Hur menar du med ”i förhållande till säkringarna”? Överspänningsskyddet ska sitta vid inkommande och kan kräva försäkring. Men som du har det verkar lämpligt.

Jag är mer fundersam till din lösning för brandkårsbrytare. Denna lösning är kanske inte tillåten då man använder en kontaktor till en säkerhetsfunktion.
 
J Johan456 skrev:
Hur menar du med ”i förhållande till säkringarna”? Överspänningsskyddet ska sitta vid inkommande och kan kräva försäkring. Men som du har det verkar lämpligt.

Jag är mer fundersam till din lösning för brandkårsbrytare. Denna lösning är kanske inte tillåten då man använder en kontaktor till en säkerhetsfunktion.
tack, då har jag tänkt rätt om överspänningsskyddet i alla fall. Angående säkerhetsfunktion... det är inget krav från brandmännen eller försäkringsbolaget, utan bara en extra trygghet. Borde vara ok då tänker jag?
 
Ingen som har någon tanke här?
 
P PKrau skrev:
Ingen som har någon tanke här?
Man brukar inte sätta kontaktor på AC sidan för solceller. Där drar man ut det till en vanlig arbetsbrytare. DC sidan är det vanligt med fjärrstyrda DC brytare. På mindre anläggningar brukar dessa dock också vara mekaniska. Sätter man fjärrstyrda är det vanligen i kombination med överspänningsskydd i samma kapsling.

Skall du ha fjärrstyrda brytare är det vanligast med NC krets för styrningen.

Överspänningsskyddet för AC sidan sätts direkt på inkommande från invertern eller i invertern.

Behöver du överspänningsskydd? Är det på jordbruk skall det även sitta ett 1+2 på inkommande servis.
 
Kan tilläggas att man inte brukar ha en kontaktor för frånskiljning. Vanligaste är att man har en shunt på ex säkringarna.
 
Tack!
Jo, mekaniska brytare kommer också att finnas, men det är 100m mellan matarskåp och panelerna, så jag tänkte förenkla sökandet genom att erbjuda en extra switch :)

Ja, en NC är klart bättre, tack!

Rubbet kommer sitta i en låda precis i anslutning till invertern. Men du menar att det är bättre att inte ha någon avsäkrning mellan invertern och överspänningsskyddet?

Överspänningsskyddet lägger jag till för att skydda från yttre nätet. Jag vet att det ibland kan vara stökigt på den sidan. Har en på inkommande matarcentral också, men eftersom avståndet är stort till denna låda skulle man tydligen ha en ytterligare läste jag nånstatns för tio år sedan)
 
Tänkte om lite. Är ju bra om man inte kopplar bort överspänningsskyddet från invertern vid elavbrott under tyngre åskväder. Uppdaterad version:
Schablon av elschema med överspänningsskydd, AC-switchar och inverter i ett uppdaterat byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle lägga överspänningsskyddet på sidan mot invertern. Då kan du också byta det utan att behöva jobba under spänning.

Får invertern en träff så kommer det att sluta i invertern och inte i överspänningsskyddet.
 
Har du gjort någon projektering så du verkligen vet att du behöver ha överspänningsskydd?
 
Robert-san01, tack för dina svar! Exakt denna typ av dialog jag hade hoppats på!

Jag skulle lägga överspänningsskyddet på sidan mot invertern. Då kan du också byta det utan att behöva jobba under spänning.
Det känns ju inte bra att ha osäkrat mellan inverter och ÖSS. ÖSS går ju i kortslutning vid fel, och jag är inte säker på att invertern kan hantera detta på ett bra sätt. Att göra ÖSS spänningslöst vid arbete är enkelt genom att bryta dvärgarna före och efter. Vidare säger databladet till ÖSP att man skall ha säkrat före och efter (om jag tolkar det rätt):
Elektrisk kretsdiagram som visar anslutningen mellan inverter, ÖSS och säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får invertern en träff så kommer det att sluta i invertern och inte i överspänningsskyddet.
Hur menar du då? Invertern har någon inbyggd ÖSS, men jag är mer orolig för störningar från elbolagets system.

Har du gjort någon projektering så du verkligen vet att du behöver ha överspänningsskydd
Nej, men jag anser det vara en billig försäkring; 1500kr för att slippa fundera vid åska känns bra. Sedan kanske det inte räcker, men den dagen den sorgen.
 
Tycker du fokuserar helt fel om det är nätet du är rädd för. Den uppställning du har nu är för att undvika överspänning från växelriktaren in i huset.

Sätt ett 1+2 skydd på inkommande direkt efter mätaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.