Om du har vatten buret system är det bara att gå på nån typ av värme pump om det funkar ok att borra på platsen är bergvärme ett bra val.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag har ett vattenburet system, dock så går det endast på om det behövs men det finns inkopplat iallafall. Tror det samarbetar med luftvärmepumpen, alltså luft/vatten. Funderar på att byta alla radiatorer i framtiden och ska överväga bergvärme en vacker dag också men tills dess vill jag få fingret på vad som drar så tokmycket just nu :)
 
Frånluft pumpen funkar den dvs går kompressorn eller går den enbart på elpatron ? Du hade en luft/luft vp används den och hur mycket av huset når den ?
 
Du sparar inga pengar på att byta befintliga vattenradiatorer mot nya, det är enbart skönhetsvärde, samt att trögheten i viss mån kan förändras, det är dock efter vad jag förstår marginellt när det gäller vattenburet.

Googlade på din värmepump, det är ju en frånluftsvärmepump. Vad drivs då det vattenburna systemet med om det som du skriver "går in endast när det behövs"? Är det inte ihopkopplat med Niben?

Att ha vattenelement som står kalla större delen av tiden kan ju upplevas som kylande, kanske har tidigare boende haft rätt hög värme inställd?
 
Jag är en amatör så måste koll upp detta lite mer. Min svärfar har sagt att det vattenburna går in när det behövs, och blir det ännu kallare så kickar elpatronen igång men det händer tydligen aldrig. Hur det vattenburna fungerar kan jag inte riktigt svara på just nu men trodde mer att luftvärmepumpen och vattensystemet fungerade ihop på något sätt.
Frånluftpumpen fungerar garanterat, den går hela dagarna och jag får fylla på vatten så att trycket är rätt i den hela tiden. Ska själv googla lite på luftpumpen och försöka läsa mig till något.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Elpatron går garanterat in en frånluft vp har låg effekt och det blir kallt inne annars och förbrukningen tyder på en hel del elpatron.Att fylla på vatten hela tiden är inte bra då rostar radiatorerna. Spärra elpatron och se om du fortfarande har vv så ser du om kompressorn funkar.
 
Okej ska kolla upp detta. Har du någon beskrivning på hur jag gör eller finns det kanske att hitta på nätet? Fyller på vatten ungefär en gång var tredje dag skulle jag gissa på, är det mycket? Väntade lite för länge en gång så mätaren han gå ner på noll och då började det lukta bränt vilket inte är bra. Dock så fick jag inte riktigt förklarat för mig när jag köpte huset av svärfar om hur det skulle skötas. Klantigt och slappt kan tyckas.
 
Hemmakatten
Jag tycker du ska anlita en rörmokare eller VVSare som får se över hur det hela fungerar. Borde inte kosta mer än ett par timmar.
 
Du ska aldrig behöva fylla ett vattenburet system flera gånger. Du måste ha en läcka på värmerören. Det skulle jag ora mig för före elförbrukningen. Kanske bore som hemmakattern förslår låta någon kolla hela systemet kan nog löna sig rätt snart.
 
Hej, här läcker det värme!

Har själv haft ett souterränghus med en och en halv våning plus souterrängvåningen på 215 kvm i Göteborg,
och vi kom inte upp i mer än 24.000 kWh med fyra personer ombord. Med elvärme runt om :p

Men vad skall ni göra?
Täta fönster, både runt om karmarna och inne runt bågarna naturligtvis.
Och ni kanske skall kolla hur det är med isoleringen på vinden.

Samt skicka elräkningarna till svärföräldrarna :cool:
 
messijah skrev:
Grejens den att jag köpte huset den 1:a juli.
Dock så var det av mina svärföräldrar så affären gjordes utan mäklare. Dock hade vi en besiktningsman här men han kollade bara efter skador och liknande.
Om det inte finns en energideklaration så har du som köpare rätt att göra en sådan på säljarens bekostnad. Så här kan du passa på och ta in en expert utan att betala för det! Du har 6 månader på dig efter köpet.

http://www.omboende.se/Salja1/Energideklaration-/
 
Populärt att pracka på svärfar en räkning för energibesiktning och dom brukar inte vara så seriöst utförda heller men det finns säkert undantag.
 
messijah skrev:
Frånluftpumpen fungerar garanterat, den går hela dagarna och jag får fylla på vatten så att trycket är rätt i den hela tiden.
Det där är fel, ett vattenburet system ska fungera i flera år utan att man ska behöva fylla på något vatten i det.
Det är något år sedan jag fyllde på i vårt vattenburna värmesystem, att vi har fjärrvärme kvittar, så länge som systemet är slutet (slutet expansionskärl) så kvittar det om pannan är fjärrvärme/FLVP/LVVP/BVVP/elpanna/oljepanna/etc.

Ta kontakt med en VVS-firma och låt dom gå över värmesystemet.

Genom att du "hela tiden" fyller på vatten i systemet så tillför du luft i systemet, luften gör att rör/radiatorer/mm oxiderar/rostar inifrån, till slut kommer det bli en stor läcka, men fram till dess så finns det risk att huset blir vattenskadat.

Dina svärföräldrar kanske skaffade luft/luft-värmepumpen (LLVP) pga att radiatorkretsen läcker.

Att köra med LLVP:n istället för FLVP:n (frånluftsvärmepump) kostar mer än det smakar, du släpper ut mycket värme med frånluften istället för att ta tillvara på värmen.
 
smurfen72 skrev:
Populärt att pracka på svärfar en räkning för energibesiktning och dom brukar inte vara så seriöst utförda heller men det finns säkert undantag.
Nu är det ju inte svärfars hus han köpt vad jag förstår. Och står man på noll kunskap och letar efter en expert så är det en bra idé att börja med en energibesiktning som man ändå inte skall betala själv för. En sådan är ändå värt ett antal tusenlappar och behövs ändå den dagen man ska sälja.
 
Då har jag missat nått trodde det var svärfars hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.