265 865 läst · 1 369 svar
266k läst
1,4k svar
Elektriker tog 9000:- för ett 1800:- proppskåp, rimligt?
Prisförhandlingar görs lämpligen inte medan någon av förhandlarna håller på med något slags arbete, och offerter lämnas lämpligen inte muntligen. Det blir upplagt för missförstånd och dålig stämning då.B Boggi skrev:Med all respekt känns det lite märkligt att gå till en elektriker, som håller på att jobba i huset med elinstallation - och be att få ett pris på materialet till en ny central.
Den naturliga frågan är "vad kostar det att få den där centralen utbytt" - och då kan det inte vara något annat än komplett på plats som avses.
Om elektrikern har befogenhet att på stående fot lämna ett fast pris - och hugger till med 9 lock - då har TS fått ett väldigt bra pris.
Själv hade jag nog sagt ca 10 lock - men bett att få återkomma med ett fast pris - men det hade knappast blivit under 10 lock - förrän möjligen efter ROT.
Håller helt med dig, men det är inte långsökt att frågan ställs under löpande arbeten "vad det skulle kosta att få proppskåpet utbytt" och kanske få en grov prisuppskattning. Men enligt TS, var det inte så det gick till. Om jag inte missuppfattat saken - skulle han ha fått ett fast pris på 8-9000 kr på stående fot - och det är nog extremt ovanligt.P pmd skrev:
Men då kan man som hantverkare vara lite transparent och förlora en timme på vägguttaget. Tar det mer tid än 20 minuter att byta ett vägguttag kanske man ska sadla om till att peta navelludd på heltid iställetB Byggdjuret skrev:Man kan enkelt konstatera att du inte har den blekaste om hantverks världen när du så tydligt jämför med en biff.
Jag är tacksam för att du inte fortsatte att jämföra med ica.
Du eftersöker transparans och konstaterade att du visste vad biffen skulle kosta. Men det är inte så svårt att veta.
Att montera ett vägguttag kan vara mycket svårare att veta innan. Men om det är viktigt så ber du om offert. Han gör en uppfattning baserat på det du berättar. Han har aldrig varit på plats. Han vet ingenting om väggar kabel dragning. Så vill ha ett fast pris så kommer man att ta i för att du vill inte förlora. Du har fått en offert på 2h jobb.
Men det tog bara en timme. Men hantverkaren kunde inte veta. Det är väldig skillnad med en restaurang och en hantverkare. Men visst du kan få fast pris
TS godkände priset eftersom att hen svarade med en beställning på mejlB Boggi skrev:Håller helt med dig, men det är inte långsökt att frågan ställs under löpande arbeten "vad det skulle kosta att få proppskåpet utbytt" och kanske få en grov prisuppskattning. Men enligt TS, var det inte så det gick till. Om jag inte missuppfattat saken - skulle han ha fått ett fast pris på 8-9000 kr på stående fot - och det är nog extremt ovanligt.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Tja skulle du vilja förlora pengar för att du räknat fel?Grizzlybjörnen123 skrev:
Att montera själva uttaget är många gånger en mindre del.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Du jobbar inte i butik eller har gjort.Fairlane skrev:Tja, eftersom det går att tolka på flera sätt så är det hantverkarens uppgift att vara tydlig.
Vi är många som tolkar det som att det är inklusive installation, eftersom 9000 för bara centralen är hutlöst dyrt.
Du är inte den förste som kallar kunder korkade, Beijer gjorde något liknande. Det brukar sällan vara särskilt givande...
Självklart säger man inte till en kund att han är korkad. Att jag var tvungen att vara tydlig med det trodde jag aldrig
Men man förstår när man läser olika trådar att det en del korkade kunder.
Folk vill missuppfatta saken.
Men okej, om jag skriver materialkostnad är det tydligt?
Eller behöver jag lägga till arbetskostnad tillkommer?
Redigerat:
Fairlane och flera andra som anser att tydlighet saknas tänker i rätt riktning. TS påstådda offert /avtalFairlane skrev:Tja, eftersom det går att tolka på flera sätt så är det hantverkarens uppgift att vara tydlig.
Vi är många som tolkar det som att det är inklusive installation, eftersom 9000 för bara centralen är hutlöst dyrt.
Du är inte den förste som kallar kunder korkade, Beijer gjorde något liknande. Det brukar sällan vara särskilt givande...
uppfyller inte kraven på en offert till konsument som bör innehålla villkoren -
- Full beskrivning av vara / tjänst som offereras.
- Pris per enhet material och totalt pris av material.
- Om fast pris eller löpande timpris .
- Uppskattning av hela tidsåtgången samt för delposter som ingår .
- Totalt pris .
- Betal-och leveransvillkor .
- Garantivillkor och andra villkor som kan påverka avtalet till konsumentens nackdel.
