62 529 läst · 177 svar
63k läst
177 svar
Elektriker fäste spikkabelklamrar genom tätskikt utan att täta
Tvättmaskinen är installerad av en tidigare ägare av lägenheten för runt 10-15 år sen. Borde det finnas jfb även med tanke på den?S Slugge skrev:Hur kunde det bli så där?
Är det i källare? Någon slags renovering utförd? Är du inte orolig att skicka in dina barn i duschen med alla elprylar runt om?
Tänker tvättmaskinens jord är sammankopplad med duschen, och detta utfört utan JFB? Kanske finns fler fel. Hur såg det ut innan tätskikt och tvättmaskiner?
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Hade tvättmaskinen stått 1 dm upp från golv (sockel), eller att det är ett kar som duschen är i så är det ok enligt reglerna med en fast anslutning av tvättmaskin.(installationen av TM var ju gjord för 10 år sen) dock ej vid nyinstallation.S Skral skrev:
Men en JFB är en billig livförsäkring oavsett vad reglerna säger
Redigerat:
Ugh...
Kolla som sagt exakt vilken verksamhetstyp den där elektrikern är registrerad för hos ESV.
Inte ens en total nybörjare, givet att vederbörande har någon sorts behörighet, installerar ett eluttag i ett våtrum utan JFB.
Jag hade vänt tvättmaskinen 90 grader och installerat en fast duschvägg.
Kolla som sagt exakt vilken verksamhetstyp den där elektrikern är registrerad för hos ESV.
Inte ens en total nybörjare, givet att vederbörande har någon sorts behörighet, installerar ett eluttag i ett våtrum utan JFB.
Jag hade vänt tvättmaskinen 90 grader och installerat en fast duschvägg.
Moderator
· Stockholm
· 53 040 inlägg
Som sagt att sätta uttag i badrum utan att det finns jordfelsbrytare är det mest grundläggande. Det är helt omöjligt att en utbildad elektriker missar en sådan sak. Monteringen av kabeln är dessutom både ful och felaktig.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 152 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 152 inlägg
För det där jobbet kan man inte fakturera.
Man ska nog hellre bli skyldig att betala skadestånd.
Burr, den dan jag lämnar något sådant här jobb efter mig, kommer vara sista eljobbet jag gör, ty i så fall har både min Parkinsson och demens kommit i för långt framskridet stadium.
Man ska nog hellre bli skyldig att betala skadestånd.
Burr, den dan jag lämnar något sådant här jobb efter mig, kommer vara sista eljobbet jag gör, ty i så fall har både min Parkinsson och demens kommit i för långt framskridet stadium.
Finns ingen anledning att inte ha JFB, du är som mest utsatt när du står i duschen. Men med uttaget installerat skulle det tveklöst tillkomma då du anlitade en fackman.S Skral skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 322 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 322 inlägg
ESV har ju i alla sin vishet bestämt att folk utan behörighet är farliga klåpare, medan folk anslutna till företag med EKP är felfria, så slutsatsen måste väl vara att det inte är nödvändigt med jordfelsbrytare?
S Skral skrev:
Är du verkligen säker att det inte finns JFB?
Som glad amatör hade jag nog trott att man skulle kört en utanpåliggande kabelkanal uppåt mot taket och sedan följt takkant och sedan gått nedåt i det hörnet du ville haft uttaget...
Men som sagt, JFB är en billig livförsäkring. Skaffa det om det inte finnes redan. Och testa en annan elektriker. Det där skulle jag inte betalat för...
Men som sagt, JFB är en billig livförsäkring. Skaffa det om det inte finnes redan. Och testa en annan elektriker. Det där skulle jag inte betalat för...
Enligt elektrikern är det så i alla fall... Hur mycket det nu är värt! Men jag har googlat lite på hur det ska se ut och vårt elskåp har bara en huvudbrytare och automatsäkringar vad jag kan se.A Atom skrev:
Vad tror ni om följande lösning:
Han får rabattera fakturan rejält (han satte även in andra eluttag i andra rum som han måste få betalt för, även om de också var riktigt slarvigt gjorda) och sen får jag själv åtgärda tätskiktet med silikon. Sen anlitar jag nån annan elektriker som sätter in JFB...