Var inne på Bauhaus och sedan Biltema. Det är EXAKT samma uttag. Kommer rimligtvis från samma fabrik i Asien. Pratar då om de billigaste, 12,95 på Bauhaus och 10,95 på Biltema. 3 stosar, justerbar ring och låsfjäder. Självklart S- och CE-märkt.

Sen finns det givetvis finmärken men jag kan inte se skillnaden i funktion, sen att det är skillnad i vinstmarginal fattar jag, men installationen blir ju liksom inte bättre för att installatören kör Ferrari och har sommarhus vid Medelhavet.

"Good enough" är good enough...
 
Om man betalade ett lite lägre pris när man köper sitt hus, kanske man skulle har råd att betala en hantverkare som utför ett riktigt arbete. Jag tror dessutom att det betalar sig i längden. Att enbart göda bankdirektörerna måste däremot vara som att kasta pengarna i sjön.
 
Folk betalar ju för postnumret, inte för huset.
 
gäst skrev:
Köp materialet själv då har du möjlighet att bestämma kvalitet/pris. Dra allt själv (om du vet hur) Ta in en elektriker som går igenom dragningen och kopplar in allt samt skriver under alla papper (det finns flera elektriker som gör det). Glöm ej att elektrikern måste ha AB behörighet och glöm inte heller att många elektriker är riktigt kass och borde inte ens hålla på med el.

Det är helt olagligt att göra så, både för elektrikern och dig som ansvarig husägare.
 
gäst skrev:
Köp materialet själv då har du möjlighet att bestämma kvalitet/pris. Dra allt själv (om du vet hur) Ta in en elektriker som går igenom dragningen och kopplar in allt samt skriver under alla papper (det finns flera elektriker som gör det). Glöm ej att elektrikern måste ha AB behörighet och glöm inte heller att många elektriker är riktigt kass och borde inte ens hålla på med el.
Om elektrikern kopplar in något annan lagt gör han ett lagbrott, och det verkar seriöst på Bygga.se. Finns inte mycket seriöst på denna sida. Men perfekt till oseriösa gnällspikar.
 
SLAN skrev:
Har anlitat fyra olika elektriker för större jobb senaste fem åren. Tre av dem var för mig sämsta tänkbara kundupplevelse med arrogans, otydlighet och trots priser motsvarande topp-advokater om man tittar på verkliga timpriser så gnäller de om allt som inte går deras väg. Budskapet är tydligt "jag har så mycket jobb att jag kan behandla dig hur jag vill". Firmorna är ca 15-20 anställda och ägarna har Ferraris + är på utlandssemester 2 månader om året.

Hade jag vetat detta tidigare hade jag absolut blivit elektriker och byggt firma!
Vad hindrar dig? Jag har inte sett dessa vinster, jag vill gärna se dig starta elfirma. Berätta sedan hur länge du överlever, för jobba får du, men de stora vinsterna?
 
Excel
@Bertil Wagner Det är väl bara lura ett par kunder på lite grävning så är saken biff.
 
Sir Duke, menar du apparatdosor för jag har då inte sett uttag med justerbar ring...?
Byggmax apparatdosor var spruckna redan i butiken efter att dom bytte till dom med låsfjäder.
Det här med att elektrikern skriver under någon typ av papper, vad är det?
Jula hade ett perilexuttag som en kansjälvperson hade monterar, stickproppen gick bara i halvägs för tungorna tog emot stiften istället för att sära på sej, dom har slutat sälja det
 
H
Excel skrev:
@Bertil Wagner Det är väl bara lura ett par kunder på lite grävning så är saken biff.
Fiktiv grävning that is
 
Ber om ursäkt, menade givetvis dosorna...

Poängen var bara att Biltema inte i 100 fall av 100 behöver vara sämre än de "stora seriösa normaldyra" byggvaruhusen.
 
G
Intressant att följa den här diskussionen där så många försvarar fullkomliga idiotpriser. Det är Sverige i ett nötskal.. Allt blir bättre ju dyrare det är.
Elektriker och rörmokare lever på en skyddad marknad uppbyggd av regler som deras egna branschorganisationer tagit fram, allt för att undvika konkurrens.
 
Jag har lärt mig av tidigare trådar jag skrivit i att det finns väldigt många här inne som försvarar oskäliga påslag på elprylpriser. Då var det påslag på priser för exakt samma sak som jag själv kunde köpa betydligt billigare. Nu löser jag mina elektrikerfrågor med bekanta istället, undviker hantverkare så långt det går.. Tragiskt!
 
Ja man förstår att det blir en hel del hempulad el.
 
gäst skrev:
Intressant att följa den här diskussionen där så många försvarar fullkomliga idiotpriser. Det är Sverige i ett nötskal.. Allt blir bättre ju dyrare det är.
Elektriker och rörmokare lever på en skyddad marknad uppbyggd av regler som deras egna branschorganisationer tagit fram, allt för att undvika konkurrens.
Verkar vara mer hantverkare här inne än konsumenter..
 
K
“Hur kan jag göra utebelysningen billigare?”
”Som du ser är kostnaden för grävning mycket hög, 44 400 kr. Därför rekommenderar vi att du inte köper grävjobbet via elfirman utan gör det själv eller via en annan grävare. Priset på material kan du också ofta få billigare genom att köpa in det själv och inte via elektrikern. Det är alltid bra att rådgöra med sin elektriker om det finns delar av jobbet man kan göra själv för att komma ner i pris. Glöm inte heller att avtala med elektrikern om reseersättning.”

Vad jag reagerar på är att alla verkar ha uppfattningen att det bara är att gräva och lägga ner elkabel utan vidare.

Att gräva ned starkströmsledningar är ett arbete som räknas som “behörighetskrävande arbete” enligt Elsäkerhetsverket och faller under ellagens bestämmelser om krav på el-behörighet. Gäller vid både handgrävning och maskingrävning samt täckande av nedlagd starkströmskabel.

Det finna ett undantag om strömmen mindre än 10 A eller effekten, lägre än 100 W eller 100 VA och spänningen högst 50 V vid växelström eller 75 V vid likström. (Explosionsfarlig miljö är undantagen från detta undantag).

Anm.
Starkström är ström som kan vara farlig för person eller egendom. (I explosiv miljö är strömmen från ett 1,5 volts AAA-batteri, att anse som starkström).

Med vänlig hälsning
Kaj Luckmann
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.