T
J johannordin skrev:
Gisses vad du (Takläggaren) raljerar över SSR förträfflighet och underkänner de jag anlitat (som för övrigt är extremt välutbildade och med mångårig erfarenhet inom ämnet).

Kan informera att jag i min jakt på besiktningspersoner också varit i samtal med VD på Sveriges Skorstensfejarmästares Riksförbund och ombett att denne ska skaka fram en besiktningsperson.

Tyvärr misslyckades alltså VD'n med att skaka fram en besiktningsperson som kunde komma ut och göra en kompletterande besiktning, han beklagade att han inte kunde hjälpa till och lade på.

SSR är säkert en bra standard & kontroll i många situationer, men fegisarna som pysslar med att genomföra dessa besiktningar, deras yrkesheder ger jag inte ett öre för! Hade de agerat med den integritet och yrkesstolthet de påstår sig ha, så hade de kommit ut och gjort ett utlåtande även när de ev. skulle kunna hamna i en situation där de fått underkänna en branschkollegas arbete!
När man är i en begränsad bransch , som plåtslagare, sotare osv, så har man oftast en personlig kännedom av folket/ företagen som är verksamma inom området, man har träffats på något sätt, antingen via utbildningar, har samma leverantörer osv, handlar jag special grejer från exempel Göteborg så vet oftast företaget där redan vem man är, vilka mina konkurrenter/med företag är, så lite är Sverige i begränsade branscher, ibland vill en kund man ska komma besikta en kollegas jobb, vilket kan bli känsligt, jag nämnde engång vem som gjort kundens tak, han börja anklaga mig för kartell, så liten är branschen, därför la bara VD på luren och hade ingen vinning att hjälpa dig mer än att det skapa missämja bland kolleger.

Hjälpen jag fick av SSR var ovärderlig., jag mura själv upp med tegel, skar sönder insats så jag fick en asklåda under, hur den skulle göras, gjorde så kamin fick värmelagring, ville ha spjäll för skorsten så kamin inte kyls av , luftningar, cirkulation , dom räkna ut allt åt mig på några minuter , samt vad jag skulle tänka då jag ville ha den direkt mot vägg, allt så den skulle bli både godkänd och fungera felfritt . vilket den senare även gjorde, jag minns att jag fundera över köksfläkten den suger ut 600-800 m3 i timme ( står på i fullfart bara 6 meter i från kamin), att jag skulle valt en svagare fläkt, men dom hade gett mig rätt instruktion redan från start, allt fungerade perfekt enligt Pa mätningar dom gjorde. dom kostar mest troligt nästan samma som din sotare som gjorde besiktning, ändå gjorde dom nästan det dubbla i arbetsinsats.

T Takläggare skrev:
När man är i en begränsad bransch , som plåtslagare, sotare osv, så har man oftast en personlig kännedom av folket/ företagen som är verksamma inom området, man har träffats på något sätt, antingen via utbildningar, har samma leverantörer osv, handlar jag special grejer från exempel Göteborg så vet oftast företaget där redan vem man är, vilka mina konkurrenter/med företag är, så lite är Sverige i begränsade branscher, ibland vill en kund man ska komma besikta en kollegas jobb, vilket kan bli känsligt, jag nämnde engång vem som gjort kundens tak, han börja anklaga mig för kartell, så liten är branschen, därför la bara VD på luren och hade ingen vinning att hjälpa dig mer än att det skapa missämja bland kolleger.

Hjälpen jag fick av SSR var ovärderlig., jag mura själv upp med tegel, skar sönder insats så jag fick en asklåda under, hur den skulle göras, gjorde så kamin fick värmelagring, ville ha spjäll för skorsten så kamin inte kyls av , luftningar, cirkulation , dom räkna ut allt åt mig på några minuter , samt vad jag skulle tänka då jag ville ha den direkt mot vägg, allt så den skulle bli både godkänd och fungera felfritt . vilket den senare även gjorde, jag minns att jag fundera över köksfläkten den suger ut 600-800 m3 i timme ( står på i fullfart bara 6 meter i från kamin), att jag skulle valt en svagare fläkt, men dom hade gett mig rätt instruktion redan från start, allt fungerade perfekt enligt Pa mätningar dom gjorde. dom kostar mest troligt nästan samma som din sotare som gjorde besiktning, ändå gjorde dom nästan det dubbla i arbetsinsats.
Har du tänkt på hur mycket det är av det du skrivit som baserats på rena gissningar och antaganden? Innan var det gissningar om hur kontrollerna har genomförts och varför SSR-godkänd inte använts. Nu gissar du på en förklaring till varför VDn lade på luren (vilket för övrigt är tveksamt om det håller) och på vad besiktningarna har kostat.

