smurfen72 skrev:
Då har jag missat nått trodde det var svärfars hus.
Fel av mig! Det var visst svärfars hus! :surprised:
 
messijah skrev:
Men alla blandare är från tidigt 90-tal och kanske inte så energieffektiva men de ska jag byta ut nu i samband med renovering.
Om du menar blandare = kranar för tvättställ, dusch mm. så finns det inte särskilt mycket besparing i energi att spara in genom att byta dessa.
En bekvämlighetssak Ja, men inget du sparar "massor" av energi på.
 
Mainstream skrev:
En sådan är ändå värt ett antal tusenlappar och behövs ändå den dagen man ska sälja.
Fast den är bara giltig i 10 år, så chansen är stor att man får göra en ny när det är dags att sälja iallafall.
 
Steg ett borde vara att ta reda på vad det är som värmer det vattenburna systemet., elpatronen gissar jag, men av beskrivningen av Niben att döma ska även eventuellt kunna värma det (där är jag dock på djupt vatten), och som jag fattade det är det ju även tilluftvärme till den. Så vad sjutton har man då en luft/luftvärmepump?

Hade svärföräldrarna problem med Niben, så att den egentligen bara värmer varmvatten med elpatron?

Säger som Hemmakatten: ta dit någon som kan besikta värmesystemet, framförallt NIBE:n.

Jag gissar på att den är slut, och isåfall är det kanske läge att ersätta den med bergvärme?
 
"Dock så fick jag inte riktigt förklarat för mig när jag köpte huset av svärfar om hur det skulle skötas. Klantigt och slappt kan tyckas." #37
 
Niben är en frånluft vp vilken ger ca 1.5 kw det räcker till vv och lite värme men troligtvis inte så mycket mera. Man bör kunna spärra elpatron i Niben då ser man om kompressorn funkar och köra man så mot vintern så kan den stå för lite grundvärme och luft/luft maskinen får stå för resten men blir det riktigt kallt får man nog koppla in elpatron igen gissar jag. Borde gå att strypa elementen närmast l/l vp så att man låter Niben värma rummen längst bort vilket l/l inte når. Här finns lite att läsa om Niben http://www.nibe.se/nibedocuments/11515/011480-1.pdf
 
Jag har bara min Nibe som uppvärmning för den har hand om uppvärmning av vattnet samt uppvärmning av huset. Utöver den har jag även en kamin men det är allt. Detta är mitt första hus så har fullt upp med egna renoveringar men samtidigt lära mig hur allt fungerar så får be om ursäkt om informationen varit luddig. Däremot idag när jag skulle kolla igenom min Nibe för att se hur filtrera ser ut så såg det rent förjävligt ut. Vet inte hur dom bör se ut varje gång man rengör dem men antar att detta är lite över gränsen? Funderar på hur hårt maskinen fått jobba med dessa filter. Kommer beställa nya direkt.
Kändes som att det var så mycket flöt och skit så att knappt en strimma luft kunde ta sig igenom. Ni som har erfarenhet av detta, hur illa är detta ungefär?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är väl ungefär så illa som det kan bli. Det blir inte tätare än tätt! Kan inte komma många liter luft per sekund genom den där, effekt nära noll!

Och dom där rengör man väl inte, man byter dem. Sån där filtermatta kostar inte så mycket, skära till och sätt i. Kolla samtidigt hur skitig värmepaketet och fläkten är... Ser faktiskt ut som att ägaren aldrig bytt det där filtret, det är åtminstonde flera års skit i filtret (om det nu inte är sällsynt skitig inomhusmiljö)

Där har du ju förklaringen på din höga elförbrukning, frånluftvärmepumpen står och tuggar och drar energi, men får knappt en kWh av frånluften så den går på 100% elpatron. Nytt filter så kommer du nog få andra siffror.
 
Redigerat:
Kan mycket väl vara så. Dock så har jag haft koll på maskinen de senaste dagarna och jag var aldrig sett att den gått på elpatronen utan enbart kompressorn hela tiden. Men det är klart att den kanske enklare går in på elpatron under kallare förhållanden ute än vad den egentligen behöver. Svärfar har hela tiden sagt att det måste vara jävligt kallt ute (typ -20) för att elpatronen ens ska gå igång. Men jag känner mer och mer att jag inte riktigt litar på min slappa svärfar. Har gjort rent alla ventiler när jag flyttade hit, men såg nu en inne i garderoben i sovrummet som jag hade missat, och den ser ändå inte ut som en av de värsta jag rengjort.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan var helt säker på att elpatron kommer att gå en hel del klenare flvp som du har brukar behöva hjälp av elpatron runt 0an om inte huset är riktigt bra isolerat och det är det troligtvis inte. Flvp kommer helt klart att gå bättre med rena filter den behöver luft för att kunna ge effekt och ni behöver få in frisk luft i huset.
 
Y
Tänk på att inte ändra luftventilernas tallrikar, krävs väldigt lite snurr på dom för att det ska bli fel luftflöde. Inte för att täta ventiler heller har rätt flöde såsett. :p
 
Om det är rätt från början så har du rätt i att det krävs lite men frågan är om det är injusterat ?
 
Man ska inte glömma att en frånluftsvärmepump kan suga ut värmen från frånluften och återföra den tiltilluften. Men någonstans måste primärvärmen komma ifrån och i avsaknad av någon bränsle är det väl elvärme i någon patron. Eller är jag helt fel ute? Jag har frågat 20 mäklare vid husbesiktning men dem kan inte det.
 
Filtren i mitt TFX-agregat behöver bytas ganska regelbundet två ggr/år.
FTXen signalerar när den vill ha nya filter, och det syns bara en svag gråbrun skiftning då,
som ett tunt dammlager på/i filtren som nästan går att blåsa bort.

Det där som TS visar ser ju närmast asfalterat ut :p
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Man ska inte glömma att en frånluftsvärmepump kan suga ut värmen från frånluften och återföra den tiltilluften. Men någonstans måste primärvärmen komma ifrån och i avsaknad av någon bränsle är det väl elvärme i någon patron. Eller är jag helt fel ute? Jag har frågat 20 mäklare vid husbesiktning men dem kan inte det.
Den återvinner värmen från hushålelen matlagning dusch och dylikt men dom har ofta klena kompressorer och brukar lämna max ca 2 kw vilket inte räcker så långt men är en bra grund och sen spets med elpatron. Numera finns kraftigare flvp tex Nibe 750.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.