Hej! Har ett elelement, hyfsat nytt men gissningsvis inte av nån högre kvalitet (det fanns i huset när jag köpte det så vet inget fabrikat). På displayen visas den temperatur som är i rummet, och när jag trycker på knapparna visar det den temperatur jag ställt in det på. Allt "ser" alltså okej ut på displayen, och likadant som på ett element av samma fabrikat i andra rummet. Det är bara det att det inte värmer! Har ställt in det på 20 grader och termostaten visar 15 i rummet - ändå är elementet iskallt.
Nån idé om vad som kan vara fel, eller rättare sagt om det finns nåt att göra? Eller är det bara att köpa ett nytt? Trodde först att jag råkat slå på nåt slags konstigt specialprogram, men så verkar det inte vara.
Nån idé om vad som kan vara fel, eller rättare sagt om det finns nåt att göra? Eller är det bara att köpa ett nytt? Trodde först att jag råkat slå på nåt slags konstigt specialprogram, men så verkar det inte vara.
Ser inte ut finnas mer på Biltema, det kan vara termostaten eller ett överhettningsskydd , det senare är någon form av knapp som ska tryckas in . kan sitta på baksidan, inte lönt med att byta termostat, köp ett nytt, tänk då på att det är 230 V du ska ha.
Står det något om hur det sitter, kan vara en kanpp på baksidan som jag skrev tidigare eller så är det ett av engångstyp och sitter ini elementet , blir till att lossa fronten, är söker skruvar, kanske på undersidan och fronten viks ut och lyfts av . Hittar något som liknar en sån här så är det den, på den så står det en temp, heter termosäkringsmh skrev:
Edit Och ska vara kontakt rakt igenom , avbrott så har den löst
Därför att nuvarande matning lär vara 1-fas med 230V. Köper du ett 400V och ansluter med samma matning får du ut ungefär 1/3 av effekten (om jag minns rätt, men väsentligt mycket mindre iaf).
Det kan ju eventuellt finnas fler faser i väggen efter någon gammal installation, men varför krångla mer än nödvändigt? Ett enda så litet element så kvittar det för fas-belastningen.
Det kan ju eventuellt finnas fler faser i väggen efter någon gammal installation, men varför krångla mer än nödvändigt? Ett enda så litet element så kvittar det för fas-belastningen.
Klicka här för att svara