20 883 läst · 302 svar
21k läst
302 svar
Elen kan försvinna helt
Det vore trevligt att diskutera med någon som håller sig till fakta med källhänvisningar ibland.D Daniel 109 skrev:Nu blandar du ihop saker. Överföringskapaciteten är inte beroende av lokal produktion. Den är beroende av lokal spänningsreglering och faskompensering. Något som vissa typer av kraftproducenter klarar, det går även att lösa utan kraftproducenter. Det är med andra ord inte direkt kopplat till mängdel lokalt producerad energi. Att de saknar förmåga att starta upp ett svart nät är oväsentligt i sammanhanget. Man bygger upp nätet från delar som fortfarande är i drift. Skulle nätet total kollapsa, dvs. Att det blir svart i hela norden. Så finns möjligheten att starta upp svarta nät på vissa ställen i nätet. Man utgår då från dem när man bygger upp nätet.
Kvoten tar inte heller hänsyn till vilken typ av produktion det är sol och vind är värdelös när det är vindstilla på vintern.
Den kvoten är med andra ord ett dåligt mått på hur bra försörjningen är.
https://www.tn.se/hallbarhet/23799/ellarmet-i-syd-risk-att-malmo-ligger-nere-i-dagar/
Det gäller alltså enbart om det blir svart i hela norden. Annars händer det inte. Inte vid något av de tillfällen det varit större avbrott i södra Sverige (1983 och 2003) lyckades man behålla ödrift. Men det gick att återställa nätet inom timmar snarare än dagar i båda fallen.
Det tar dock längre tid om hela norden blir strömlöst. Något sådant har aldrig hänt i ett västnät vad jag känner till.
Det tar dock längre tid om hela norden blir strömlöst. Något sådant har aldrig hänt i ett västnät vad jag känner till.
Inte?
https://en.wikipedia.org/wiki/Northeast_blackout_of_2003
Den länkades väl i någon av alla dessa trådar? Man får väl ändå säga att det är ett stort strömavbrott. De flesta hade strömmen tillbaka på 7 tim enl Wikipediaartikeln men några låg nere 4 dagar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Northeast_blackout_of_2003
Den länkades väl i någon av alla dessa trådar? Man får väl ändå säga att det är ett stort strömavbrott. De flesta hade strömmen tillbaka på 7 tim enl Wikipediaartikeln men några låg nere 4 dagar.
Det FINNS andra elverk än från Kina...P paralun skrev:
Ja, det var ett riktigt stort avbrott. Men det var inte hela nätet som kollapsade.tommib skrev:
I Norden har vi ett gemensamt synkront elnät. Det finns visserligen likströmslänkar ut till andra nät. Men det är definitivt en skillnad.
I Amerika finns det flera olika elnät. Då var det det nordöstra som drabbades. (NOCC). Som mest var 80% av produktionen borta. Så det var ett stort avbrott, men inte en total nätkollaps. Men man hade sannolikt även hjälp av grann näten när man återstartade.
Jag tycker inte att det är hårklyveri.
I Amerika finns det flera olika elnät. Då var det det nordöstra som drabbades. (NOCC). Som mest var 80% av produktionen borta. Så det var ett stort avbrott, men inte en total nätkollaps. Men man hade sannolikt även hjälp av grann näten när man återstartade.
Jag tycker inte att det är hårklyveri.
Hej,
Idag (julafton 2022) kan vi läsa om att; ”Amerikansk köldknäpp skapar el-nödläge för 65 miljoner”
https://www.di.se/nyheter/amerikansk-koldknapp-skapar-el-nodlage-for-65-miljoner/
”Minst åtta personer har omkommit i trafikolyckor i den kalla vinterstorm som rasar över Nordamerika. Julresenärer varnas för livsfara om de blir stående på vägen någonstans i blixthalkan.
Köldknäppen orsakar också nödläge för 65 miljoner elanvändare i nordöstra USA. Elnätet PJM, som sträcker sig från Illinois till New Jersey, har gått upp i nödläge på nivå 2, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg. Det innebär att abonnenterna måste sänka förbrukningen – annars kommer rullande elavbrott att behövas för att inte elförsörjningen ska kollaps helt.”
