32 765 läst · 323 svar
33k läst
323 svar
Elcykel, tips/erfarenheter?
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Jag körde navmotor i framhjulet tidigare men den blev stulen tyvärr och då köpte jag en med mittmotor. Längtar tillbaka varje dag. Skittrist cykling med mittmotor. Navmotorn var det mer sprutt i och mer cykelglädje. Jag tog ofta små omvägar tidigare men numera blir det alltid kortaste vägen.
Intressant, dock låter det ju som du möjligen hade mer effekt i navmotorn? vilket förstås blir roligaredaddydj skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 366 inlägg
Ni som säger navmotor, centrummotor, mittmotor, vilket mitt i centrum menar ni?
Jag säger pedalnav och (fram|bak)hjulsnav. Vilket är de rätta begreppen?
Hur som helst, Boschmotorn i mitt pedalnav verkar känna av pedaltrycket. Jag har ett adaptivt MTB-läge på framdriften där jag upplever att motorn ger mer effekt ju hårdare man trampar. Även när jag står stilla i en uppförsbacke så verkar motorn ge kraft så fort jag sätter foten på pedalen. Det är en uppskattad funktion.
Hur som helst, Boschmotorn i mitt pedalnav verkar känna av pedaltrycket. Jag har ett adaptivt MTB-läge på framdriften där jag upplever att motorn ger mer effekt ju hårdare man trampar. Även när jag står stilla i en uppförsbacke så verkar motorn ge kraft så fort jag sätter foten på pedalen. Det är en uppskattad funktion.
Sorry, när jag nämnt nav menar jag hjulnav, fram eller bak. Mittmotor = mitt på cykeln i längsled, dvs vid vevpartiet. Vet ej de korrekta namnen, men på engelska hub motor resp mid drive.Bo.Siltberg skrev:Ni som säger navmotor, centrummotor, mittmotor, vilket mitt i centrum menar ni?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Ok, för min erfarenhet av framhjulssläpp, speciellt i kurvor, är att på cykel så far man omkull innan man ens hinner blinka. Möjligen med undantag om man cyklar riktigt långsamt, t ex vid start. Men intressant med folks erfarenheter av elcykel på vintern.L largab skrev: