L Lusbunken skrev:
Klart du ska betala fakturan i förskott. Hantverkare idag har säkerligen mer kunder än de hinner med. Vill du få klart arbetet får du betala så du hamnar före i kön.

Din nöjdhet kommer inte ens på deras top 10 av prioriteringar.

Du verkar också helt sakna ryggrad och ett uns av pondus och då blir man överkörd och då får du leva med det. Eller så rannsakar du dig själv litegrann och inser att något du betalar för ska göras ordentligt och bli förbannad?
Hoppas detta inlägg är ett skämt. En firma som inte håller någon form av tidsplan innan betalning, lär ju bli helt onåbara om dom dessutom fått sina pengar.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Tyvärr är det en jobbig situation att inte ha ett avtal och att inte hantverkaren behöver något avtal för att han vet vart du bor hjälper ju inte dig som kund. Nu är det ju som det är och vi ska inte gnugga in det mer.
Det du borde göra är att försöka dokumentera så mycket som möjligt.
Foton som du har över jobbet, konversationer, försök skriva ner alla tider som du kommer ihåg som de varit där, dagar, hur länge.
Vad som skulle göras och vad som är gjort. Så mycket info som möjligt medans du har det färskt i huvudet.
Sen kanske kolla med en jurist hur man går vidare eller så försöker du själv driva att fakturan sänks.
Vad jag förstår av länken nedan och tidigare domar är att hantverkare måste föra en tidslogg över arbetet och även bevisa att fakturan på jobbet är skälig.
Där måste du nog kolla med en annan elfirma om jobbet är oskäligt dyrt, fast du behöver ju ändå någon elfirma som slutför jobbet.

https://enklajuridik.se/oskalig-faktura-hantverkare/

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
S svebbe skrev:
Sen kanske kolla med en jurist hur man går vidare eller så försöker du själv driva att fakturan sänks.
TS behöver inte driva, bara bestrida. Sedan får sabotörerna kämpa för pengarna.

• Gilla
Birgitta Horn Torngren och 5 till
  • Laddar…
M
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Nej :cry:. Ingen dök upp idag heller ringde och ringde inget svar. Ska upphäva avtalet... Måste få dit någon annan kan inte fortsätta vara hemlös så här. Hade så gärna velat prata ut med dem och reda ut detta men ingen svarar.
Har du testat att ringa från "dolt nummer"?

S Sir Duke skrev:
TS behöver inte driva, bara bestrida. Sedan får sabotörerna kämpa för pengarna.
Du har helt rätt i att den ska bestridas direkt och inte betalas. Så länge fakturan inte betalas så sitter man på makten. Men det är ändå bra att dokumentera allt så man har bevisning på varför man bestrider den.
Sen har du ju konsumentvägledning i din kommun så där får du gratis svar på dina funderingar.
https://start.stockholm/kontakta-oss/konsumentvagledning/

Kan allitd skicka ett snällt brev
Hejsan För att jag skall betala något i förskott KRÄVER JAG FÖLJANDE SAKER ÄR SLUTFÖRDA
(lista på punkter)
eftersom det är kraftigförsenat är detta inte gjort inom xx/xx/xx kl xx.xx så är det ett accpterande att sammarbete upphör med omdelbarverkan och anna firma tar över och deras fakturor blir skickade till er
Öppnaded av detta brev godkänns som ni accpterar alla punkter..Trevlig midsommar puss&kram

detta får vemsomhelst att läsa brevet 2gng och kallsvettas lite =)

HogeN HogeN skrev:
Kan allitd skicka ett snällt brev
Hejsan För att jag skall betala något i förskott KRÄVER JAG FÖLJANDE SAKER ÄR SLUTFÖRDA
(lista på punkter)
eftersom det är kraftigförsenat är detta inte gjort inom xx/xx/xx kl xx.xx så är det ett accpterande att sammarbete upphör med omdelbarverkan och anna firma tar över och deras fakturor blir skickade till er
Öppnaded av detta brev godkänns som ni accpterar alla punkter..Trevlig midsommar puss&kram

detta får vemsomhelst att läsa brevet 2gng och kallsvettas lite =)
Nej. Återigen, ingen betalning i förskott.

Man kan ställa krav på att arbetet ska göras för att man ska betala något alls, men för det behövs väl inget särskilt brev?

• Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Nej. Återigen, ingen betalning i förskott.

Man kan ställa krav på att arbetet ska göras för att man ska betala något alls, men för det behövs väl inget särskilt brev?

HogeN HogeN skrev:
FÖR ATT JAG SKA BETALA ÖVERHUVUDTAGET KRÄVER JAG.........

HogeN HogeN skrev:
Antingen betalar man i förskott. Då betalar man innan tjänsten är utförd eller varan levererad. Eller så betalar man i efterskott, efter att tjänsten är utförd eller varan levererad.

Så länge vi håller oss med en linjär tidsaxel så finns det inte sätt att komma runt det där. Man kan alltså inte betala i förskott efter att tjänsten är utförd/varan är levererad. Lika lite som man kan betala i efterskott innan tjänsten är utförd/varan är levererad.

• Gilla
Conqvist och 4 till
  • Laddar…
Det i särklass vanligaste (om jobbet inte är mycket litet och ej långdraget) är att man månadsvis gör lyft, dvs får betalt för det som man under månaden upparbetat.

HogeN HogeN skrev:
Man skriver inte "Hejsan" i ett formellt brev.

Vad är status, går det framåt?

• Gilla
  • Wow
Busis66 och 4 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Vad är status, går det framåt?
Ja ingen elektriker ville ta över jobbet. Firmans chefer svarar inte, så vart tvungen smöra för han som utförde jobbet. Han kom till sist och är inte direkt den snabbaste, tog 1arbetsdag för montera handdukstork och den är sne. Flera uttag skadade, eller upp och ner, elcentralen är paj, lampor som gått sönder. Men återigen har inget att säga vill bara få jobbet klart.

Mina ångugn ger felmeddelande "säkerhetsbrytning stäng av strömmen" vet ni vad det beror på?

Ja och han skulle komma igår men skrev i ett hastigt sms att han inte kan och kommer istället om 3 veckor :confused:

• Eluttag monterat upp och ner mot en vit vägg ovanför en golvlist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En felmonterad och sneddimmer bredvid andra vägguttag, symboliserar dåligt utfört elinstallationsarbete.
    Skapa konto
  • Elektriska komponenter och kablar på ett bord som visar delar av ett skadat elektriskt system.
    Skapa konto
  • Slarvig installation av en elcentral med synliga kablar och skarvar.
    Skapa konto
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Ja ingen elektriker ville ta över jobbet. Firmans chefer svarar inte, så vart tvungen smöra för han som utförde jobbet. Han kom till sist och är inte direkt den snabbaste, tog 1arbetsdag för montera handdukstork och den är sne. Flera uttag skadade, eller upp och ner, elcentralen är paj, lampor som gått sönder. Men återigen har inget att säga vill bara få jobbet klart.

Mina ångugn ger felmeddelande "säkerhetsbrytning stäng av strömmen" vet ni vad det beror på?

Ja och han skulle komma igår men skrev i ett hastigt sms att han inte kan och kommer istället om 3 veckor :confused:
Det är därför vi vanligt dödliga med sunt förnuft inte får göra elinstallation utan det krävs någon med behörighet :crysmile:

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.