Är det fler än jag som inte känt till att det numera inte är tillåtet att elda sitt trädgårdsavfall när man höst/vårstädar?

Redigerat:
  • Gilla
Jochi och 3 till
  • Laddar…
B
Källa?

T
Sen när är inte det tillåtet?🤔
Nåja jag eldar det för de...

• Gilla
quispiam och 3 till
  • Laddar…
Tydligen ny EU-lag sedan 1 januari i år. Rkarlsson 's länk är tydligen inaktuell.

BSOD :Jag hörde det på P1.

B
yonna yonna skrev:
Tydligen ny EU-lag sedan 1 januari i år. Rkarlsson 's länk är tydligen inaktuell. Jag hörde det på P1.
Hörde du det på p1 i måndags?

• Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
Äsch. Jag hörde det bara och gjorde en snabbkoll - av alla de kommuner jag testade hade ingen lagt upp de nya riktlinjerna 😉.

Bränner inte själv utan komposterar allt utom häckklippet som körs till återvinningen.

B
Hittade klippet på Sveriges radio
https://sverigesradio.se/artikel/nya-eu-lagen-forbjuder-riseldning-maste-atervinnas

Jag kan hålla med om att eldning på tomt kan vara störande, framförallt om man bor i tätbebyggda områden. Kompostering eller insamling är ju bättre då. Men bor man lite ensligt på landet känns det ju lite överdrivet att man inte får elda torra kvistar.

Jag antar att det hela plötsligt blir tillåtet om man tar fram ett paket korv och grillar lite efteråt...

• Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Dortmunder DAB och 23 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag antar att det hela plötsligt blir tillåtet om man tar fram ett paket korv och grillar lite efteråt...
😀

• Haha
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Äsch. Jag hörde det bara och gjorde en snabbkoll - av alla de kommuner jag testade hade ingen lagt upp de nya riktlinjerna 😉.

Bränner inte själv utan komposterar allt utom häckklippet som körs till återvinningen.
Eu hittar på mycket skit så man får gå på vad kommunen tillåter =)

• Gilla
Matn05
  • Laddar…
Så inga valborgsbrasor längre då?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Intressant! Det tänkte jag inte på! Undrar vad vår samhällsförening skall göra!

• Gilla
vvh
  • Laddar…
R
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
D Dublin skrev:
Om det är torr ved eller torrt rent virke så får man elda men ingen löv, ris eller annat som finns i trädgårdarna..

• Gilla
Jakobk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.