- Hur länge offerten gäller.
Alla uppgifter skall vara tydliga vilket åligger leverantören/hantverkaren som har fackkunskapen.
Som grund för offert/avtal gäller alltid Avtalslagen och Avtalsvillkorslagen samt
Prisinformationslagen . Offerten blir vid ren accept ett avtal.
Lagarna innebär att vid tvist skall villkor som inte varit individuellt förhandlade, skall vid oklarhet
tolkas enligt konsumentens uppfattning och till konsumentens förmån .
Konsument som betalat ,men senare anser sig ha blivit vilseledd , har rätt att få tillbaka
betalningen om den avser ett avtalsvillkor som inte varit föremål för förhandling eller är oklart .
För fackmässigt utförande ,reklamation , fel i varan , betalning gäller Ktjl eller Kkl .
Innan offerten skall , för fackmässigt utförande , hantverkaren och konsumenten gå igenom
uppdraget/ varan och samråda, varvid hantverkaren har avrådandeplikt och informationsplikt
avseende nyttan eller om annan lösning finns som bättre gagnar konsumenten , en skälighetsprövning som skall vara kostnadsfri om inte annat avtalats. Detta ingår i det konsumenten sedan betalar för.
Tyvärr känner många mindre hantverkare inte till ovanstående varför många tvister uppstår pga
oklarheter . Att ange sig vara hantverkare innebär att hantverkaren vitsordar att juridisk kunskap
för uppdraget / köpet finns hos hantverkaren förutom den förutsatta hanverkamässiga kunskapen.
Eftersom informationsskyldigheten ligger hos leverantören/hantverkaren så visar det till vemB Byggdjuret skrev:Du jobbar inte i butik eller har gjort.
Självklart säger man inte till en kund att han är korkad. Att jag var tvungen att vara tydlig med det trodde jag aldrig
Men man förstår när man läser olika trådar att det en del korkade kunder.
Folk vill missuppfatta saken.
Men okej, om jag skriver materialkostnad är det tydligt?
Eller behöver jag lägga till arbetskostnad tillkommer?
som bör anses vara korkad .
Mycket bra redogörelse Spikin.
Problemet är bara att lagarna inte är något man kan snacka bort, så om en kund hänvisar till t ex KTL är det bara att vika ned sig. Man kan som hantverkare tycka hur mycket man vill att lagen är sjuk eller orättvis...känner man att man inte kan eller vill följa den är det bara att hitta något annat att livnära sig på. Jag har läst någon hantverkare här på BH som ansåg att han inte kunde följa lagen, för då skulle han gå i putten...jaha...och?
Just här tror jag att vi har en av huvudorsakerna till att det är så mycket ont blod mellan privatkunder och hantverkare. Många kunder är medvetna om vad lagarna säger (eller informerar sig själva vid tvist) medan många hantverkare inte har en susning. När kunden hänvisar till lagarna blir hantverkarna sura och kallar kunderna för idioter (påhejade av åtminstone en stor materialleverantörskedja).S Spikin skrev:
Problemet är bara att lagarna inte är något man kan snacka bort, så om en kund hänvisar till t ex KTL är det bara att vika ned sig. Man kan som hantverkare tycka hur mycket man vill att lagen är sjuk eller orättvis...känner man att man inte kan eller vill följa den är det bara att hitta något annat att livnära sig på. Jag har läst någon hantverkare här på BH som ansåg att han inte kunde följa lagen, för då skulle han gå i putten...jaha...och?
Och de riktigt bra hantverkarna åtar sig inte uppdrag åt så många privatkunderS Spikin skrev:
Många har råkat utför problem
Det har medfört förluster (ibland stora) eftersom de inte orkat processa.
Då är det enklare att tacka nej till en privatkund
Varför tror ni att det är så svårt att få tag på en hantverkare för en privatkund
Obs att jag inte försvarar lurendrejeri och dåliga hantverkare.
Även jag har blivit blåst av kund trots en rak och öppen dialog med klar prissättning
Gick back 15000 på jobbet men orkade inte driva det vidare
Den kunden är svartlistad hos mig och de andra firmor som jag har kontakt med
Detta ska du inte acceptera. Ring Indrivaren.U Uffe A skrev:Och de riktigt bra hantverkarna åtar sig inte uppdrag åt så många privatkunder
Många har råkat utför problem
Det har medfört förluster (ibland stora) eftersom de inte orkat processa.
Då är det enklare att tacka nej till en privatkund
Varför tror ni att det är så svårt att få tag på en hantverkare för en privatkund
Obs att jag inte försvarar lurendrejeri och dåliga hantverkare.
Även jag har blivit blåst av kund trots en rak och öppen dialog med klar prissättning
Gick back 15000 på jobbet men orkade inte driva det vidare
Den kunden är svartlistad hos mig och de andra firmor som jag har kontakt med