Hej

Idag kan vi i DN läsa ”Ringde 112 i Sverige – hamnade i Finland: ”Handlar om liv och död”” som handlar om att fortfarande så har ett antal människor sämre kommunikationsmöjligheter sedan kopparnätet försvann. I ett nödläge är det viktigt att man kan larma.
https://www.dn.se/sverige/ringde-112-i-sverige-hamnade-i-finland-handlar-om-liv-och-dod/

“Tomas Mörtberg menar att täckningen blev betydligt sämre när kopparnätet försvann från kommunen. – Man sa att mobilnätet skulle fungera men bevisligen så gör det inte det. Men jag kan förstå dem på ett sätt, det ger inte lika mycket klirr i kassan att hjälpa oss i glesbefolkade kommuner. Men då borde staten ta dem i öronen och säga att det måste till fler sändare i glesbygden.”

Kan du larma även under strömavbrott?

Kan du larma även om strömavbrottet varat ett dygn?

Klarar du fyra dygn?
 
Jonas Persson
Nu i vår 2023 försvinner vårt kopparnät. :thumbdown:

Så vi gör det bästa av situationen och skaffar IP-telefoni då vi även vill behålla vårt fasta sexsiffriga 08-telefonnummer.

Men det fungerar bättre än det låter. Där vi bor består elnätet av luftledningar, men kopplingsskåpet för vår fiber ligger 10 km bort i en annan kommun där elnätet är nergrävt och därför väldigt sällan har strömavbrott.

Därmed fortsätter telefonen (och bredbandet) troligtvis att fungera bara vi har ström till bredbandet och IP-telefonen. Något vi har löst med UPS och olika elverk.

Men går strömmen mer centralt och släcker ner stora delar av Stockholm så blir det så klart värre.
 
  • Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Mina problem är vattenpumpen(trefas), kyl/frys och värmekablarna. Jag klarar mig kanske några få dagar om det är varmare ute och jag sparar på vattnet. Det skulle kunna lösas med ett trefas elverk, behövs inte ens kontinuerlig drift. Men enfas elverk kan ju inte drifta pumpen.
Hade en elektriker här som fixade ett trefas fast uttag på kabeln som tidigare var kopplad till kontaktorn till vattenpumpen (djupborrat med ejektorpump).
En gummikabel från kontaktorn med tre-fas kontakt är normalt kopplad till den nya uttaget på väggen.

Vid strömavbrott matar jag pumpen via en gummikabel försedd med hona och hane från elverket.
Funkar perfekt.

Fyller upp en gammal rostfri större gammal kokgrytinsats, dunkar och ett antal hinkar.
Flera av hinkarna ställer jag vid behov på översta laven i vedeldade bastun. Värms upp till 80 grader på några timmar.
Perfekt till bad, tvätt mm.
Bastubad för hygienen skull får duga.

Har även gjort en rostfri vattenkokare/tank som passar i bakugnen på min stora täljstensugn.
Ugnen är f ö normalt enda uppvärmningen av husets bodel, kalla årstiden. Torr ved för flera år.

Så vi har vatten, värme, fryst mat och möjlighet till varmvatten mm.
Dyrast att driva blir väl frysar och kyl, i vart fall varma årstiden.

Nu har jag en liten byggcentral kopplad till elverkets trefasuttag. Allt för att dela upp 230 V enfaslaster på generatorns 3 faser, så lika som möjligt. Använder inte alls verkets
230 V uttag.

Har några begagnade mindre solceller från båtar och enr egulator, så jag kan ladda bilbatterier allt eftersom.
Behöver till min CPAP.
 
Redigerat:
  • Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
Hej,

Torsdagen 23-03-23 slutade mängder av trygghetslarm att fungera. Sveriges radio (P4 Jämtland) skriver;
”Trygghetslarmen fungerar igen – cyberattack låg bakom problemen” https://sverigesradio.se/artikel/trygghetslarm-ligger-nere-paverkar-150-kommuner-runt-om-i-landet
  • Det var en cyberattack som låg bakom driftstörningarna som slog ut trygghetslarmen i 150 kommuner, inklusive Östersund, Krokom och Bräcke.
  • Driftstörningarna började natten mot torsdag och i länet påverkades drygt 2300 larm fram tills 18.30-tiden då systemet åter var i drift.
  • "Vi kan konstatera att det handlar om en cyberattack. Just nu arbetar ett erfaret team av tekniker med att närmare utreda detaljerna kring det inträffade", skriver företaget Careium, som står bakom tjänsten, i ett pressmeddelande.
Larmen fungerade igen efter klockan 19.00 på torsdagskvällen."