• Gilla
Ntek och 1 till
  • Laddar…
T
Jetkokos Jetkokos skrev:
Har du tänkt på hur mycket det är av det du skrivit som baserats på rena gissningar och antaganden? Innan var det gissningar om hur kontrollerna har genomförts och varför SSR-godkänd inte använts. Nu gissar du på en förklaring till varför VDn lade på luren (vilket för övrigt är tveksamt om det håller) och på vad besiktningarna har kostat.
Jag följer vad Johan skriver, han beskriver även problemen med kamin, då inte svårt att förstå att han inte haft SSR besiktning , den hade inte blivit godkänd via SSR.
Nu är det en annan besiktning utförd, den baseras nästan bara på installation, och inte på funktion , varav den besiktningen kan vara godkänd, vi har två olika sätt att besikta en kamin på som tidigare nänts.
Blir lite konstigt att besikta med den andra metoden på en kamin som är godkänd via första besiktnings metod.

Vet inte ens om det går? kanske lagen säger att den första besiktningen gäller, att dom senare gör en funktions besiktning och kamin blir underkänd av SSR , vem bestämmer? bägge har utfört en godkänd besiktning. dom har bara olika krav på vad en besiktning ska omfatta.

T Takläggare skrev:

Intressant... Du har just bekräftat hur det fungerar och du verkar tycka det är okej.
Har som Uppgift att besiktiga så innebär att man hittar fel, är man en bra.hantverkare. Så vet att man gör fel ibland. Då blir man inte förbannad för det. Om har svårt att hitta fel hos en kollegas jobb då har man valt fel arbete. Ska det heta oberoende så är det oberoende.
Om de andra i samma bransch är i detta så är allt ruttet. Gör ett bra jobb så har man ingen att frukta. En bra besikningsman är en tillgång för de som gör bra jobb blir det inga värre nedslag.

• Gilla
Ntek
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Jag följer vad Johan skriver, han beskriver även problemen med kamin, då inte svårt att förstå att han inte haft SSR besiktning , den hade inte blivit godkänd via SSR.
Nu är det en annan besiktning utförd, den baseras nästan bara på installation, och inte på funktion , varav den besiktningen kan vara godkänd, vi har två olika sätt att besikta en kamin på som tidigare nänts.
Blir lite konstigt att besikta med den andra metoden på en kamin som är godkänd via första besiktnings metod.

Vet inte ens om det går? kanske lagen säger att den första besiktningen gäller, att dom senare gör en funktions besiktning och kamin blir underkänd av SSR , vem bestämmer? bägge har utfört en godkänd besiktning. dom har bara olika krav på vad en besiktning ska omfatta.
Sluta svamla nu. Eller sitta och försvara ssr.
De har enligt uppgift inte velat besiktiga en kollegas arbete. Men det är inga problem att göra en ny besiktning
Du försvarar deras beteende?

T
B Byggdjuret skrev:
Sluta svamla nu. Eller sitta och försvara ssr.
De har enligt uppgift inte velat besiktiga en kollegas arbete. Men det är inga problem att göra en ny besiktning
Du försvarar deras beteende?
Gör man bara en installations besiktning , så är den förmodligen helt rätt utfört, uppenbart så är det allt som behövs för att godkänna en kamin.
Att sedan SSR har en utökad besiktning med funktionsprov är nog inte lagstadgad, utan enbart enligt deras egna regler vad dom tycker en besiktning ska omfatta.

