52 242 läst · 203 svar
52k läst
203 svar
Elektriker utan behörighet
Bo.Siltberg skrev:
Läkare, advokat, pilot och yrkeschaufför är också väldigt mångfacetterade yrken med högst varierande arbetsuppgifter och kompetenskrav. Här har dock lagstiftaren ansett att det både är möjligt och lämpligt med formkrav kring utbildning/examination/legitimation/"körkort". Jag har svårt att se att elektrikeryrket inte skulle kunna hanteras på motsvarande sätt.Mikael_L skrev:
Observera att jag inte påstår att det är något fel på dagens system eller att det behöver förändras. Dock vidhåller jag att jag anser det rätt unikt att formkrav på den enskilde elektrikern saknas.
Lagstiftningen kunde iofs haft något liknande det som facket och arbetsgivarna själva har utarbetat.
SEF och eio (numera IN) har skapat ett ramverk här.
Lärlingstid på ett (kollektivavtalsanslutet!) företag i 1600 timmar som ska vara med varierande uppgifter, sen rapporteras detta inom detta samarbete, som sker inom ECY, Elbranschens centrala yrkesnämnd, där det kontrolleras att utbildningen är klar (motsvarande gymnasiets elprogram) samt att lärlingstiden är klar och har fått tillräckligt många timmar av de olika momenten.
Då är lärlingen klar, får ett ECY-certifikat (ser ut som ett litet legg, många tror helt felaktigt att de har fått en behörighet) och blir s.k. förstaårsmontör på företaget.
ECY är ett krav för att bli anställd hos en kollektivavtalsansluten elfirma.
Problemet är att detta är en facklig/arbetsgivare-skapad konstruktion, som har noll transparens för myndigheter, ESV osv.
Dessutom missar den alla som går in som industrielektriker (som har annat fackförbund) och alla som börjar jobba på firmor utan kollektivavtal.
Men tanken är i viss mån god, detta system syftar till att täppa till lite av de märkliga hålen i lagstiftningen, men samtidigt är det naturligtvis också till för att öka SEF's makt på denna marknad.
SEF och eio (numera IN) har skapat ett ramverk här.
Lärlingstid på ett (kollektivavtalsanslutet!) företag i 1600 timmar som ska vara med varierande uppgifter, sen rapporteras detta inom detta samarbete, som sker inom ECY, Elbranschens centrala yrkesnämnd, där det kontrolleras att utbildningen är klar (motsvarande gymnasiets elprogram) samt att lärlingstiden är klar och har fått tillräckligt många timmar av de olika momenten.
Då är lärlingen klar, får ett ECY-certifikat (ser ut som ett litet legg, många tror helt felaktigt att de har fått en behörighet) och blir s.k. förstaårsmontör på företaget.
ECY är ett krav för att bli anställd hos en kollektivavtalsansluten elfirma.
Problemet är att detta är en facklig/arbetsgivare-skapad konstruktion, som har noll transparens för myndigheter, ESV osv.
Dessutom missar den alla som går in som industrielektriker (som har annat fackförbund) och alla som börjar jobba på firmor utan kollektivavtal.
Men tanken är i viss mån god, detta system syftar till att täppa till lite av de märkliga hålen i lagstiftningen, men samtidigt är det naturligtvis också till för att öka SEF's makt på denna marknad.
Men så kanske frågan ändå till sist ramlar ner till:
vad ska det vara för formkrav på en som lallar ut flexslang på valv jämfört med den som monterar och kopplar in HSP-strömställare på ställverk?
Vad behöver en hissmontör? En som endast kopplar in vitvaror, en som endast monterar laddboxar osv.
Det finns ju firmor av detta slaget, som är helt i sin ordning med egenkontrollprogram, ansluten elinstallatör osv, men kan nyttja det faktum att de gör en otroligt begränsad andel av alla slags eljobb som finns, att de kan anställa outbildad arbetskraft och lära dom exakt det de behöver kunna för just det de gör på dagarna.
vad ska det vara för formkrav på en som lallar ut flexslang på valv jämfört med den som monterar och kopplar in HSP-strömställare på ställverk?
Vad behöver en hissmontör? En som endast kopplar in vitvaror, en som endast monterar laddboxar osv.
