265 604 läst · 1 369 svar
266k läst
1,4k svar
Elektriker tog 9000:- för ett 1800:- proppskåp, rimligt?
Tack för länkenKrille-72 skrev:
Då så, svar #964:
"En förändrad marknad med ökad prismedvetenhet hos kunderna gör att installatörerna måste ställa om och ta betalt för förädlingsvärdet." säger han.
Och bl.a specielt utifrån detta - och övrigt intryck, allmänt, i artikeln - tänkte jag det nog som så.. att man insett, att ett tydligt utvecklat mervärde i det utbud man vill erbjuda kan medföra att man även kan motivera ett högre pris, som man både kan och vill debitera; och som godtas av kund, även om det kan vara "svårflörtat"...
Redigerat:
Tvärtom. Några klick hos näthandel istället för resa tur och retur till grossen. Det är inte främst priset utan tidsåtgången jag jagar. Skickas till hantverkarens företag eller direkt till kunden. Menar du att grossen har större utbud än internet?B Byggdjuret skrev:Nu verkar du ha missat mycket av det som skrivits.
Men en snabbkurs hur världen ser ut för hantverkare. De har inte möjligheten att beställa från nätet eller jaga runt. Det innebär att man väljer sin favorit grosse som.dessutom har väldigt mycket på lager.
Skulle de behöva flänga runt för att hitta allting kommer det ändå sluta på ahlsell. Samt att du som kund får betala extra för.
Om de tar 500:- /h och de har säkert lagt minst en timme de innebär att vägguttaget som var 50:- billigare helt plötsligt bra mycket dyrare
Helt rätt att det är en diskrepans mot din verklighet.
Men det är ju inte tiden som kunden betalar för i slutändan utan resultatet.B Byggdjuret skrev:
Jag föredrar alla gånger en offert med ett totalpris, kanske inklusive material kanske utan, det beror på situationen. Offerten ska naturligtvs specificera de olika ingående kostnaderna.
Då kan jag själv räkna ut timtaxan, men det är egentligen inte så intressant då.
Med offerter som anger ett totalpris kan jag lätt jämföra olika offerter (och välja den som är billigast för att sen skrika på hjälp här på Byggahus när allt går åt helsike).
Enbart priset är inte avgörande. Det spelar också roll hur tidplanen ser ut och hur förtroendeinjagande hantverkaren verkar.
Inte läst igenom igen.. men fritt från minnet, ang. gränsdragningen mellan köp och tjänst, i ref mål.. så fanns en skiljaktig mening om det där som du talar om; alltså, att det trots allt skulle ses som så, att fackmannakunskap krävs; och att klassificeringen borde ändras.. "omklassning" i ärendet: KtjL.. och därmed förlängd preskriptionstid (10 år). Avgjordes genom minoritetsvotering. År 2001.Krille-72 skrev:Kan inte svara på om utfallet blivit ett annat idag med tanke på att lagar och prejudikat kan ha förändrats.
Vad jag har förstått, som inte behöver betyda att det stämmer, så har du idag 2 års garanti på tex. En bergvärmepump men 10 års reklamationsrätt på installationen. Detta enligt gällande lagar vid installation.
Men domen som du länkar till är intressant av flera aspekter. Jag undrar verkligen hur dom har kommit fram till följande: ”Arbetet kan således inte sägas framstå som kvalificerat genom att kräva fackmans sakkunskap, skicklighet eller särskilda utrustning.”
Vi pratar ändå om en värmepanna och det skulle vara spännande att se ifall försäkringsbolaget skulle hålla med ifall en icke fackman installerade pannan och det uppstår en vattenskada.
Jag skulle vilja se ett enda försäkringsbolag som inte skulle sätta sig på tvären.
Nu utfördes installationen 1990 i detta fall så en hel del förändringar har skett.
Försäkringsbolaget "vann"..
Hur fungerar det när man handlar på Ahlsell (och på andra liknande butiker om det finns några)?B Byggdjuret skrev:
Kan man knappa in vad man vill ha via deras websida och sen åka och hämta en påse med allting, eller måste man själv plocka ihop grejerna i butken?
Det första sättet borde vara mer kostnadseffektivt. Då kan man dessutom planera in inköpandet bättre i sin arbetsplan.
Så gjorde byggarna som utförde vår tillbyggnad. Det kom en lastbil från ett byggvaruhus till oss några gånger med material. (Allting fick förstås inte plats på byggarbetsplatsen omedelbums).P Pin skrev:
"Intressant är att veta hur forumet anser att skäligt pris för vara och tjänst skall definieras och beräknas."S Spikin skrev:Håller med . Materialspecen med pris /enhet upprättas i samråd med konsumenten när tjänsten gås igenom enl.KtjL §4 och står i avtalet . Detta underlag används sedan för 1 beställning hos Ahlsells som kan
hämtas av vem som helst. Specen används sedan som spec i fakturan .
Intressant är att veta hur forumet anser att skäligt pris för vara och tjänst skall definieras och beräknas.