T Takläggare skrev:
Gör man bara en installations besiktning , så är den förmodligen helt rätt utfört, uppenbart så är det allt som behövs för att godkänna en kamin.
Att sedan SSR har en utökad besiktning med funktionsprov är nog inte lagstadgad, utan enbart enligt deras egna regler vad dom tycker en besiktning ska omfatta.
Är du verkligen säker på det säger.
Kan du inte kolla upp det nu. Det är du som gnällt.
Nu när pratar om laglig då du släpa det

T
B Byggdjuret skrev:
Är du verkligen säker på det säger.
Kan du inte kolla upp det nu. Det är du som gnällt.
Nu när pratar om laglig då du släpa det
Vad folk inte vet är att det finns föreningar , som exempel säkert vatten för rörisar , men är det ett krav på vara medlem för att få dra vatten? dom har liknande regler som SSR fast inom vatten.

Oftast måste du betala en avgift för att få vara medlem, samt att man måste följa/utföra enligt deras sätt att tolka nya regler. betala för att gå på utbildningar, osv.
Vi ser ofta här på bygga hus och på badrumsrenoveringar att bilder dom lägger ut är inte är utförda av exempelvis säkert vatten anslutna rörmokare.

Men behöver röris vara med i säkert vatten? svar nej. Vad säger försäkringsbolag? Vissa ställer krav på fackmässighet, liknande har hovrätten gjort i en dom, ( fackmässighet med att följa branschregler) så man behöver inte vara ansluten till ex SSR, Säkert vatten osv.

T Takläggare skrev:
Vad folk inte vet är att det finns föreningar , som exempel säkert vatten för rörisar , men är det ett krav på vara medlem för att få dra vatten? dom har liknande regler som SSR fast inom vatten.

Oftast måste du betala en avgift för att få vara medlem, samt att man måste följa/utföra enligt deras sätt att tolka nya regler. betala för att gå på utbildningar, osv.
Vi ser ofta här på bygga hus och på badrumsrenoveringar att bilder dom lägger ut är inte är utförda av exempelvis säkert vatten anslutna rörmokare.

Men behöver röris vara med i säkert vatten? svar nej. Vad säger försäkringsbolag? Vissa ställer krav på fackmässighet, liknande har hovrätten gjort i en dom, ( fackmässighet med att följa branschregler) så man behöver inte vara ansluten till ex SSR, Säkert vatten osv.
Nu glider du från ämnet och bemöter inte frågorna du får längre...

T
timmelstad timmelstad skrev:
Nu glider du från ämnet och bemöter inte frågorna du får längre...
Nej då, jag vidgar bara skillnaderna mellan vad som är rätt besiktat , att SSR har som princip att besikta hela vägen med funktionprov är för att dom vet om att detta är ett problem med att det ryker in, annars skulle dom inte ha detta tillägg utöver en vanlig sotares besiktning som standard.

Sedan om det är Elda själva som beställt besiktning på Johans kamin vet jag inte, men Elda vet om skillnaderna på besiktningar , detta är jag helt övertygad om.

På byggahus finns det alltid en hantverkare beredd att försvara taffligt arbete :)

• Gilla
  • Haha
Snicklas och 4 till
  • Laddar…
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På byggahus finns det alltid en hantverkare beredd att försvara taffligt arbete :)
Att uppmana någon till tvist är sällan en lätt lösning, den kan snarare förvärra allt, då men skenande kostnader och ett stort överhängande problem som tar både energi och kraft under en lång tid.

Därför bra om man presenterar hur verkligheten ser ut och hur regler ser ut, många tror om man samlar på sig information av flera så kommer man få det lättare att vinna, hade Johan bara gått på att kamin ryker in så hade målet enbart nästan handlat om detta, där han då kommer få bra information av installatör om till varför den ryker in , samt dom hade kortat ner tvisten med x antal månader och fått en snabbare prövning av målet.
Där jag då tror han hade haft en hygglig chans att vinna. Men nu togs för många punkter in.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Och räcker inte det kan man alltid försvara besiktningar med att de också är taffliga... :cool:

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Vilken soppa..
Återigen ett bevis på att man alltid ska undvika tinget om det går.

Detta har kostat sjuka pengar helt i onödan, tyvärr ett av många fall i stollerier.

T
Så vad var svaret ?

• Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.