Det finns sedan länge ett ömsesidigt beroende mellan elförsörjning och kommunikation. Genom en cyberattack kan viktig kommunikation kopplad till elförsörjning påverkas.

Dåligt väder kan vi få förvarningar om, men en cyberattack kan komma helt överraskande.

Det kan vara bekvämt att kunna styra belysning, värme etc. från t.ex. mobiltelefonen.
Men man bör då tänka över hur ”plan B” ser ut.

Vad innebär det om kommunikationen slutar fungera, t.ex. i en cyberattack eller liknande?

Jag är inte motståndare till att använda ny teknik (nya teknologier) men samtidigt medveten om samhällets ökade elberoende, och det ömsesidiga beroendet mellan elförsörjning och kommunikation.

De system som vi är beroende av funktionen ”i alla väder”, skall vi undvika att göra ”osäkra”.

Ofta (men inte alltid) så har vi ett val vi kan göra.

Med tanke på den ”ökande osäkerheten” i världsläget bör vi överväga, vad vi väljer.
 
M Martin Lundmark skrev:
Dåligt väder kan vi få förvarningar om, men en cyberattack kan komma helt överraskande.
Njae, det är inte helt sant längre. Man kan (för en ganska dyr peng) få "väderleksrapporter" för cyberangrepp med. De är (lite beroende på) ungefär lika tillförlitliga som väderleksprognoser, men utan värde är de inte, och det är idag en ganska etablerad bransch.

Skillnaden är snarast att aktörer i branschen har vant sig vid att man måste hålla koll på vädret, men de driver (ännu) inte cybersäkerhetsarbete i samma grad, och på samma sätt.
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Torsdagen 23-03-23 slutade mängder av trygghetslarm att fungera.
Vidrigt att attackera trygghetslarm (eller sjukhus, räddningspersonal osv) då det kan få konsekvens att faktiskt någon dör. Tycker hackers kan nöja sig att fimpa McDonalds eller COOP och liknande...
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, det är inte helt sant längre. Man kan (för en ganska dyr peng) få "väderleksrapporter" för cyberangrepp med. De är (lite beroende på) ungefär lika tillförlitliga som väderleksprognoser, men utan värde är de inte, och det är idag en ganska etablerad bransch.

Skillnaden är snarast att aktörer i branschen har vant sig vid att man måste hålla koll på vädret, men de driver (ännu) inte cybersäkerhetsarbete i samma grad, och på samma sätt.
Hej lars_stefan_axelsson

Är det en kostnad, då är nog de som köper och läser cyberangreppsrapporter begränsat, bland byggahus.se läsarskara. Speciellt om de inte redan, sedan tidigare, är medvetna (kunniga) om hoten jag skriver om.

Är det en stor kostnad så är köparna bland byggahus.se läsare ännu färre.

Jag tror att många privatpersoner kan dra nytta av att få höra en varning.

Men, tack för kompletteringen av inlägget.:)
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej lars_stefan_axelsson

Är det en kostnad, då är nog de som köper och läser cyberangreppsrapporter begränsat, bland byggahus.se läsarskara. Speciellt om de inte redan, sedan tidigare, är medvetna (kunniga) om hoten jag skriver om.
Ja, det var ju en kommentar om att företaget som driver/säljer trygghetslarmen antagligen inte arbetar på det här sättet.

Enskilda har naturligtvis begränsad nytta av den här informationen. Man har som kund inte ens information om vilka system/verksamheter det skulle vara intressant att hålla kolla på. Och även om man gjorde det så är den som sagt för dyr.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det var ju en kommentar om att företaget som driver/säljer trygghetslarmen antagligen inte arbetar på det här sättet.
Jo men den stora utmaningen är nog att ställa rätt skallkrav i en upphandling av en tjänst som trygghetslarm. Det finns många skallkrav som skulle förbättra säkerheten men kostar.

