323 läst · 8 svar
323 läst
8 svar
Electrolux diskmaskin smäller i rören vid användning (bifogat video)
bytte min gamla electrolux diskmaskin mot en ny (modell EEM48331L) för ca 1 månad sedan, och köpte till installation där någon kom och installerade och kopplade in nya diskmaskinen. Märkte dock ganska tidigt att när jag kör igång diskmaskinen så "smäller" det till i rören i samband med att diskmaskinen tar till sig vatten. Smällen är rätt hög, så hör den tex när jag sitter i vardagsrummet. Min gamla maskin lät inte så här när den var igång. Annars funkar allt med nya maskinen.
Min fråga är nu om det ska låta så här? Har det hänt något konstigt i samband med installationen? Är det något jag kan göra för att få tyst på smällen, eller kanske få den att bli tystare?
Riktigt irriterande är smällen, som händer typ 20 gånger under en 1-2h pass.
Bifogar en video till er ifall ni vill se och lyssna:
Smällarna kommer vid 5sek, 46 sek, 1,10 min samt 1,16 min in i videon.
Tror att det har något med kallvattenröret att göra (då den verkar röra på sig när det smäller till (tex vid 46 sek in i videon)
Min fråga är nu om det ska låta så här? Har det hänt något konstigt i samband med installationen? Är det något jag kan göra för att få tyst på smällen, eller kanske få den att bli tystare?
Bifogar en video till er ifall ni vill se och lyssna:
Tror att det har något med kallvattenröret att göra (då den verkar röra på sig när det smäller till (tex vid 46 sek in i videon)
Minska vattentrycket till diskmaskinen.P phattrance skrev:bytte min gamla electrolux diskmaskin mot en ny (modell EEM48331L) för ca 1 månad sedan, och köpte till installation där någon kom och installerade och kopplade in nya diskmaskinen. Märkte dock ganska tidigt att när jag kör igång diskmaskinen så "smäller" det till i rören i samband med att diskmaskinen tar till sig vatten. Smällen är rätt hög, så hör den tex när jag sitter i vardagsrummet. Min gamla maskin lät inte så här när den var igång. Annars funkar allt med nya maskinen.
Bifogar en video till er ifall ni vill se och lyssna: [media]
Tips på annat förslag för att få typ på smällandet? Gick någorlunda bra med att dra vattentillförseln till minimum (smäller till ca 70% av originalet).
Något annat som jag kan göra?
Något annat som jag kan göra?
Det är väl så att maskinen mäter om nivån är rätt. Det skvalpar väl om nivåkännaren om där är högt tryck i inloppet och därför stryps inflödet och när nivån stabiliserat sig så inser maskinen att det behövs mer vatten och fortsätter. Jag ser det inte som ett fel och att du skruvat ner hjälper ju. Prova skruva ner ännu mer så slipper du kanske smällarna helt.
Klicka här för att svara