Instämmer, tycker också den saken vore intressant att höra om.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
En näthandel har leveranstid. Det får man inte glömma. Sen vill du undvika att ha något lager. Sen är det inte säkert att alla nätbutiker har allting på hyllan.P Pin skrev:Tvärtom. Några klick hos näthandel istället för resa tur och retur till grossen. Det är inte främst priset utan tidsåtgången jag jagar. Skickas till hantverkarens företag eller direkt till kunden. Menar du att grossen har större utbud än internet?
Helt rätt att det är en diskrepans mot din verklighet.
Att handla på väg till kunden är att föredra många gånger. Ibland vet du inte vad du behöver innan du besökt kunden. Ska du då lägga en beställning hos en nätbutik och låta kunden vänta några dagar till?
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Oftast så åker man till grossen direkt. Ev. Webbshopp är nog inte alltid så lätt.P pmd skrev:Hur fungerar det när man handlar på Ahlsell (och på andra liknande butiker om det finns några)?
Kan man knappa in vad man vill ha via deras websida och sen åka och hämta en påse med allting, eller måste man själv plocka ihop grejerna i butken?
Det första sättet borde vara mer kostnadseffektivt. Då kan man dessutom planera in inköpandet bättre i sin arbetsplan.
Hade du själv gjort så när du skulle handla fredagschips på Konsum?P pmd skrev:Hur fungerar det när man handlar på Ahlsell (och på andra liknande butiker om det finns några)?
Kan man knappa in vad man vill ha via deras websida och sen åka och hämta en påse med allting, eller måste man själv plocka ihop grejerna i butken?
Det första sättet borde vara mer kostnadseffektivt. Då kan man dessutom planera in inköpandet bättre i sin arbetsplan.
Man loggar in på deras webbplatsP pmd skrev:Hur fungerar det när man handlar på Ahlsell (och på andra liknande butiker om det finns några)?
Kan man knappa in vad man vill ha via deras websida och sen åka och hämta en påse med allting, eller måste man själv plocka ihop grejerna i butken?
Det första sättet borde vara mer kostnadseffektivt. Då kan man dessutom planera in inköpandet bättre i sin arbetsplan.
Beställer och i de flesta fall (om det inte är en udda fågel man är på jakt efter så hämtar man det på morgonen efter
Deras centralager jobbar till sent på kvällen för att plocka ihop ordern och lasta bilen
Sen är det en chaufför som kör ut det till den valda butiken så att man kan hämta det medetsamma de öppnar (såvida allt går bra med transporten)
Därför såär det bättre att handla från grossen istället för att förlita sig på en leverans från Postnord eller Bring
Behöver man hjälp med något så är säljarna kunniga och vet vad de pratar om
Försök att få samma service på nätbutikerna
Tas ett skäligt påslag på mtrl ut, så gynnar det båda parter
Nej det är planering och framförhållning som gäller. Ska något litet kompletteras under arbetets gång föredrar jag att du åker till närmsta byggvaruhus då du debuterar full timtaxa för shoppingturen. I mitt fall finns Byggmax, Beijer, Bauhaus på ungefär samma avstånd. Prisskillnaden på några elpryttlar understiger ditt timpris så åk inga omvägar för att jaga extrapriser. Förbrukningsmaterial förutsätter jag du har i servicebilen jag redan betalar för.B Byggdjuret skrev:En näthandel har leveranstid. Det får man inte glömma. Sen vill du undvika att ha något lager. Sen är det inte säkert att alla nätbutiker har allting på hyllan.
Att handla på väg till kunden är att föredra många gånger. Ibland vet du inte vad du behöver innan du besökt kunden. Ska du då lägga en beställning hos en nätbutik och låta kunden vänta några dagar till?
Varför ska du handla på väg till mig om jag beställt jobbet långt innan (alltså inte någon jourutryckning)?
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Om du inte vill förstå, så är det helt okej.P Pin skrev:Nej det är planering och framförhållning som gäller. Ska något litet kompletteras under arbetets gång föredrar jag att du åker till närmsta byggvaruhus då du debuterar full timtaxa för shoppingturen. I mitt fall finns Byggmax, Beijer, Bauhaus på ungefär samma avstånd. Prisskillnaden på några elpryttlar understiger ditt timpris så åk inga omvägar för att jaga extrapriser. Förbrukningsmaterial förutsätter jag du har i servicebilen jag redan betalar för.
Varför ska du handla på väg till mig om jag beställt jobbet långt innan (alltså inte någon jourutryckning)?
Om man måste komplettera med något så vad är det som säger att det finns hos bauhaus?
Ingenting, men det tar en minut att kolla om det finns i lager så man inte åker i onödan.B Byggdjuret skrev:
Jag frågar dig för att jag försöker förstå dina argument. Det är nog du själv som får fundera på om du öht lyssnar och reflekterar över mina. Det är inte av gud givet att byggbranchen ska fortsätta på samma sätt som de senaste decennierna.