De vill väll se till att måla upp situationen så illa som möjligt nu när de fortfarande tror att de kan skylla på förra regeringen. Att göra sannolikhetskalkyler baserat på vad politiker säger är minst sagt vanskligt. Lita mer på MSB och SVK.
 
  • Gilla
halj och 12 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De snaste dagarna har det varit strömavbrott i Enköping, Stenungsund, Durrnäs och Sandviken. För inte länge sedan var det ett längre avbrott i Oskarshamn. Inget av dessa orsakade av effektbrist. Sannolikheten att drabbas av avbrott är klart större på grund av den typen av orsaker. Så riskökningen är liten.

Ändå är folk väldigt uppjagade.
Det är ju en stor skillnad på "normala" elavbrott och på frånkoppling pga extremt hög elförbrukning i en region.
Tillgänglig effekt vid inkoppling skiljer sannolikt mycket.
 
  • Gilla
bermuda
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De vill väll se till att måla upp situationen så illa som möjligt nu när de fortfarande tror att de kan skylla på förra regeringen. Att göra sannolikhetskalkyler baserat på vad politiker säger är minst sagt vanskligt. Lita mer på MSB och SVK.
Jo "donnan" är nog ute efter fröken Borg, Vattenfall, okunnigare minister får man nog leta efter!
 
  • Haha
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är ju en stor skillnad på "normala" elavbrott och på frånkoppling pga extremt hög elförbrukning i en region.
Tillgänglig effekt vid inkoppling skiljer sannolikt mycket.
Man kopplar ju bort ännu mer effekt innan man kör igång kunderna som varit utan.
 
D Dilato skrev:
Det är väl första gången i historien som regeringen gått ut med varning för strömavbrott, så nog skulle jag säga att risken verkar ha ökat.

Civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin (M) uppmanar svenska folket att se över sin personliga hemberedskap för att kunna hantera ett strömavbrott som är långt eller kort.

– Terrängen är i den här delen ospårad, vi vet inte hur ett sånt här strömavbrott kommer gestalta sig, säger han.

Det kan handla om strömavbrott på några timmar, men det finns också en situation där strömmen inte kommer tillbaka lika snabbt.

– Samhället under störda förhållanden måste se ut så att den som normalt sköter om sig själv måste kunna göra det även under kris, inklusive strömbortfall.


Kontentan blir att alla (som normalt sköter om sig själv) ska ha ett elverk hemma, färdigt att dra igång.
Vid varje oväder går det ut varningar om strömavbrott, inte från regeringen men det kanske inte är politiker man ska lyssna på, utan istället de som kan, exempelvis SVK. Ett långvarigt strömavbrott som drabbar många i samband med elbrist skulle vara nätkollaps, och risk för det elimineras med den roterande frånkopplingen.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är ju en stor skillnad på "normala" elavbrott och på frånkoppling pga extremt hög elförbrukning i en region.
Tillgänglig effekt vid inkoppling skiljer sannolikt mycket.
Det är bra mycket lättare än att hantera plötsliga förändringar.
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Man kopplar ju bort ännu mer effekt innan man kör igång kunderna som varit utan.
Ännu mer? Och sedan ännu mer igen?

Jag ville bara påpeka att om det nu finns någon risk för allt för hög effektskuld vid återinkoppling så är det ju när det har kopplats bort pga effektbrist och inte efter ett "normalt" elavbrott.
 
  • Gilla
Ingemar O och 5 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ännu mer? Och sedan ännu mer igen?

Jag ville bara påpeka att om det nu finns någon risk för allt för hög effektskuld vid återinkoppling så är det ju när det har kopplats bort pga effektbrist och inte efter ett "normalt" elavbrott.
Bra misstolkning och inte alls det jag menade. Om ordern är att elbolag XX ska koppla bort 20 MW och har kopplat bort det så kopplar man bort "nya" kunder innan man kopplar tillbaka kunder som varit utan ett tag för att inte gå över taket, till effektbristen gått över.
 
Är det bara jag som har lite svårt att förstå varför detta kommer nu? Jag lyssnade på Svenska Kraftnät som var och talade på ett seminarium. De sa förvisso att situationen i modern tid aldrig varit värre och att roterande bortkoppling kan bli aktuell. Men förra veckan var det -15 här i SE3, det blåste inte och 2 kärnkraftsreaktorer var avställda. Att det nu, när det är +5 och man har fått igång en reaktor skulle finnas behov av att gå ut och varna två dagar innan jul förstår jag inte. Eller ska Vattenkraften fira jul? Varför kommer denna varning/uppmaning nu. Någon?
 
  • Gilla
Uwe H och 9 till
  • Laddar…
Det måste finnas någon typ av politiska skäl i bakgrunden.
 
