Jag håller på att renovera badrummet i mitt Gullringenhus som är byggt 1963. Badrummet är aldrig renoverat så allt är orginal. jag försöker få tag på elritning till ett sådant hus eftersom jag inte hittar kopplingspunkt för elledningar i badrummet. Någon som har tips hur jag ska gå tillväga? Jag har elakurisation men jobbar inte som elektriker.
VPrören går rakt upp i taket. dosa finns ej utanför badrummet heller. jag börjar misstänka att det sitter en dosa på krypvinden ovanför men det går inte att följa rören där pga all isolering.
Är inte dosan övertapetserad? Sedan var det nått husfabrikat som använde taklisten som kopplingsutrymme, men jag mins inte vem det var men det är ju en möjlig lösning om du inte hittar någon dosa.
Jag tror inte att man har dragit upp trådarna på vinden. Har du kollat takdosorna i närheten?
Jag tror inte att man har dragit upp trådarna på vinden. Har du kollat takdosorna i närheten?
Okej, takdosorna är kollade och där är det inte. har även känt runt på väggarna med händerna ifall någon dosa är övertapetserad men inget.
Det är ju något jag inte har provat
En EMF-mätare av något slag?
En EMF-mätare av något slag?
Ta och tryck in en dragfjäder i röret så får du en fingervisning om hur långt bort det är till ev dosa. När det blir stopp så stöter du med fjädern så kan du höra vart det är som röret tar vägen.F Freddie Blomqvist skrev:
OM ledningarna går bakom taklisten så är listen fastsatt med skruv (och flera lager av färg) så att den går att lossa
Det var ett bra tips också. Det ska jag prova 
Tack för alla tips. Problemet är löst, någon av förra ägarna som renovera hallen sist har sänkt taket I hallen och byggt in dosan. Lokalisera området med dragfjäder inifrån kopplingdosan i badrummet, plocka ner taklampan i hallen och in med inspektionskamera för att bekräfta.
Klicka här för att svara