det med plast sen blev det bra. Samt att du har alla ventilationventiler i muren öppna.
 
Redigerat:
Det var faktiskt makadam, större bitar eller grövre grus om man kan kalla det för det. Sen var det även byggplast över allting som du sa. Jag är rätt säker på att alla ventiler är öppna för dom går inte stänga, utan det är sånna ventiler som är av metall och avlånga springor i om du förstår :)
 
Y
jajo, det är makadam här också såsett, jag som uttryckte mig fel. vassa stenar som jag är rädd att dom punkterar plasten så jag har dubbla lager med tjock byggplast.
jag testade att täppa för ventilationen med isolering för få varmare golv men det var inte så bra. :p
 
Hahaha okej då vet jag vad jag inte ska göra :D mitt första hus nämligen, flyttade in den 1:a juli så kan inte så mycket om allt än. Men jag kan säga att den här första månaden har lärt mig sjukt mycket med tanke på alla fel, småfel och annat krångel som man behövt lösa. Dyr kunskap nu tycker jag dock.
Ska bli skönt när detta är löst så man kan ta tag i nästa fel :p
 
Y
Anar att det är liknande konstruktion som jag hade. Att rören går i en snickrad trumma längst ytterväggarna, inuti golvet. kanske 10cm bred.

När jag bytte värmesystem så rev jag upp trummans lock och slet bort rören, fyllde med isolering och på med nytt golvlock. Sen nya rören drog vi under huset så blir det dels isolerat golv ändå ut mot vägg, samt rör som är lätta att arbeta med. (jag kan gå under huset).

Dom hade slarvat med stänga vissa hål i trumman under huset, så möss tog sig in och yrde runt längst trumman och åt den skumgummi isoleringen som var på rören. samt så var det öppning i trumman upp under köksskafferiet så där bodde mössen också såg jag sen när jag bytte kök. hehe
 
Oj där ser man :) Kan tänka mig att det är smidigare att ha rör som går under huset istället för i och längst med isoleringen? Men hur går det på vintern om det blir minusgrader? :) Vad kostade det projektet för dig att byta alla rör eller gjorde du det själv? :)
 
harry73
Yrrol skrev:
jajo, det är makadam här också såsett, jag som uttryckte mig fel. vassa stenar som jag är rädd att dom punkterar plasten så jag har dubbla lager med tjock byggplast.
jag testade att täppa för ventilationen med isolering för få varmare golv men det var inte så bra. :p
Men fukt är sämst när temperaturen är högt och mögel trivs, sommaren alltså. På sommaren är det varmare ute än i grunden, såfukt kommer utifrån. Därför ska man stänga ventiler till grunden. Har man ändå för mycket fukt, får man använda avfuktare värmeslinga eller dylikt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.