Avundsjukan är stor här. Teeessssllllsaaaa:crysmile:
 
  • Gilla
  • Arg
René W och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Hantverkare köper det minst lika billigt på Ahlsells.
Ja men då tjänar dem ju pengar. Köper kunderna sitt material billigt på nätet så får ej elektrikern något.
Vill man ha billigt så får man lära sig själv, så får man tjäna bra en gång också
 
D Daniel Eurenius skrev:
Ja men då tjänar dem ju pengar. Köper kunderna sitt material billigt på nätet så får ej elektrikern något.
Vill man ha billigt så får man lära sig själv, så får man tjäna bra en gång också
Kan du skriva det där igen så man begriper vad det står?
För jag tolkar det som om du tycker det är bra att de köper in och lägger på 200-300%, för att de kan?
 
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Lektionen till alla nya husägare (och gamla för den delen):

Meddela att du kan betala listpris för konsument till elektrikern med prislista från tex. elbutik.se . Om elektrikern då vill att du beställer eller hen själv vill beställa är upp till elfirman.

Det finns marginal även på elbutiks priser så många gånger vill elektrikern handla. Man behöver ju heller inte vara onödigt tuff. Men om en brytare kostar 180kr på elbutik är det ju helt orimligt att betala 300 för exakt samma sak, som elektrikern ofta köpt billigare än konsumentpriset dessutom.
Hos mina två sista arbetsgivare (installationsfirma+automationsfirma) så har vi kunnat handla med jobbets rabatt kontant på t.ex Ahlsell, och om vi håller oss till vanligt installationsmateriel för bostäder så betalar vi i princip samma pris som på Elbutik.se, ibland marginellt mindre, ibland någon krona mer.

Det enda som lönar sig för mig att handla på Ahlsell är kabel, Wago (kopplingsklämmor) och skrymmande prylar, i övrigt kvittar det för mig som privatperson - att vi skulle ha så mycket bättre inköpspris än er andra är en myt.
Och ja, vi har i regel 70-80% rabatt på grossisternas listpriser, men då kan å andra sidan det ligga på 150kr för en meter kabel eller 200 för en kopplingsdosa i plast.

När det gäller centralen så är kaplsingen en Garo, men innehållet ser ut som Hager. Såvida du inte har några andra säkringar än 6, 10, 13 eller 16A eller en jordfelbrytare typ B så kostar de där prylarna runt 4000kr ink. moms, och sen tillkommer firmans vinst på materialet - rimligen någonstans mellan 15-50%, det är i vilket fall det jag fick höra av chefen på gamla firman.
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
J JDA skrev:
Hos mina två sista arbetsgivare (installationsfirma+automationsfirma) så har vi kunnat handla med jobbets rabatt kontant på t.ex Ahlsell, och om vi håller oss till vanligt installationsmateriel för bostäder så betalar vi i princip samma pris som på Elbutik.se, ibland marginellt mindre, ibland någon krona mer.

Det enda som lönar sig för mig att handla på Ahlsell är kabel, Wago (kopplingsklämmor) och skrymmande prylar, i övrigt kvittar det för mig som privatperson - att vi skulle ha så mycket bättre inköpspris än er andra är en myt.
Och ja, vi har i regel 70-80% rabatt på grossisternas listpriser, men då kan å andra sidan det ligga på 150kr för en meter kabel eller 200 för en kopplingsdosa i plast.

När det gäller centralen så är kaplsingen en Garo, men innehållet ser ut som Hager. Såvida du inte har några andra säkringar än 6, 10, 13 eller 16A eller en jordfelbrytare typ B så kostar de där prylarna runt 4000kr ink. moms, och sen tillkommer firmans vinst på materialet - rimligen någonstans mellan 15-50%, det är i vilket fall det jag fick höra av chefen på gamla firman.
Prylarna kostar 3000 ink moms på elbutik. Det är avhandlat tidigare.
 
M Mats T skrev:
Sticker ut hakan lite. Jag är hemfixare med egen gård och två företag. Jag har tagit in hantverkare och konsulter inom ett brett spektra av verksamhetsområden, och jag har alltid förvånats över elektrikerns låga timkostnad på runt 500 kr/h. Behöriga efter en 3-årig formell utbildning, och praktik därtill. Även om jag får göra en del elarbeten själv så måste jag vända mig till behörig elektriker för att lösa det mesta, och ändå kostar dom mindre än många andra hantverkare.

Redovisningskonsulten tar 100 kr mer i timman, och skall hon hjälpa till med deklaration eller årsbokslut kostar det 1200kr/h, i en utdöende bransch där programvara är på väg att ta över rubbet.

Webyron vill ha 1200-1800 kr/h för en 23 årig "seniorkunsult" utan behörighet och utan någon överdriven branscherfarenhet (2 år), samtidigt som högskolor och kvällskurser sprutar ut nya arbetssökande i branschen.

