265 627 läst · 1 369 svar
266k läst
1,4k svar
Elektriker tog 9000:- för ett 1800:- proppskåp, rimligt?
Informations- och avrådandeskyldigheten framgår av Konsumenttjänstlagen § 4-11 vilket ävenB Byggdjuret skrev:Eftersom läskunnighet borde gälla samtliga inte bara kunder utan även forummedlemmar så hade många konstiga inlägg kunnat minskas...
Informationsskyldigheten jag har svårt att hitta lagar som pekar till den... Kan du hjälpa mig med det?
Det finns en informationsskyldighet att ange källor på ett forum, så att vi som inte kan läsa ändå kan be någon som inte håller på med forum och läsa.
kan användas på konsumentköp. Där behandlas även vad som sker om skyldigheter åsidosätts.
Avtalsvillkorslagen §12 , Avtalslagen §30-36
Avseende köp av vara även Konsumentköplagen §16
Finns även i EU:s regelverk till vilket alla svenska konsumentlagar står i samklang med.
Hoppas detta åtgärdar din begärda informationsskyldighet . God läsning och förståelse , Lycka till
B Byggdjuret skrev:Eftersom läskunnighet borde gälla samtliga inte bara kunder utan även forummedlemmar så hade många konstiga inlägg kunnat minskas...
Informationsskyldigheten jag har svårt att hitta lagar som pekar till den... Kan du hjälpa mig med det?
Det finns en informationsskyldighet att ange källor på ett forum, så att vi som inte kan läsa ändå kan be någon som inte håller på med forum och läsa.
Att medvetet utnyttja en persons okunskap för egen vinning och orsaka annan persons förlust ärB Byggdjuret skrev:Jag får ta vilka priser jag vill.
Jag kan sälja den där strömbrytaren för 5000:- exkl. Montering.
Det är lagligt. Men man lär inte överleva.
Men eftersom vissa verkar kräva extrem tydlighet så blir fortsättningen
Priset avser endast strömbrytaren. Observera att Montage INTE ingår i prisey
Återkom om du vill ha ett kostnadsförslag för att montera strömbrytaren
Tydligt nog?
brottsligt och därmed olagligt .
Om tillkomsten av ett avtal har skett genom förvillande ( konsumenten litar på fackmannens uppgifter)B Byggdjuret skrev:
skall avtalet reklameras som felaktigt och hävas om rättelse ej sker varvid allt återgår.
En hantverkare som inte kan utforma en riktig offert till ett företag kan få verkligen storaU Uffe A skrev:Och de riktigt bra hantverkarna åtar sig inte uppdrag åt så många privatkunder
Många har råkat utför problem
Det har medfört förluster (ibland stora) eftersom de inte orkat processa.
Då är det enklare att tacka nej till en privatkund
Varför tror ni att det är så svårt att få tag på en hantverkare för en privatkund
Obs att jag inte försvarar lurendrejeri och dåliga hantverkare.
Även jag har blivit blåst av kund trots en rak och öppen dialog med klar prissättning
Gick back 15000 på jobbet men orkade inte driva det vidare
Den kunden är svartlistad hos mig och de andra firmor som jag har kontakt med
problem med den dispositiva Köplagen där alla villkor skall var förhandlade , skadestånden
kan bli stora . Som hantverkare skulle jag absolut föredra de raka Konsumentlagarna som
rakt beskriver villkoren att följa . Ett dispositivt villkor kan vändas och vridas på i all
evighet till stora advokatkostnader och orsaka hantverkarens konkurs ev. även privata KK.
Konkursförvaltaren kommer inte att driva en process om dispositivt avtalsvillkor varför
hantverkaren står där med tom hatt och förbannar att han inte utformade avtalet riktigt innan
han skrev på avtalet.
Det är nog långt många fler privatkunder som inte orkat processa mot dåliga hantverkare. Undersökningen jag länkade till tidigare i tråden, där hantverkare är den yrkesgrupp som kostar kunder mest onödiga pengar, visar det tydligt. Problemet är bara att många privatkunder inte kan välja bort hantverkare.U Uffe A skrev:
Jag har personligen flera exempel på dåligt utförda jobb här hemma, där vi utan problem skulle kunna driva (och säkerligen vinna) case mot hantverkare...men orkar inte. När slarv åtgärdats av hantverkaren med nödlösningar och snabbfixar ett antal gånger ger man upp, skriver av kostnaderna på lärokontot och får leva med att man köpt ett jobb som i värsta fall gjort saken sämre än den var innan.
