returen
spikplanka spikplanka skrev:
Mycket dyrare? ful "plåt"?
tyvärr är ju folk totalt ointelligenta och köper hellre en rosa tvåsistsig batteribil för att den är söt istf en praktisk bil som man kan ta sig vart man vill när man vill med vilka man vill och ur länge man vill

Lika dant med tex vitvaror
kylen behöver inte fungera bara den är snygg helst integrerad.
jag måste ha en lofra gasspis för att visa grannkärringen att jag har råd fast jag inte har någon gas.

mot denna enfald kämpar världen förgäves, inte undra på hur det ser ut

returen returen skrev:
kylfirmor befattar sig inte med R600a
man "byter" aldrig gas
antingen har man rätt mängd eller inte
gasen "SLITS" inte

dålig kyla? läcka eller kompressor
Kollade litet nu på mina gamla Husqvarna (electrolux) frys/kyl. Det är just R600a i dessa, menar du att detta inte kan servas numera? Varför isf?

Inte för att det skulle behövas just nu jag tänker om det blir ev problem framöver - vill hålla igång dessa maskiner som i det stora hela fungerat mycket bra under två decennier.
___
PS. Kollade litet om R600a, verkar inte särskilt problematiskt alls: https://enrad.se/en/isobutane-r600a-all-you-need-to-know/

Redigerat:
Mycket dyrare? ful "plåt"?
Tyvärr, ja. Men de moderna konsumentskåpen märks verkligen att de inte är byggda för att hålla mer än 5-8 år, beroende på hur mycket man betalat.

Sedan är det inte enbart tillverkarnas fel heller. De har hamnat där de gjort av flera skäl:

1. Planned obsolescence och deras egen girighet.
2. Både lagstiftare och en marknad som kräver så lite energiåtgång som möjligt.
3. Lagstiftare som kräver så lågt GWP och så lite köldmedium som möjligt.

Det är detta som gör att det nu sitter små fjöskompressorer som går nästan konstant i de moderna kylskåpen.

• Gilla
returen
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Tyvärr, ja. Men de moderna konsumentskåpen märks verkligen att de inte är byggda för att hålla mer än 5-8 år, beroende på hur mycket man betalat.
Vad är det för priser som gäller för säg fullhöjds kyl och frys kombination ?

Ang, färg.. vit duger bara jag slipper metal.

torparavgrund torparavgrund skrev:
nu sitter små fjöskompressorer som går nästan konstant i de moderna kylskåpen.
Vore det görbart att "transplantera" kompressor från ett "gammalt" kyl/frys-skåp till ett nytt med fjöskompressor?

(annars får jag väl leta efter skåpet GWPmax 2000 med dödsgaz..)

returen
H Harald Blåtumme skrev:
Kollade litet nu på mina gamla Husqvarna (electrolux) frys/kyl. Det är just R600a i dessa, menar du att detta inte kan servas numera? Varför isf?

Inte för att det skulle behövas just nu jag tänker om det blir ev problem framöver - vill hålla igång dessa maskiner som i det stora hela fungerat mycket bra under två decennier.
___
PS. Kollade litet om R600a, verkar inte särskilt problematiskt alls: [länk]
bara att kylfirmor inte sysslar med R600a

Varför befattar sig inte kylfirmor med R600a? År ju inte ens en F-gas...

returen
Vore det görbart att "transplantera" kompressor från ett "gammalt" kyl/frys-skåp till ett nytt med fjöskompressor?

(annars får jag väl leta efter skåpet GWPmax 2000 med dödsgaz..)
nej det går inte då slagvolymen blir för stor

returen
H Harald Blåtumme skrev:
Varför befattar sig inte kylfirmor med R600a? År ju inte ens en F-gas...
just därför och det behövs speciell utrustning

returen returen skrev:
just därför och det behövs speciell utrustning
Men detta krävs väl oavsett vad det är för kylanläggningar det handlar om, man måste ha certifikat etc för att få pilla med detta (kylanläggningar, LLVP, etc).

Samt, självklart, lämplig utrustning.

Jag blev litet förvånad över att R600a skulle vara ett problem för professionella kylfirmor, finns inget i denna gas i sig som är kontroversiellt eller problematiskt mer än möjligen att den är explosiv under vissa förhållanden - en egenskap den delar med många andra kylmedier idag.
__
PS. R600a = isobutan, inget konstigare än så.

Redigerat:
@returen verkar inte har träffat på en seriös kylfirma. Vill kund ha hjälp med ett R600a-skåp så fixar man det, inga konstigheter.

• Haha
returen
  • Laddar…
M MangeRR skrev:
@returen verkar inte har träffat på en seriös kylfirma. Vill kund ha hjälp med ett R600a-skåp så fixar man det, inga konstigheter.
Exakt. Det är inte att de inte gör det, det är bara inte så vanligt. R600a (isobutan) förekommer mest (än så länge, men håller snabbt på ändras) i små system riktande mot privatmarknaden, och där är dilemmat som vanligt att saker tenderar att gå sönder när de gått kanske 70-80% av sin tänkta livslängd (jag höftar här).

En annan sak en professionell kylfirma gör är att vara öppen med kunden om att även om reparationen blir billig, säg 1-2k, så är det en betydande summa för något som kanske ändå är helt slut och måste bytas om 1-3 år, m.a.o billigare på sikt för kunden att bara köpa nytt.

Jag har varit kyltekniker i två år nu och lagat en enda grej med R600a, ett kylskåp i en husbil med väldigt udda dimensioner som de inte lyckats hitta någon ersättare till. De få gånger det blivit något med R290 (propan) har det varit storköksskåp som kostar 30-50k nya (Electrolux).

Som en kollega så klartänkt uttryckte det, "F-gaserna har ingen framtid". Det kommer på sikt vara CO2, ammoniak och propan/isobutan för hela slanten.

• Gilla
MangeRR
  • Laddar…
returen
H Harald Blåtumme skrev:
Men detta krävs väl oavsett vad det är för kylanläggningar det handlar om, man måste ha certifikat etc för att få pilla med detta (kylanläggningar, LLVP, etc).

Samt, självklart, lämplig utrustning.

Jag blev litet förvånad över att R600a skulle vara ett problem för professionella kylfirmor, finns inget i denna gas i sig som är kontroversiellt eller problematiskt mer än möjligen att den är explosiv under vissa förhållanden - en egenskap den delar med många andra kylmedier idag.
__
PS. R600a = isobutan, inget konstigare än så.
som jag skriver det är inget problem men jobbet är för litet kan inte debitera som för storkök,restauranger ICA mm. därför har de vanligtvis ej heller utrustning för detta. de brukar ringa mig för att dessa jobb

returen returen skrev:
nej det går inte då slagvolymen blir för stor
Är det själva kylslingornas dimension innuti och baktill som begränsar detta?

returen
Är det själva kylslingornas dimension innuti och baktill som begränsar detta?
ja volymen i kylsystemet totalt

returen returen skrev:
ja volymen i kylsystemet totalt
Skulle man kunna kompensera med en insvetsad "burk" helt enkelt som skapar mer volym?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.