Det finns ju firmor av detta slaget, som är helt i sin ordning med egenkontrollprogram, ansluten elinstallatör osv, men kan nyttja det faktum att de gör en otroligt begränsad andel av alla slags eljobb som finns, att de kan anställa outbildad arbetskraft och lära dom exakt det de behöver kunna för just det de gör på dagarna.
Fast det är väl bara att ha behörighetsklasser. Typ klass A för enkla arbeten, B för lite mer avancerade och C för avancerade.Mikael_L skrev:
T.ex. motorsågskörkortet är uppbyggt så.
Ett åkeri med ett körkort och 40 chaufförer, det skulle ju vara kanon, Taxi Stockholm har en kille med körkort i styrelsen, alla kör på det!Alfredo skrev:Och det är väl det som jag och kanske en del andra tycker är rätt märkligt. Det är inte precis på det sättet det fungerar inom sjukvården, i trafiken, i cockpit eller på sjön. Jag kan på rak arm inte komma på någon bransch som är så reglerad men ändå helt utan formkrav på den individ som faktiskt utför "farligheterna". Det kanske finns, vad vet jag...
Du skrev ju advokat som ett exempel.
Det är ju ganska bra.
En advokat omges av formkrav, utbildad jurist, tillräcklig erfarenhet, god vandel och alla möjliga saker som ingår för att bli upptagen i skrået och erhålla titeln.
Sen kan denna (liksom elinstallatören) öppna egen firma, ett advokatkontor, där advokaten sen kan anställa allt möjligt folk, högt som lågt, och alla arbetar då för en advokatbyrå, och kan göra de uppgifter som advokaten delegerar.
Så det finns vissa liknelser ...
Det är ju ganska bra.
En advokat omges av formkrav, utbildad jurist, tillräcklig erfarenhet, god vandel och alla möjliga saker som ingår för att bli upptagen i skrået och erhålla titeln.
Sen kan denna (liksom elinstallatören) öppna egen firma, ett advokatkontor, där advokaten sen kan anställa allt möjligt folk, högt som lågt, och alla arbetar då för en advokatbyrå, och kan göra de uppgifter som advokaten delegerar.
Så det finns vissa liknelser ...
Så du tror att genom att utöka "behörighetsklasserna" så skulle man få ett bättre system? Tidigare (för några år sedan) fans just ett system med rätt många olika "klasser". Det ratades av någon anledning.L lbgu skrev:
Då skulle det även finnas ett krav på Taxi Stockholm att dom måste se till att dom som körde hade den kompetens som jobbet kräver.D djac skrev:
Ps
Jag tror knappast att Taxi Stockholm är intresserade av att anställa chaffisar som inte har adekvat utbildning.
Men frågan är om det finns något trasigt här som måste repareras?L lbgu skrev:
Funkar det dåligt idag? Får vi stora strömavbrott i landsändar för att Vattenfall släpper in outbildade att byta transformator.
Brinner affärscentrum ner för att man ryckt in någon som gick på gatan utanför att koppla in några 4x240 aluminium i fördelningen.
Det är väl endast den lägsta nivån som det möjligen kan finnas eller uppstå problem. Så vad man ska ha en massa olika nivåer för förstår jag inte.
Jag tycker inte alls att vi har något perfekt system, men mer formalia-krav tror jag inte förbättrar något.
Vi har tillräckligt med pappersprodukter, det behövs annat.
Härligt med en person som kan läsa regelverket och dessutom göra en korrekt tolkning !Panor82 skrev:Saxat ifrån elsäkerhetsverket :
När man har en auktorisation som elinstallatör får man också lov att utföra elinstallationsarbete privat, det vill säga utan att arbetet är på uppdrag av ett elinstallationsföretag. Men det får då inte vara yrkesmässigt och det får bara vara sådana elinstallationsarbeten som auktorisationen omfattar.
Alltså inte yrkesmässigt vilket ofta betyder att man tar betalt för en tjänst men gillar man ideelltarbete så är det helt ok?
Bygg dig ett >50V system (klassat lågspänning) och du får göra vad du vill. Annars jobba som elektriker, annars skaffa auktorisation (4års elerfarenhet + 4 teoretiskta kurser).
Det är ett socialdemokratiskt grnomsyrat land vi lever i..
Det är ett socialdemokratiskt grnomsyrat land vi lever i..