Det blev ganska stor omändring, förhoppningsvis till det bättre.
Huvudbrytaren blev nu lite konstigt placerad och frågan är om den har så stor funktion, den bryter rad 2 och eventuellt rad 3 men automatbrytaren får användas som brytare så då kanske det inte spelar så stor roll ( det finns en brytare mellan huvudsäkring och mätare
N1 får bytas till en storlek större.
Dock hann jag ta kort innan jag satt jordkabel till ÖSS upp till PEN plinten
Har jag missat något mer?
 
Redigerat:
Är den färdig snart ;)

Jag hade missat att ledningen till stallet behövde avsäkras, varför den nu behöver vara det? Det ger i alla fall några plintar till att fördela fasledarna på...tycker fortfarande inte riktigt om det: Inkommande faser -> SPD -> Stall dvärg -> fasskena (saknas på bild) -> Inverterdvärg -> HB. Det blir många skarvpunkter men det är i alla fall görligt med max två lika ledare under en hissklämma.
Jag ser inte hur nollan tas till JFBn. Är den skarvad på terminalen till överspänningskyddet? Med en större N1-plint får du plats där istället att gå ut med alla nollor för att få ned antalet skarvpunkter.

Om man får komma med fler synpunkter så tycker nu att N3 passar bättre i underkant av centralen. Jag antar att dvärgarna på sista raden nu ska ingå under JFBn?

N2 ser jag heller inget behov av då du inte har några grupper (efter HB) som ligger utanför JFBn. Du kan använda N1 för alla huvudledningar in och ut, och för solinverten, eftersom allt ligger före HB. Man kan möjligen se säkringarna till stallet som en grupp, men nä, du kan nog rationalisera bort N2 för att undvika förvirring.

Sedan kan man undra varför dvärgen märkt LVP ligger där på rad 1? Är det en grupp som ska ligga utanför JFBn? Den ska i så fall flyttas ned till rad 2 eller 3, eller åtminstone på höger sida om HB för att på något sätt visa att den tillhör grupper i denna central. Den ska då fasmatas från HB. Då behöver du N2.

Och jag håller med dig att så som centralen ser ut nu känns HB lite malplacerad på rad 1. Den skulle passa bättre på rad 2 i mina ögon. Det ska vara tydligt med vad HB bryter. Egentligen ska HB bryta allt under samma skal, men i detta fall får man med uppmärkning tala om att HB endast bryter rad 2-3. En JFB får visserligen användas som frånskiljare, men jag tycker inte man ska bryta last med den. En traditionell HB som ser ut som en HB tycker jag vi ska hålla fast vid, för en sådan fattar alla vad det är.
 
Du får som Bo skriver bestämma om säkring LVP ligger före-efter HB och givetvis om den isf ska vara skyddad av JFB. Och dina kopplingar nu för att fördela faserna är bra när du lagt dit skenan är det rent och ok du kommer inte längre utan plintar och det kan kanske gå bra här. Se till att dra åt allt när det är klart och på plats.

Du bör också ta bort N1 och ersätta den med den större bredvid för fördelning av N i delen före HB och som Bo skriver sätt den andra större nertill och då för grupperna via JFB. Om du sätter säkringen LVP i nedre raden och till höger kopplad före JFB kan du använda lilla N1 för nollor före JFB och få lite rum för någon mer sån grupp.

Och HB bör du ha kvar den sitter bra uppe till höger om du inte vill sätta den vänster om JFB allt ska märkas vettigt och du ligger inte ologiskt till med uppbyggnaden som det utvecklar sig. Tydligt så fort man lyfter på locket också om man har minsta hum om sakerna där och annars ska man låta bli eller så hjälper det inte hur man än lägger upp komponenterna.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag tänkte mer på vad farmor tror HB bryter med locket på. Om LVPn sitter i huset "tillsammans" med andra grupper tycker jag den borde kopplas in efter HB, men före JFB om man så vill.
 
Säkringen till stallet har jag faktiskt inte tänkt så mycket på varför den är avsäkrad, den är avsäkrad 20A idag och det gissar jag på att någon räknat på nån gång( ca 80-100m 6mm2 kabel.)

Jordfelsbrytarens nolla tas från överspänningsskyddet som är kopplat till N1 plinten som är bygglad till Pe plinten.

Den 3dje raden kommer vara under jordfelsbrytaren om den behövs ( kommer blir lite mätare på denna rad mm)
Det finns ett litet problem med att sätta n3 längst ner och det är att många kablar som ska kopplas bakom jfb kommer uppifrån och är inte så långa, så om n3 sitter där uppe så klarar det sig men om n3 kommer där nere så skulle jag antingen behöva dela och ha 2 st n3 eller förlänga kablarna

Jag ska fundera och koppla lite och återkommer


LVP = enda eldrivna uppvärmningen för huset ( luftvärmepump) så den är inte fel att ha före jfb och att den ligger före hb var mest för att det skulle bli försörjd genom fasskena
När Centralen är "färdig" kommer jag plocka ner den igen för att få det draget bra och att allt spänns, nu är de mest instuckna.

Tack för hjälpen så här långt
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag tänkte mer på vad farmor tror HB bryter med locket på. Om LVPn sitter i huset "tillsammans" med andra grupper tycker jag den borde kopplas in efter HB, men före JFB om man så vill.
Ja så sett är det helt klart så att den säkringen ska ligga efter HB och kanske även placeras i rad två eller tre i detta fallet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Det är lite synd att centralen är det den är. En fyraraders (med 18 moduler/rad) hade kanske passat bättre till detta eftersom det är en del saker som inte "hör" till husets grupper.