Det som händer i USA bör påminna oss att vi bör ha beredskap för att hantera om eleffekten inte räcker till.
Även om vi skulle ha elenergiöverskott sett över ett kalenderår, så kan det ändå innebära att vi kan ha effektbrist i elförsörjningen med risk för att manuell förbrukarfrånkoppling måste tillgripas någon period på året.
Många använder slarvigt elbrist eller elöverskott utan att precisera om de menar eleffekt eller elenergi. Att blanda ihop begreppen eleffekt eller elenergi på elkraftområdet skulle kunna liknas med att blanda i ihop motoreffekt och bränsletankens volym i ett fordon.
När jag köpte mitt hus 1994 lärde jag mig att dimensionerande utetemperatur (DUT) gällande värmeanläggningen var -34 grader. några år därefter hade vi -43 grader under något dygn. Min elpanna levererade då ca 15,75 kW men det räckte inte riktigt till gör att hålla innetemperaturen. Jag hade då en el-/vedpanna som kunde hjälpa till.
Min bergvärmepump dimensionerades för DUT och klarar rimligen inte heller om det återigen skulle bli -43 grader. Jag har två idag spisinsatser som kan stöd värma.
Det verkar som om vi även nästa år kommer att ha brist på gas och eleffekt i Europa. Denna vinter är det därför extra viktigt att vi lär oss att hantera frågorna om energiöverskott och effektbrist, så vi bättre kan möta nästa år.
Trots det som nu händer vill jag önska en God Jul och Ett Gott Nytt år
Idag (julafton 2022) kan vi läsa om att; ”Amerikansk köldknäpp skapar el-nödläge för 65 miljoner”
https://www.di.se/nyheter/amerikansk-koldknapp-skapar-el-nodlage-for-65-miljoner/
”Minst åtta personer har omkommit i trafikolyckor i den kalla vinterstorm som rasar över Nordamerika. Julresenärer varnas för livsfara om de blir stående på vägen någonstans i blixthalkan.
Köldknäppen orsakar också nödläge för 65 miljoner elanvändare i nordöstra USA. Elnätet PJM, som sträcker sig från Illinois till New Jersey, har gått upp i nödläge på nivå 2, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg. Det innebär att abonnenterna måste sänka förbrukningen – annars kommer rullande elavbrott att behövas för att inte elförsörjningen ska kollaps helt.”
Det som händer i USA bör påminna oss att vi bör ha beredskap för att hantera om eleffekten inte räcker till.
Även om vi skulle ha elenergiöverskott sett över ett kalenderår, så kan det ändå innebära att vi kan ha effektbrist i elförsörjningen med risk för att manuell förbrukarfrånkoppling måste tillgripas någon period på året.
Många använder slarvigt elbrist eller elöverskott utan att precisera om de menar eleffekt eller elenergi. Att blanda ihop begreppen eleffekt eller elenergi på elkraftområdet skulle kunna liknas med att blanda i ihop motoreffekt och bränsletankens volym i ett fordon.
När jag köpte mitt hus 1994 lärde jag mig att dimensionerande utetemperatur (DUT) gällande värmeanläggningen var -34 grader. några år därefter hade vi -43 grader under något dygn. Min elpanna levererade då ca 15,75 kW men det räckte inte riktigt till gör att hålla innetemperaturen. Jag hade då en el-/vedpanna som kunde hjälpa till.
Min bergvärmepump dimensionerades för DUT och klarar rimligen inte heller om det återigen skulle bli -43 grader. Jag har två idag spisinsatser som kan stöd värma.
Det verkar som om vi även nästa år kommer att ha brist på gas och eleffekt i Europa. Denna vinter är det därför extra viktigt att vi lär oss att hantera frågorna om energiöverskott och effektbrist, så vi bättre kan möta nästa år.
Trots det som nu händer vill jag önska en God Jul och Ett Gott Nytt år
Det är dock totalt meningslöst att jämföra Sverige med något annat land, vad gäller elproduktion och eltransmission.M Martin Lundmark skrev:
Det enda är väl att vi (ja varje land) bör ha beredskap för att hantera svåra situationer. I Florida bör man ha beredskap för hurricanes och översvämning, i Lappland klara av 2 meter snö eller 45° kallt.
