10 900 läst · 35 svar
11k läst
35 svar
Elda med i "brunkol" i en Viadrus?
Smidigt och enkelt, det är ju "kokspannor" vi har så det passar bra
Men hur är det för grannarna, är det lika trevligt för dem med tanke på rök och osaligt odör i grannskapet?
Om jag hittat rätt information så håller smideskol 6-8kWh/kg, då blir det inte direkt billigare än te.x pellets i pelletskorg?
/R
Men hur är det för grannarna, är det lika trevligt för dem med tanke på rök och osaligt odör i grannskapet?
Om jag hittat rätt information så håller smideskol 6-8kWh/kg, då blir det inte direkt billigare än te.x pellets i pelletskorg?
/R
Nej! Ska man betala över disk så kan man tycka kolet är dyrt?Å andra sidan så är ju veden dyr med om man ska ge över 500:-m3... Beträffande rök o grannar så ryker det inte mer än när man eldar ved med en överförbränningspanna.(ryker vid uppstart).När man väl har blivit van o lärt sig på ett ungefär hur mycket man behöver lägga in för att fylla sina acktankar så är inte röken o grannen nåt problem.Eldar du kol så behöver man oftast bara lägga in en gång o tända ,när rätt tempratur är uppe så syns ingen rök ur skorsten.
Jag brukar tacka mig själv när jag tar min dusch och drar på extra hett vatten efter att jag gjort min insats i vedskogen eller på vedbacken för "gratis" energi, det 'är min betalning och kvitto'knekten skrev:
Att ta upp veden i deklaration är ännu inte aktuellt vad jag vet
/R