15 141 läst · 49 svar
15k läst
49 svar
Elda rätt och minska utsläppen
Mekanisk frånluft. Luften till kaminen tas innifrån rummet.Tomture61 skrev:
Spelar inte så stor roll om jag öppnar ett fönster eller ej (vilket jag dock alltid gör vid uppstart för att få draget åt rätt håll).
Just det, nån här lärde mig det tricket. Stänga spjället så luften inte flödar in i bak och trycker ut i rummet.P Paxman skrev:Det verkar vara en väldig känslig kassett...men även vår Keddy SK102 ryker in om man använder fel teknik. Knepet är att öppna luckan försiktigt och bara lite på glänt när det är dags att lassa in mer ved. Cirkulationen inne i kassetten måste få lugna ned sig en smula vilket gör att tilluften tar vägen via luckan istället för via spjällen. På så sätt dras röken upp i utloppet istället för att virvla ut i rummet.
För att ny ved ska tändas bra behövs lite lågor kvar i den gamla laddningen och luckorna ska inte stängas förrän det tagit sig ordentligt i den nya veden. De gånger jag missar att lägga in ny ved i tid så kan det krävas lite tändvirke först för att få igång lågorna igen och sedan den nya laddningen ved. Jag har också ett rör, med ena änden lite ihoptryckt för att få lite jetstråle, stående bredvid kassetten som jag använder för att blåsa igång brasan igen med.
Men, faktum kvarstår, och du verkar ha samma problem, att tidsmarginalen är väldigt liten.
Att tajma sista lågorna är också svårt, är man för sen slocknar de lätt när man stör dom med ny ved.
Kan du inte fota ditt rör? Sticker du in det genom luckan och låter självdraget blåsa in luft genom det?
Jag stänger inte spjällen, jag öppnar bara ena luckan (vår kassett har två luckor) på glänt och väntar på att cirkulationen ska lugna ned sig innan jag öppnar helt. Brinner det riktigt bra så öppnar jag stegvis...det gäller att observera hur lågorna reagerar och anpassa öppningssekvensen efter det.M Micke_xyz skrev:Just det, nån här lärde mig det tricket. Stänga spjället så luften inte flödar in i bak och trycker ut i rummet.
Men, faktum kvarstår, och du verkar ha samma problem, att tidsmarginalen är väldigt liten.
Att tajma sista lågorna är också svårt, är man för sen slocknar de lätt när man stör dom med ny ved.
Kan du inte fota ditt rör? Sticker du in det genom luckan och låter självdraget blåsa in luft genom det?
Jag har aldrig upplevt tidsmarginalen som något större problem...mer ett irritationsmoment kanske när jag distraheras av något annat som gör att jag glömmer bort att fylla på med ved. Har det brunnit ut så blir det lite pyssel, men som hobbypyroman tycker jag att det kan vara trivsamt ibland...lite en utmaning att få igång elden igen utan att behöva hämta bensindunken så att säga.
Ett foto på röret skulle inte säga så mycket...det skulle bara bli ett streck i bilden. Det är ett halvmeter långt metallrör med kanske 10 mm diameter. Jag använder det som blåsrör för att tillsätta syre på samma sätt som andra använder blåsbälg. Detta görs med luckorna helt öppna och bara om elden falnat. Så länge det finns lågor tillför kassettens egna drag tillräckligt med syre för att hålla brasan igång med luckorna stängda och spjällen öppna.
Det kan ju tänkas att din kassett med en lucka beter sig annorlunda, men det är bara att experimentera så kommer du säkert lära dig hur den vill bli behandlad.
Att behandla din kamin i denna tråd är lite tokigt , men men .M Micke_xyz skrev:
Mitt förslag är att du sätter en friskluftsventil eller drar ett rör till din kamin .
Med mekanisk vent har du ett undertryck i huset , öppnar du luckan på kaminen så får du in rökgaser i rummet .
Braskaminer är inte 100% täta heller så du får antagligen in rökgaser i huset när du eldar .
Jag satte in en skorstensfläkt på min skorsten (har ftx ventilation) och det gjorde det mycket lättare att få fart på brasan, jag behöver knappt alls ha luckan öppen i början.
Edit: eftersom jag har ftx så har jag också separat tilluft (utifrån) till min kamin.
Edit: eftersom jag har ftx så har jag också separat tilluft (utifrån) till min kamin.