Fler borde anmäla till Allmänna reklamationsnämnden om de inte lyckas få fel rättade. Det kostar inget, det är inte givet att man får rätt, men om man har på fötterna så rekommenderar ARN till anmälarens fördel.
(I vissa typer av tvister kan det vara svårt att veta om man har på fötterna, men när det gäller hantverk är det oftast inte så svårt att avgöra om något har blivit fel eller inte).
Ett hot om anmälan kanske får fart på den slarvige eller ovillige hantverkaren som har gjort fel.
Men framförallt så hamnar firmor som inte följer ARNs rekommendationer på Råd & Röns svarta lista så att andra konsumenter kan undvika dem.
(I vissa typer av tvister kan det vara svårt att veta om man har på fötterna, men när det gäller hantverk är det oftast inte så svårt att avgöra om något har blivit fel eller inte).
Ett hot om anmälan kanske får fart på den slarvige eller ovillige hantverkaren som har gjort fel.
Men framförallt så hamnar firmor som inte följer ARNs rekommendationer på Råd & Röns svarta lista så att andra konsumenter kan undvika dem.
Om företaget är på arns lista lär det inte hjälpa att anmäla.P pmd skrev:Fler borde anmäla till Allmänna reklamationsnämnden om de inte lyckas få fel rättade. Det kostar inget, det är inte givet att man får rätt, men om man har på fötterna så rekommenderar ARN till anmälarens fördel.
(I vissa typer av tvister kan det vara svårt att veta om man har på fötterna, men när det gäller hantverk är det oftast inte så svårt att avgöra om något har blivit fel eller inte).
Ett hot om anmälan kanske får fart på den slarvige eller ovillige hantverkaren som har gjort fel.
Men framförallt så hamnar firmor som inte följer ARNs rekommendationer på Råd & Röns svarta lista så att andra konsumenter kan undvika dem.
Har för mig handläggningstiden är väldigt lång, ett halvår?
Alla tittar dumt nog inte i svarta listan
Medlem
· västra götalalnd
· 48 inlägg
Så du menar att man kan polisanmäla en faktura med för högt pris ? Och vem ska bedöma det ? Håller det ?S Spikin skrev:
Ringde precis till Polisen och frågade om dom kunde ta upp en anmälan, vi hade en hantverkare här förra veckan och det alldeles för dyrt tycker jag... Men Polisen sa nej, dom tar inte ens emot anmälan, det är inget brott om arbete har utförts. Men man kan ringa en advokat och ta det till tingsrätten... Men det är inget brott enligt Polis...
Fakturan.. ? Ser inte att någon talat om brottslig faktura.. Hur tänkte du där, kan man undra. Men se gärna även exv. nästa inlägg, där.. #694..Ö Örjan Johansson skrev:Så du menar att man kan polisanmäla en faktura med för högt pris ? Och vem ska bedöma det ? Håller det ?
Ringde precis till Polisen och frågade om dom kunde ta upp en anmälan, vi hade en hantverkare här förra veckan och det alldeles för dyrt tycker jag... Men Polisen sa nej, dom tar inte ens emot anmälan, det är inget brott om arbete har utförts. Men man kan ringa en advokat och ta det till tingsrätten... Men det är inget brott enligt Polis...
Man får nog tänka sig att en del begångna fel istället bygger på regleringar med bäring för ett visst bredare sammanhang, så att saken hänger ihop exv. med hur det gick till när felet uppstod .. och det där "brottsliga" kommer sig kanske då ur regleringar omkring just det.. som, att det finns former för hur man får lov att avtala.
Och ja. Absolut, det kan vara som så att juridisk rådgivning skulle kunna öppna ögonen för hur saker och ting kan hänga ihop.
Och vidare, som exempel.. kan sådana råd nog vid behov belysa också varför man inte har rätt att sätta vilken prislapp som helst.. som, prislapp som anses oskälig... bara för att det kanske uppstått ett lägligt tillfälle som utnyttjats på otillåtet sätt..
Kan generera protester när man sedan försöker fakturera..
Juridisk rådgivning eller upplysning tycks vara på plats ibland, för lite bättre förståelse för hur man rimligen kan gå tillväga formellt sett när det verkar som läge att söka rättelse. Å andra sidan: ibland framstår det hur lätt som helst att sålla bort klart fruktlösa vägar.. Andra gånger verkar det uppenbarligen något lite svårare..
