Nu har killen varit här. Det var en positiv och pratglad gubbe som gott verkade kunna sina saker som jag frågade en en hel om. Nu är Pumpen helt tyst och det är jävligt skönt att veta att den tystnaden innebär sparade kronor. Det var tryckströmbrytaren som var helt kass vilken han också bytte ut. Sen var tanken också helt vattenfylld vilket den inte skulle vara då den skulle innehålla lite luft för tryckets skull som han också sprutade i.
Dock så var det en liknande tank som skulle hålla ett tryck på min FLVP som behövde bytas då när han öppnade luftventilen på den enbart läckte vatten och ingen luft sipprade ut.
Men nu kommer elförbrukningen att gå ner iallafall och det är skönt. Har precis gjort en mätning i elskåpet och ska kolla om 12 timmar igen vad mätaren visar då :)

Så här ser det ut nu:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Rackartekla
Lycka till��!
 
Ibland är det enkelt att spara energi.
 
Jag noterar att du nu har ett tryck över 5 bar. Gott så, men manometer står i fullt utslag och kommer inom en kort tid vara förstörd/kass.

En manometers arbetsområde bör vara ca klockan 10 till ca kl 14.

Dvs. om du har ett normalt arbetstryck på 5 bar så bör manometer vara graderad till ca 10 bar.

Detta har inget med energibesparing att göra, men en fungerande manometer är guld värd en dag när du har problem och vill kolla trycket.

Om du dessutom sätter en avstängsventil på manometeranslutningen så kan du hålla denna stängd och undvika de dagliga tryckstötarna och nötningen på manometerns mekanism och bara öppna när du verkligen behöver läsa av trycket.;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.