Eller en helt radikal idé, om det går platsmässigt och estetiskt. Lägg överströmsskydd, säkringar för stall och solpaneler i en egen liten kapsling. Denna kan sedan mata den du har. Det blir väldigt logiskt och överskådligt. Tar du en tillräckligt stor kapsling får du utan problem in en vettig fördelningsplint.

Egentligen behövs det inte men om du har platsen och utseendet kvittar så....
 
Tiden sprang visst iväg lite. Får bli en uppdatering imorgonkväll istället
 
Elektrisk distributionspanel med märkta automatsäkringar och en brytare, handskrivna etiketter såsom "Stall", "SOL", "LVP".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med etiketterade komponenter för stall, solceller och reservkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Elcentral med säkringsdosor och ledningar, etiketterade med "Stall", "SOL MW" och "MI".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
N1 kommer bytas till en med 2 ingångar(16mm2) och ca 8st 4mm2 då kommer den ha
Tn-c: bygel, överspänningsskydd, jfb och N2 ( 2 st 6mm2 i varje klämma)
När jag sen läger om till
tn-s: inkommande nolla, utgående nolla, överspänningsskydd, jfb ( n2 får då skarvas på öss eller jfb alternativt mata jfb med n2 som kopplas till N1)

Kabeln till stallet kommer gå in i underkant av skåpet och kan då ta nolla från N2 och skyddsjord från PEN.
Eftersom de flesta förbrukare kommer uppifrån så blir N3 mest logisk i toppen


Så hela rad nr 1 kommer då ha konstantmatning och rad 2 /3 bryts med Hb i skåpet vill man bryta rad 1 så använder man huvudbrytaren som sitter vid mätaren( och då dör allt, hus, stall, solcell, värmepump, farmor om hon har respirator)

Rad nummer 3 får vi se i framtiden vad som hamnar där.


Föresten får man idag med Tn-c system ta bort tnc kopplingen vid huvudsäkringen och "börja"Tn-s i min central eller är det bara elnätet som får börja på tn-s och blir tn-c
De enda som blir isåfall är att kablarna förlängs in i denna central där de blir tn-c då är det ännu mer förberett för omställningen
 
Redigerat:
N1 (symboliskt sett) är en neutralplint som ligger "före" centralens grupper och ska ta emot inkommande nolla (idag från PE-plinten men senare direkt från inkommande nolla), och fördela ut nolla till centralen (JFB och N2), överspänningsskydd och till utgående huvudledningar vars faser tas före HB. Jag fick tidigare uppfattningen att du hade två utgående huvudledningar? Om det stämmer blir det totalt 6 ledare. Eventuellt gäller det i ett senare skede när du går ut med TN-S till stallet om du i första skedet tänkt använda TN-C? Men det är ju bra att förbereda så att det finns plats.

N2 är lika symboliskt tänkt som en plint för gruppledningar utanför JFB i centralen, men alltså efter HB. Det är därför fel att koppla in utgående huvudledningar från den även om det elektriskt är ok. I ditt fall skulle den endast användas till LVPn just nu, förutsatt att LVPn får sin fas efter HB. (Ligger LVPn före HB vet jag inte vad man skulle kalla den.) Du kan givetvis använda den fysiska plinten N2 för att skapa en utökad N1 bara du märker båda plintarna med "N före centralen" eller dylikt. Ordning och reda, det kan förhindra senare misstag t.ex vid isolationsprovning så att man inte frånskiljer N-plinten i tron att ingen använder den när HB är bruten. Jag har en bild på detta felfall. Det är därför bättre att LVPn's nolla kopplas till en utökad N1 än att N2 får en dubbel betydelse.



Om du har befintliga kablar från gruppledningarna idag som kommer in uppifrån så kan de skarvas med skarvhylsor, men det är kanske synd med en extra skarvpunkt så du gör nog rätt i att behålla N3 överst. Det blir trångt där bara...

Vet inte om jag förstår sista stycket. Men efter att ha gått över till TN-S så kan du aldrig gå tillbaka till TN-C senare i kedjan. Det är bara nätägaren som får fuska ;) När hela din anläggning blivit TN-S antar jag att man får kalla in nätägaren som får koppla om inkommande servis så att du får TN-S ända från gatan.

Försök nu visa upp ett slutgiltigt och klanderfritt resultat nästa gång där du tänkt igenom allt :) Jag har säkert missat en del...
 
Redigerat:
Elcentral med säkringar och märkning av kablar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med märkta automatsäkringar och jordfelsbrytare monterade på vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu tror jag att det börjar bli färdigt.
Övre raden är före både hb och jfb
Rad 2 är efter jfb och hb

Stall kopplas på 5. 6. 7. Pen. N1utökad
 
Sådär ja, nu ser jag ingenting att invända mot som inte redan tagits upp i tråden.
 
Väcker liv i tråden med en fråga på samma tema. Planen är att en solelsanläggning matas/matar från en central i huset via en markkabel. En 24V-slinga med en kontaktor som styrs av en brytare sätts upp i matarskåpet så att ev. brandmän kan slå av all el från en plats. Tankarna går mest kring överspänningsskyddet i mitten i förhållande till säkringarna.

Tacksam om någon kan bekräfta.
Japp, en behörig installatör kommer göra jobbet, men jag vill gärna ha koll på läget också. Schematisk elritning för installation av solelsanläggning med AC-brytare, säkringar och överspänningsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.