Sen är det väl enbart microsoft.com som klarar en större cyberattack mha Akamai och en sådan tjänst har vi inte råd med.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det var ju en kommentar om att företaget som driver/säljer trygghetslarmen antagligen inte arbetar på det här sättet.

Enskilda har naturligtvis begränsad nytta av den här informationen. Man har som kund inte ens information om vilka system/verksamheter det skulle vara intressant att hålla kolla på. Och även om man gjorde det så är den som sagt för dyr.
Hej lars_stefan_axelsson

Mitt inlägg (i detta forum) var riktat till ”enskilda” som t.ex. lägger funktioner (eller tänker lägga funktioner) på molntjänster eller funktioner där mobiltelefoner (mobilnätet, bredbandsnätet) måste fungera.
 
Hej, lars_stefan_axelsson

I inlägg #1445 i tråden ” Zaptec eller Easee som andra laddbox?” diskuteras just nu bl.a. det jag försökte beskriva (om en molntjänst försvinner) men då gällande att ladda en elbil.

”Det vore intressant att veta hur bra Easee funkar utan molntjänsten, om nu företaget skulle konka och tjänsten går ned. Ingen som har en faradaybur till hands och har lust att stoppa sin Easee i den och rapportera resultatet?”
https://www.byggahus.se/forum/threads/zaptec-eller-easee-som-andra-laddbox.447768/page-97

Vårt samhälle är väldigt beroende av att vår elkraftförsörjning fungerar. Men vi gör den problematiken ännu större, om även kommunikationsnäten måste fungera, för att vi skall kunna använda elkraften i våra hem.

Där kan vi förhoppningsvis göra olika val…
 
Redigerat:
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej, lars_stefan_axelsson

I inlägg #1445 i tråden ” Zaptec eller Easee som andra laddbox?” diskuteras just nu bl.a. det jag försökte beskriva (om en molntjänst försvinner) men då gällande att ladda en elbil.
Ja. Och det är långtifrån ensamma om det problemet. I USA så har redan folks termostater slutat fungera när tillverkaren bestämde sig för att lägga ner tjänsten. Detta har även drabbat säkerhetsystem/kameror, med mera, med mera.

Så det är, eller börjar bli, ett spritt problem. Om/hur vi löser det, det är för närvarande en s.k. "bra fråga".

Mitt stalltips är att vi inte sett det värsta än.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Hej,

Nyligen hemkommen från på Elfackmässan i Göteborg, där bl.a. ett antal elkraftkunniga tog en dialog med mig om kompetensbristen inom energibranschen.

Det handlade både om bristen (på antalet) kunniga personer i branchen, samt kunskapsnivån i allmänhet gällande all ny teknik som installeras. Den utbyggnadstakt som nu planeras innebär ett mångdubblat elbehov.

I en debattartikel i Västerbottenskuriren skriver skriver 23-05-18 tre företrädare för Svenska Elektrikerförbundet ”Regeringen riskerar norra Sveriges framtid”
https://www.vk.se/2023-05-18/debatt-regeringen-riskerar-norra-sveriges-framtid

Det jag framför allt noterar är att de lyfter fram kompetensbristen inom energibranschen.

”Idag råder det en extrem kompetensbrist inom energibranschen, så stor brist att det enligt oss utgör ett stort säkerhetsproblem. Vi har uppskattningsvis cirka 50 personer i Sverige som har kompetens för nybyggnation av vårt stamnät, detta i ett läge då vi står inför ett kraftigt behov av utbyggnad.”

Som pensionär, är jag nu mindre aktiv som forskare och lärare inom elkraftteknik, men mitt engagemang för att elkraften i Sverige skall fungera, har jag kvar.

Risken för effektbrist och driftstörningar ökar om vi inte har tillräcklig kompetens inom elkraftområdet.

Jag fortsätter därför, inför framtiden (t.ex. den kommande vintern) att uppmana till att fortsätta uppbyggnaden av den egna hem-beredskapen.

Jag håller själv bl.a. på med att komplettera den utrustning jag har för att ladda batterier och att driva utrustning med USB-C.

USB-C underlättar för mig att klara av att driva delar av min utrustning även vid ett strömavbrott.