  • Gilla
udihow och 7 till
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Bra misstolkning och inte alls det jag menade. Om ordern är att elbolag XX ska koppla bort 20 MW och har kopplat bort det så kopplar man bort "nya" kunder innan man kopplar tillbaka kunder som varit utan ett tag för att inte gå över taket, till effektbristen gått över.
Hej ViktorHg

Ett exempel
När vi på detta sätt ”roterar bortkopplingen” mellan kunderna som exempelvis kopplas bort två timmar vid varje bortkoppling och bortkoppling återkommer två gånger per dygn.

Om då temperaturen i huset som har elvärme sjunker exempelvis 1 grad vid varje bortkoppling (2h) och alltså 2 grader per dygn (energiskuld). Hur undviker vi då att de som endast har elvärme och ingen annan alternativ uppvärmning, försöker ”ta igen energiskulden ” genom att dra på värmen?

Om nu dessa med elvärme försöker ta igen energiskulden (höja inomhustemperaturen till normala nivån) genom att till exempel koppla in extra elvärme, då blir ju effektbelastningen högre än den effektbelastningen som inledningsvis motiverade den manuella förbrukningsfrånkopplingen.

Se inlägg #8 i denna tråd.
 
Redigerat:
J Johan456 skrev:
Är det bara jag som har lite svårt att förstå varför detta kommer nu? Jag lyssnade på Svenska Kraftnät som var och talade på ett seminarium. De sa förvisso att situationen i modern tid aldrig varit värre och att roterande bortkoppling kan bli aktuell. Men förra veckan var det -15 här i SE3, det blåste inte och 2 kärnkraftsreaktorer var avställda. Att det nu, när det är +5 och man har fått igång en reaktor skulle finnas behov av att gå ut och varna två dagar innan jul förstår jag inte. Eller ska Vattenkraften fira jul? Varför kommer denna varning/uppmaning nu. Någon?
Hej Johan456
Vilken pressträff talar du om? På pressträffen idag (som tråden handlar om) sades bland annat;

”Denna och kommande vecka ser situationen något bättre ut, med mildare väder i Sverige och Europa och högre produktion på kärnkraftverket Oskarshamn, säger Ebba Busch. Men framtiden är fortfarande mycket oviss. – Lite längre framåt är det fortfarande väldigt osäkra prognoser, säger hon och syftar fram emot januari och februari.”
https://www.dn.se/ekonomi/regeringen-forbered-dig-for-bortkoppling-av-elen/

Detta tolkar jag att varningen inte främst handlar om jul- och nyårshelgen, utan om januari och februari de normalt kallaste månaderna.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
C
V ViktorHg skrev:
Bra misstolkning och inte alls det jag menade. Om ordern är att elbolag XX ska koppla bort 20 MW och har kopplat bort det så kopplar man bort "nya" kunder innan man kopplar tillbaka kunder som varit utan ett tag för att inte gå över taket, till effektbristen gått över.
Jo, men om de bortkopplade 20 MW:en pga kallstartseffekten blir t.ex. 30 MW när de kopplas in igen måste man ju koppla bort 30 MW "nya" kunder nästa gång, sen när de skall kopplas in igen måste det kompenseras med 45 MW bortkopplingar osv. tills ett jämviktsläge uppstår.
 
  • Gilla
Jannejoel och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej ViktorHg

Ett exempel
När vi på detta sätt ”roterar bortkopplingen” mellan kunderna som exempelvis kopplas bort två timmar vid varje bortkoppling och bortkoppling återkommer två gånger per dygn.

Om då temperaturen i huset som har elvärme sjunker exempelvis 1 grad vid varje bortkoppling (2h) och alltså 2 grader per dygn (energiskuld). Hur undviker vi då att de som endast har elvärme och ingen annan alternativ uppvärmning, försöker ”ta igen energiskulden ” genom att dra på värmen?

Om nu dessa med elvärme försöker ta igen energiskulden (höja inomhustemperaturen till normala nivån) genom att till exempel koppla in extra elvärme, då blir ju effektbelastningen högre än den effektbelastningen som inledningsvis motiverade den manuella förbrukningsfrånkopplingen.

Se inlägg #8 i denna tråd.
Ja det kan bli något fler kunder drabbade mot slutet av en eventuell MFK, men det är ett väldigt begränsat tidsspann som det skulle kunna bli aktuellt, i alla fall denna vinter, eller hur?
 
V ViktorHg skrev:
Ja det kan bli något fler kunder drabbade mot slutet av en eventuell MFK, men det är ett väldigt begränsat tidsspann som det skulle kunna bli aktuellt, i alla fall denna vinter, eller hur?
Hej ViktorHg
Om effektbristen beror på att det blir extra kallt en tid (en vecka) så kan ju effektbristen motivera MFK en längre tid, eller hur?

Det blir då t.ex. bekymmersamt för de med elvärme utan alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.