S
messijah skrev:
Nej med luftvärme menar jag luftvärmepump men kamin finns också i huset. Kanske är lite otydlig men detta är första huset för mig och är inte så kunnig på allt som tillkommer :)

Det finns även kopplat för vattenburen värme men den används inte idag enligt ägaren då det räcker med luftvärmepumpen.
Vad menas med kopplat för vattenburen? Finns det rör och radiatorer o nån gammal elpanna, eller bara rör? Eller golvvärme?
 
Här finns det många goda tips! Som alltid gäller: Att mäta är att veta.
* Notera mätarställningen varje dag vid samma klockslag.
* Stäng av all elförbrukning i stora huset (där du har tillgång till) några dagar och fortsätt notera. Då ser du skillnaden och lär dig hur mycket hyresgästerna förbrukar
Sedan kan man finmäta och tur ur vissa förbrukare i omgångar för att se skillnaderna.
Det kan vara bra att lära sig att översätta blinkningarnas rytm till momentanförbrukning (jag kan sätta in en formel om det önskas).
 
När är huset byggt?
Trähus eller sten hus?
Har du ett vattenburet system med radiatorer skulle jag fundera på en luftvatten värmepump. Beror naturligtvis på kvalitén på radiator system så det inte är upprostat.
 
Som en referens kan jag ge mina data:
Trähus byggt -74 i två plan ca 185m2 och direktverkande el, ej tilläggsisolerat men bytt fönster till 3-glas. ca 17 000KwH
 
Låter högt men inte helt omöjligt. vi har ett oisolerat stenhus från -56 på 144 m2 när vi hade el till vattenelementen första året så låg det på 25-28000 kWh...efter byte till bergvärme så ligger det på stadiga 10 000 kWh om året
 
All ström kanske inte gått till uppvärmning, tidigare ägare kanske har haft akvariefiskar som stor hobby, bränt hemma, haft e server hall med 50 burkar i källaren.
 
Huset är byggt -90 och 116 kvm. Det lilla huset byggt -00 på 47 kvm och går enbart på el samt kamin.
Det är ett myresjöhus för övrigt och är av träfasad med torpargrund. 3-glas är det även.
 
Hoppla, det var ju rätt häftigt mycket.

Jag har en villa på 200kvm med 8st ytterväggar (u-format hus) i norra dalarna och min förbrukning ligger på lite drygt 22000 kWh och då har jag ändå ett flertal "onödiga" saker som datorer och dylikt som står på dygnet runt året om.
 
Rent spontant känns det galet mycket… ?

Bor också i Västra Götaland i en villa (i vinkel) på 110m2 med tillhörande gästhus på ca 25m2. Allt är uppvärmt på samma sätt som ditt hus (direktverkande el, luftvärmepump och kamin)

Vi hade en förbrukning på ca 8500kWh förra året. (temperatur inne oktober - april ca 19-20 grader, övrig tid så kör vi helt utan värmetillskott)
Våra elradiatorer används bara när temperaturen ute går under -10, annars är det kaminen och pumpen som jobbar.

E du säker på att inte nån från Piratebay kör nån serverpark i "lillstugen"? ;)
 
Redigerat:
Nu när man läser era svar så börjar man ju vad som kan dra så mycket.
Kommer att koppla in en elmätare på lillahuset för att hyra ut med kallhyra istället. Då får man också en bra överblick på om det är något där som drar mycket el.
Har för övrigt en luftvärmepump från Nibe, en fighter 410P om någon vet hur mycket en sån drar rent generellt?
Finns det någon fackman som man kan vända sig till som kommer med förslag på förbättringar? Typ byta till bergvärme eller isolera fönster eller liknande? Helst någon som inte tar hutlöst betalt som en besiktningsman. Vill bara veta vad det är som drar så mycket el hemma hos mig och är amatör inom området.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du köper huset nu så ska det finnas en energideklaration som bla. ger förslag på de förbättringar du efterlyser. Finns ingen sådan så klaga hos säljaren eller mäklaren.
 
Grejens den att jag köpte huset den 1:a juli.
Dock så var det av mina svärföräldrar så affären gjordes utan mäklare. Dock hade vi en besiktningsman här men han kollade bara efter skador och liknande.
 
Tja, enligt lagen ska säljaren se till att det finns en energideklaration, oavsett om mäklare är inblandad eller ej. Sen lyckas jag inte läsa mig till vad som händer annars. Kanske är upp till dig som köpare att klaga och riskera familjefriden.

Å andra sidan borde du ju ha goda möjligheter att förhöra svärfar om deras duschvanor och om han bränner hemma ;)
 
Kolla med ditt elbolag. Vissa erbjuder en service mot en mindre kostnad att föreslå energibesparande åtgärder.
 
Det som jag vet är att han och svärmor sitter med datorerna igång i stort sett 24/7. Dock så är det bärbara bägge 2 men det kan ju inte vara stora boven i dramat. Bränner hemma gör han inte heller tyvärr ;)
Men alla blandare är från tidigt 90-tal och kanske inte så energieffektiva men de ska jag byta ut nu i samband med renovering.
Tack för tipset Roland, ska kolla upp detta redan ikväll :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.