Klart dom håller länge. Vår var från -69 & still going strong, kvalitet på den tiden. Men denna verkar ha gått hårt och kanske behöver bytas inom kort.
 
Läste en artikel innan att en pump från -70 är 7 gånger dyrare i drift än en pump från 2007. Nu är det ju ändå 2015 och då bör man ju kunna hitta en pump som är mycket bättre än den jag har i dagsläget.
Tänker då min pump verkar dra mellan 1-2 kWh i timmen. Det är väl lite väl mycket för en pump?
 
Redigerat:
Men går pumpen oavbrutet, eller går den ett par minuter i samband med att du använder vatten? Det stora felet är inte pumpens effekt utan om den går kontinuerligt. Min pump är mycket lik din, och den går inte så många minuter om dagen. Om den står och snurrar timme efter timme är det troligen fel på något annat än pumpen. Tryckströmbrytaren eller backventilen till exempel.
 
Aha okej jo jag tror den går oavbrutet faktiskt, har inte själv kunnat fastställa detta men enligt svärfar skulle det tydligen vara så tyvärr :/
 
Låt rörisen de över hela systemet när han kommer eller ta dit honom igen fort. Billigare att betala honom än elbolaget :(
 
peternicklas
Kan vara lönt att byta CP. Installerade en ny Wilo, tar 15 W/h. Den "gamla" från 2010 låg på 45 W/h.
 
Bara genom att titta på bilder ser man inte allt. Kanske är det så att allt bör bytas, men jag skulle inte tro det. Steg ett är att sänka frånslagstrycket på tryckströmbrytaren som syns på övre bilden i inlägg #123. Kan du inte få den att fungera så går den att byta. Det är inte så dyrt. Sedan har du manometern. Rör den på sig eller sitter den fast på tre bar? Stod den på tre bar även när du inte hade vatten i kranen? Den är också enkel och billig att byta. Sedan har du hydropressen till höger på undre bilden i inlägg #127. Den skall det vara lufttryck i. Kan du inte göra detta själv så kan helt säkert en rörmokare göra det på ganska kort tid.

Detta om den går oavbrutet. Om du står intill den så går det både att se och höra om den snurrar. Gör den det och det är mer än 5 minuter sedan du senast använde vatten är något fel.
 
  • Gilla
messijah och 2 till
  • Laddar…
Vem bör jag kontakta som kan ta en hel koll på detta? Är det en vvsare som det gäller? Vill bara få fixat det som är fel. Känns lite drygt att betala runt 15.000:- om året på en felande pump :p

Var inne och tog en titt på mätaren nu i pumprummet. När ingenting används så går den så högt det bara går att den tar emot spärren så att den inte går runt. När tjejen satte på en kran på fullt inne i huset så gick den ner till 6. Är detta rätt?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tror att kommunvattnet brukar ligga mellan 4-8 bars tryck. Din anläggning verkar vara lite knepig. pumpen skall ju slå av när den nått ett inställt tryck i din anläggning, t.ex. 6 bar. sen när du börjar tömma vatten i någon kran så skall pumpen starta igen när det sjunker till ett minimivärde, t.ex. 4 bar.

Det verkar som att styrningen till pumpen är den som felar och gör att pumpen står och går hela tiden. Antingen tar du dit en VVSare som ser över regleringen alternativt sätter dit en ny styr till pumpen.
 
Prova att skruva ner den gamla styren till 6 bar och se om pumpen "nöjer" sig och stannar när anläggningen når 6 bar på manometern, det är en enkel test... den står ju nu på 8 bar och uppenbarligen kan inte pumpen få upp den så högt och därför står den och pumpar hela tiden.

EDIT: du har ju två skalor på tryckvackten. ställ pumpstart på 4 bar och pumpstopp på 6 och se om pumpen börjar jobba korrekt då.
 
