På fakturan får man inte se hantverkarens pris på materialet....
 
Jag har elektriker i familjen i vänskapskretsen och känner många elektriker efter tjugo år som snickare och ingen av dom skulle någonsin komma på tanken att själva köpa in och montera lågprismärken .
Och ja det är stor skillnad på kvalité ( finns så klart undantag ) .
En elektriker har faktiskt stort ansvar och vill inte chansa med produkter som dom inte vet är bra .
Tex en så enkel produkt som en apparatdosa/eldosa skiljer sej jätte mycket i kvalité .
 
När man har procent på materialet, är valet lätt...
 
S
Ville kunden att jag satte malmbergs så gjorde jag det, man läser snabbt av en kund om den är villig att betala för kvalite.

Budgetuttag:
Ofta skör plast
Ofta inget bakstycka ( innebär krångligt montage)
Ofta dåliga klämmor, risk för att det blir glappt, framförallt vid flera trådar
Petskydd kärvar nästan alltid efter ett tag
Blecken som ska nypa runt stickproppens pinnar ger med sig och orsakar glapp

Kvalite uttag:
Oftast inga av problemen ovan.
Välfungerande snabbkopplingar.
 
Se där, det gick att få ut lite info! :)

Kvalitetsuttagen hittar ni på Clas Ohlson och Jula. Finns även i finbutiker om plånboken känns för tung.
 
Biltemas vpslang spricker om du slår med hammaren på den, detta enligt snål kund som jag avrådde att köpa billigt skit men ändå gjorde det " nu förstår jag varför du avrådde från sådant material". När jag lägger på 20% på mitt pris hos grossist brukar priset till kunden hamna på ungefär elbutik.se priserna.
 
Hemmakatten
Måste göra ett inlägg om de tre elektrikerna jag haft kontakt med de senaste 12 åren. Två är riktigt duktiga, den som gjort allt på vårt husbygge (lösvirke) är guld värd och den tredje ville bara punga mig på pengar (honom köpte vi bara en snordyr markelkabel av, drog av 5' på fakturan, mejlade honom varför och har aldrig hört av honom sen dess). Vår, numera, "hus"elektriker har varit och är fantastik. Elgolvet till gäststugan var det extrapris på hos elgrossisten som kom oss tillgodo. Gatlyktorna till infarten hade jag googlat fram, han beställde, jag hämtade på elgrossisten, han la inte på en krona. Fick en delux-brödrost i present som tack för alla lucher jag bjudit på mm mm. När vi ringer akut (som när vattenpumpen la av) så kommer han samma dag eller dagen efter. Å andra sidan har jag aldrig klagat på en endaste faktura. Har faktiskt tyckt att de varit helt rimliga.
 
Även amnesty mfl har delar...
 
G
Sir Duke skrev:
Vad är skillnaden då? Speca gärna. Är lite väl mycket mystik kring elmaterial tycker jag. Många som säger "det är STOR skillnad" men inte VAD det är som skiljer. Inte menat att vara dryg nu utan det vore kul att veta.
Ett litet exempel är kvalitén på kontaktbläcken i en brytare, efter ett tag så blir de med lägre kvalité belagda med oxid så att risken för gnistbildning ökar vilket i sin tur ökar risken för elbrand.

Men vad är ditt hus värt???

Efter 30 år i branchen och de senaste 13 åren som egen så har jag sett en mängd med bra och dåliga lågprisprodukter inköpta av kunden, i vissa fall har jag vägrat installera dem och därmed förlorat jobb. Tyvärr så har jag ingen Ferrari eller sommarstuga så jag är väl en misslyckad elektriker med egen firma.
 
Tesen var just att det faktiskt finns (tillräckligt) bra lågprisprodukter. Det måste inte kategoriskt vara finmärken i finbutiken på fina gatan. Man kan handla det mellandyra på Clasohlson i stället och få sina behov täckta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.