I Kalifornien strömavbrott och rullande frånkopplingar.
Hej Mikael_LMikael_L skrev:Det är dock totalt meningslöst att jämföra Sverige med något annat land, vad gäller elproduktion och eltransmission.
Det enda är väl att vi (ja varje land) bör ha beredskap för att hantera svåra situationer. I Florida bör man ha beredskap för hurricanes och översvämning, i Lappland klara av 2 meter snö eller 45° kallt.
I Kalifornien strömavbrott och rullande frånkopplingar
Det verkar ju som vi är helt överens.
”varje land) bör ha beredskap för att hantera svåra situationer. I Florida bör man ha beredskap för hurricanes och översvämning, i Lappland klara av 2 meter snö eller 45° kallt.
I Kalifornien strömavbrott och rullande frånkopplingar.”
Kunde inte sagt det bättre själv.M Martin Lundmark skrev:
DUT är inget värde på hur kallt det kan bli på en plats, utan snarare den temperatur det är ekonomiskt försvarbart att dimensionera för. Det är förväntat att det kan bli kallare vid enstaka tillfällen.M Martin Lundmark skrev:När jag köpte mitt hus 1994 lärde jag mig att dimensionerande utetemperatur (DUT) gällande värmeanläggningen var -34 grader. några år därefter hade vi -43 grader under något dygn. Min elpanna levererade då ca 15,75 kW men det räckte inte riktigt till gör att hålla innetemperaturen. Jag hade då en el-/vedpanna som kunde hjälpa till.
Hej uselessuseless skrev:
Korrekt
Och som en konsekvens av detta så innebär det, att desto mer vi dimensionera uppvärmning, elgenerering och elnät för vad som är ekonomiskt försvarbart, så finns tillfällen då systemet eller utrustningen inte räcker till.
Bor man i ett hus med fjärrvärme som är dimensionerat efter DUT så kommer det rimligen tillfällen då det är riktigt kallt och fjärrvärmen inte räcker till.
Det är då extra olämpligt att använda elnätet som ” backup”, som extravärme eftersom även elnätet då är högt belastat, och vi riskerar effektbrist eller överlast.
Hej
En ny undersökning av SIFO visar att bara 4 av 10 svenskar är redo för en kris.
https://www.tv4.se/artikel/7zw8iMqnNziN0Y4Wmgy7PJ/6-av-10-svenskar-far-underkaent-i-krisberedskap
”– Det är allvarligt att inte tillräckligt många har provat på inför en kris. Man måste prova rent praktiskt: laga mat utan el, veta hur man ska klä sig eller lagra tillräckligt mycket vatten, säger Friluftsfrämjandets generalsekreterare Kristina Ljungros.”
Malin Dreifaldt, prepper privat och senior säkerhetsstrateg på Trafikverket, uppmnar oss att hålla en ”ständig hemberedskap” och att även tänka på värmen.
https://sverigesradio.se/artikel/regeringen-uppmanar-se-over-din-hemberedskap
Hur långt har du kommit i din hemberedskap?
En ny undersökning av SIFO visar att bara 4 av 10 svenskar är redo för en kris.
https://www.tv4.se/artikel/7zw8iMqnNziN0Y4Wmgy7PJ/6-av-10-svenskar-far-underkaent-i-krisberedskap
”– Det är allvarligt att inte tillräckligt många har provat på inför en kris. Man måste prova rent praktiskt: laga mat utan el, veta hur man ska klä sig eller lagra tillräckligt mycket vatten, säger Friluftsfrämjandets generalsekreterare Kristina Ljungros.”
Malin Dreifaldt, prepper privat och senior säkerhetsstrateg på Trafikverket, uppmnar oss att hålla en ”ständig hemberedskap” och att även tänka på värmen.
https://sverigesradio.se/artikel/regeringen-uppmanar-se-over-din-hemberedskap
Hur långt har du kommit i din hemberedskap?