Redigerat:
messijah skrev:
Vem bör jag kontakta som kan ta en hel koll på detta? Är det en vvsare som det gäller? Vill bara få fixat det som är fel. Känns lite drygt att betala runt 15.000:- om året på en felande pump :p
Det är en vvsare du skall tala med.
messijah skrev:
Var inne och tog en titt på mätaren nu i pumprummet. När ingenting används så går den så högt det bara går att den tar emot spärren så att den inte går runt. När tjejen satte på en kran på fullt inne i huset så gick den ner till 6. Är detta rätt?
Det betyder att manometern fungerar och att pumpen är i utmärkt skick. Det enda problemet är tryckströmbrytaren. Det finns två fjädrar och två muttrar för att spänna dessa fjädrar. Det finns en skala intill där brickan som ligger an mot fjädern pekar på 8. Skruva upp båda muttrarna tills brickorna i stället pekar på till exempel 5. Om pumpen ändå inte stannar när trycket ökar så behöver du en ny tryckströmbrytare. Det kan du hitta på Jula om du vill försöka själv, annars kan vvsaren ordna en åt dig.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...mpar/pumptillbehor/tryckstromstallare-710508/
 
Tack så jättemycket för era svar! Ska genast kolla upp detta efter helgen för att få mer ordning på allting :)
 
Hemmakatten
Ring en rörmokare som får gå igenom ditt system och förklara hur det hela fungerar. Det tror jag är en bra början.

Samtidigt måste jag påpeka lite fint (om nu det går) att du borde lära dig del för del hur ditt hus fungerar. Det går inte bara att skylla på en "lat" svärfar. Huset är inte nytt och med det följer en del reparationer och renoveringar. Det var väl åtminstone delvis därför svärfar sålde. T.o.m. jag som är ekonom och ogillar allt tekniskt har tvingat mig själv att lära mig hur vår pump och vatten och vår vattenmantlade kamin, ack.tank och värmesystem och ftx fungerar. Inte för att jag fixar något själv men av ren självbevarelsedrift, om något händer kan jag justera, stänga av, veta vad felet är (förhoppningsvis) och ringa rörmokare.
 
Jo absolut det är ju det jag är i full gång med :) köpte huset 1:a juli och sen dess har jag lärt mig massor! :)
Jag började med min FLVP som jag nu i stort sett servat och tagit hand om själv och till och med hittat en läcka från ett element som var innan jag köpte huset, så nu har jag åtgärdat den skadan också. Vill även tillägga att jag fått väldigt mycket hjälp från detta forumet och det är jag tacksam för. Undrar man något så finns det massa proffs och människor med mycket erfarenhet att rådfråga. Till råga på allt så är även detta mitt första hus och det är väldigt kul att lära sig nya saker som jag får göra. Men man för ta det sak för sak, man lär sig inte allt på en gång men är det något jag vill kunna här i livet så är det att känna till mitt hus ut och in. Vill ju inte ha spenderat alla pengar i onödan och dyker det upp något som behöver åtgärdas så gör jag det gärna själv :) Men man vill ju vara lite försiktig i och med att man inte vill göra bort sig också :) men ska göra som du skrev, att kontakta en person som kan det här ordentligt så att jag för det fixat samt en som kan berätta vad han gör medans han fixar pumpen. När det kommer hantverkare hem till mig så kan jag lätt bli jobbig som vill titta på när dom arbetar och ställer samtidigt en massa frågor, men det är för att då lär man sig massvis! :)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Om du kan fråga en massa och få bra svar samtidigt som personen jobbar, beror på hur personen är.

Lite OT:
Genom att läsa en del inlägg i facebookgrupperna "elektriker utan gränser", "rörmockare utan gränser" och "elfel" så skulle många av dom gärna ta mer än dubbelt betalt om kunden ställer frågor, ännu mer om kunden själv köper materialet.
Men dom hantverkarna som finns i dom grupperna vill inte heller hjälpa någon "svensson" via nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.