Det rimliga vore att branschföreningen höjde timkostnaden med 40% så att timkostnaden täcker elektrikerns lön, och att vi blir kvitt metoden med tunga påslag på allt materiel - Tycker Jag!!
Synd att alla kunder inte resonerar som du
Väldigt många tittar bara på timpriset och väljer det lägsta, jag ligger inte så väldigt lågt med mitt timpris men är inte heller bland de dyraste
Lägger på ca 15% på mitt inköpspris och är transparent med det
Har inte haft några klagomål från missnöjfa kunder
Kanske beror på fingertoppskänsla vilka som kommer att ställa till problem
Oavsett vad som sker.
Har sagt till en del presumtiva kunder att jag inte tar jobbet utan att de får leta efter en annan firma
Sen sprider det sig också inom branschen vilka kunder man ska undvika, så dessa får bara besked om att jag har inte tid att åta mig uppdraget.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Prylarna kostar 3000 ink moms på elbutik. Det är avhandlat tidigare.
Inklusive fasskenor, beröringsskydd, ändstycken, fästmateriel, och eventuellt kopplingmateriel?
Den tvåpoliga säkringen nere till vänster går ju till exempel på bortåt en femhundring också.
 
  • Gilla
Matalf och 1 till
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Det beror på. Om du som företag "bygger en normcentral" och säljer den komplett till kund så behöver du CE-märka den. Dvs du produktifierar något...

Det är inte samma sak som att som elektriker installera en normcentral hos kund.

Glasklara regler som vanligt :)
Jag vet att jag har hört något liknade i en byggbarack för många år sen, men visst, när jag slår upp min handbok och läser på lite så stämmer detta! (y)
 
  • Gilla
mrmlz
  • Laddar…
J JDA skrev:
Inklusive fasskenor, beröringsskydd, ändstycken, fästmateriel, och eventuellt kopplingmateriel?
Den tvåpoliga säkringen nere till vänster går ju till exempel på bortåt en femhundring också.
Ja.
 
Leanath Leanath skrev:
Absolut, men det skulle då innebära att den arbetstid de vill ta betalt för (29 timmar), inte är inkluderat proppskåpsinstallationen. Vilket då innebär att den totala tid de spenderat i huset inklusive proppskåpsinstallation, som är 17 timmar, är ännu längre ifrån 29 timmar än väntat. Då får man ta bort tid för proppskåpet från de 17 timmar. Vilket skulle innebära att det i själva verket är kanske 13 timmar totalt EXKLUSIVE proppskåpsinstallation och då ännu längre ifrån de 29 timmar de hävdar de lagt ner. Jag förstår att transport och hantering av material tillkommer men inte 16 timmar när företaget dessutom ligger i samma stad???
Tror inte du läst hela tråden... elektrikern var ju redan där och gjorde ett jobb som jag förstått det.
Beställaren/ kunden frågar vad ett byte av central skulle kosta. 9000kr inklusive arbetet för att byta centralen... alltså material plus tid. Utöver den tiden dom redan lagt på annat el jobb (29h). Vad fick du 17h ifrån?

Som du räknar så är det snart elektrikern som ska betala för att göra jobbet.
 
  • Haha
Nps
  • Laddar…
Kör eget och brukar ta ca 8000:- ex rot för material och arbete, för en central i ungefär samma storlek. Sen tillkommer felsökning i kundens anläggning som visar sig när en jordfelsbrytare installerats.
Kanske dags för en prishöjning.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
K Kjell Brunström skrev:
Hej jag ser att de använder Hager jrb. Säkringar mm. Skåpet är av fabrikat Garo. Cu märkningen faller om an blandar olika fabrikat.
Jag var på en kurs för 8-10 år sedan och blev informerad av säljare för olika fabrikat att de inte godkänner blandningar av fabrikat. Har man ex. Garo säkringsskåp skall det endast förekomma deras produkter för att Cu godkännas. Har det inte blivit några ändringar av detta så skall man vara konsekvent och använda samma fabrikat som eventuellt är monterat vid tidigare tillfällen.
Är numera pensionär och är inte insatt i det senaste regelverket.
Kjell Brunström
Har aldrig varit förbjudet att blanda olika fabrikat, speciellt inte en Garo kapsling med Hager säkringar.
Jag kör Hager rakt av, och de kostar lite mer i inköp men mindre i arbetskostnad. N och PE har snabbanslutningar, säkringarna lika så (Hager Quick connect). Säljarna oftast har fel!
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Enligt mejlet har du beställt ett "proppskåp" för (om vi bortser från den felaktiga grammatiken) mellan 8 och 9000 kronor, inte mellan 8000 och 9000 kronor.
Grammatiken är det inget fel på men proppskåp låter lite amatörmässigt.
 
  • Gilla
Ofoxer
  • Laddar…
richardtenggren
O Ofoxer skrev:
Tror inte du läst hela tråden... elektrikern var ju redan där och gjorde ett jobb som jag förstått det.
Beställaren/ kunden frågar vad ett byte av central skulle kosta. 9000kr inklusive arbetet för att byta centralen... alltså material plus tid. Utöver den tiden dom redan lagt på annat el jobb (29h). Vad fick du 17h ifrån?

Som du räknar så är det snart elektrikern som ska betala för att göra jobbet.
Årets inlägg?! Tillrättavisar TS om att läsa tråden ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Jorn och 18 till
  • Laddar…
Tr
richardtenggren richardtenggren skrev:
Årets inlägg?! Tillrättavisar TS om att läsa tråden ;)
haha såg det sen... Han borde ju ha koll på om dom var där mer eller mindre än 29h då.

Förstår dock inte varför man inte bara ringer elektrikern och frågar vad han fick för dom 9000kr.
Skulle tipp på att elektrikern och ev administrativ personal har missuppfattat varandra vid prissättningen av centralen.
 
  • Gilla
Nps
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.