Du får naturligtvis betala för all tid de lagt ner på din installation. Inte enbart din klockade tid de varit på plats.Leanath skrev:Som jag nämnt i tidigare inlägg, de gjorde andra arbeten också. Men de skriver att de la 29 timmars arbete. För att det ens ska vara någorlunda rimligt måste de 29 timmarna också då innehålla tiden för att installera proppskåpet. Vi har ju klockat tiden de spenderat i huset, och totalt kommer den tiden upp i grova slängar 18 timmar (10 timmar den 2/3 och 5.5 + 3 timmar den 20/1).
Dessutom skriver folk här att det har tagit runt 6-8 timmar att installera nytt proppskåp när de haft elektriker över. När de installerade vårt proppskåp igår kom de 08:15 och åkte 12:40. På den tiden kopplade de in alla vitvaror i köket, installerade spottar och dimrar + ett taklampsuttag och installerade det nya proppskåpet. De var 2 personer. Hur går detta ihop?
En annan grej är ju att de inte dragit rot vad jag kan se på proppskåpsinstallationen vilket då indikerar att kostnaden 9000:- bara avser material?
Medlem
· västra götalalnd
· 48 inlägg
Spikin skrev:RACS skrev:Fakturan.. ? Ser inte att någon talat om brottslig faktura.. Hur tänkte du där, kan man undra. Men se gärna även exv. nästa inlägg, där.. #694..
Man får nog tänka sig att en del begångna fel istället bygger på regleringar med bäring för ett visst bredare sammanhang, så att saken hänger ihop exv. med hur det gick till när felet uppstod .. och det där "brottsliga" kommer sig kanske då ur regleringar omkring just det.. som, att det finns former för hur man får lov att avtala.
Och ja. Absolut, det kan vara som så att juridisk rådgivning skulle kunna öppna ögonen för hur saker och ting kan hänga ihop.
Och vidare, som exempel.. kan sådana råd nog vid behov belysa också varför man inte har rätt att sätta vilken prislapp som helst.. som, prislapp som anses oskälig... bara för att det kanske uppstått ett lägligt tillfälle som utnyttjats på otillåtet sätt..
Kan generera protester när man sedan försöker fakturera..
Juridisk rådgivning eller upplysning tycks vara på plats ibland, för lite bättre förståelse för hur man rimligen kan gå tillväga formellt sett när det verkar som läge att söka rättelse. Å andra sidan: ibland framstår det hur lätt som helst att sålla bort klart fruktlösa vägar.. Andra gånger verkar det uppenbarligen något lite svårare..
Att medvetet utnyttja en persons okunskap för egen vinning och orsaka annan persons förlust är
brottsligt och därmed olagligt .
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Jag skulle rekommendera dig att inte bara läsa lite paragrafer utan ta reda vad som gäller i praktiken samt uttrycka sig rätt.S Spikin skrev:En hantverkare som inte kan utforma en riktig offert till ett företag kan få verkligen stora
problem med den dispositiva Köplagen där alla villkor skall var förhandlade , skadestånden
kan bli stora . Som hantverkare skulle jag absolut föredra de raka Konsumentlagarna som
rakt beskriver villkoren att följa . Ett dispositivt villkor kan vändas och vridas på i all
evighet till stora advokatkostnader och orsaka hantverkarens konkurs ev. även privata KK.
Konkursförvaltaren kommer inte att driva en process om dispositivt avtalsvillkor varför
hantverkaren står där med tom hatt och förbannar att han inte utformade avtalet riktigt innan
han skrev på avtalet.
Inga av dessa lagar hamnar under brb.
Utan man får själv stå där.
Men efter att ögnat igenom dina paragrafer
Så har jag inte hittat något som heter informationsskyldighet. Inte så tydligt som du påstår.
Sen diskuteras alla olika saker som måste vara med för att ett avtal ska vara giltigt. Om du godkänner avtalet menar du då att jag kan avbryta avtalet? Trots jag skrivit under och arbetet påbörjats? En fel punkter är bara löjliga att kräva de ska vara med.
Men okej. Du har rätt även om jag är skeptisk. Du måste betala för utfört arbete.
Men ett tips innan du fortsätter med dina tomma ord läs på ordentligt. Det ger bättre intryck. Alla kan klipp & klistra. Om läser pp så behöver du köra klipp & klistra. Utan bra mycket mindre och det ger mycket mer.