Troligen så kommer snart ett inlägg från mig, om just detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
USB-C underlättar för att ersätta AC- nätadapter till sina elapparater vid strömavbrott.

Vid ett strömavbrott då slutar (förutom en hel del annat) tillgången till att driva och ladda elutrustning med hjälp av en nätdel (batterieliminator, nätadapter) ansluten till elnätet.

Vi har mängder med nätdelar som har olika nivå på likspänningen och olika kontakter.

Jag kan naturligtvis ansluta mina olika nätadaptrar till det enfasnät jag bygger, men jag vill även ha alternativa lösningar (B-lösning) som backup om t.ex. något går sönder.

USB-C kontakten börjar att finnas på alltfler apparater och det finns mängder med adaptrar att tillgå.

Jag har här lagt till länkar som visar exempel, med bild, på det jag beskriver.

Du kan idag t.ex. köpa en 12–24 V ”billaddare” (anpassad för cigarettändaruttag) som har både USB-A och USB-C kontakt och som kan leverera en mängd utspänningar.

Länk till ett exempel med bild;
https://cdon.se/hemelektronik/baseus-pd-billaddare-160w-usb-till-2x-tpy-c-gra-p106013781

· USB-utgång: 5V/3A; 9V/3A; 10V/2,25A; 12V/2,5A Max (30W)
· Typ-C-utgång: 5V/3A; 9V/3A; 12V/3A; 15V/3A; 20V/5A; 28V/5A Max (140W)

Genom en adapter med krokodilklämmor kan jag ansluta ett "cigarettändaruttag" till valfritt 12–24 V batteri. Länk till ett exempel med bild;
https://www.amazon.se/NOCO-GC017-uttagskontakt/dp/B00G8WLX78

Exemplen ovan, visar en kombination som levererar de flesta USB-spänningarna upp till 28V från ett blybatteri.

Jag har elverktyg som drivs med ”20V” batteripaket.

Till de batterier jag använder finns en ”USB-laddningssats DCB094K-QW” sim innebär att jag ”dockar” en 18V USB-adapter för laddning och strömförsörjning på batteriet, med max 100 W kapacitet (20V 5A) på överföringent. Den har både en USB-A och en USB-C kontakt där den sistnämnda används för dubbelriktad laddning/ strömförsörjning. Länk till ett exempel med bild;
https://www.edstroms.com/verktyg/produkter/usb-laddningssats-dcb094k-qw/

Jag har prövat och den fungerar utmärkt som en batteribank och den 100 W USB-C nätdel som ingår fungerar till olika apparater via USB adaptern.

Eftersom jag har några olika 18V XR DEWALT-batterier och dessa kan snabbt bytas, innebär det att jag totalt sett har en stor ”Powerbank” med både USB-A och USB-C


Ibland behöver man matningsspänning till en dator eller radio som är försedd med en speciell kontakt

Med dessa nedanstående 4 adaptrar kopplade till en USB-C kabel, ansluten till ett USB-C uttag så kan jag välja mellan 4 olika spänningsnivåer.

USB C till DC-adapter, 9V, 5,5x2,5mm
https://www.amazon.se/dp/B0B8HD66WH?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details

USB C till DC-adapter,12V, 5,5x2,5mm
https://www.amazon.se/dp/B0B7VVCZPN?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details

USB C till DC-adapter,15V, 5,5x2,5mm
https://www.amazon.se/dp/B0B7K6DM2B?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details

USB C till DC-adapter,19,5V, 5,5x2,5mm
https://www.amazon.se/dp/B0BVHH2G9H?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details

I denna sats finns en övergång från (ovanstående) 5,5 x 2,1 mm uttag, till olika 28 pluggar
https://www.amazon.se/dp/B017LTMT88?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details

Tillsammans ger dessa 5 länkar en tillgång till 4 spänningsnivåer (9V-19,5 V) avslutade med 28 olika valbara pluggar.

Det är bra om man kan mäta spänning, ström, effekt etc. i en USB-förbindelse. Denna USB C-testare, 3-i-1 typ C, har det mesta. Överdrivet för en del, lämpligt för andra.
https://www.amazon.se/dp/B098T7P29L?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details

Nu har jag gett några exempel på hur man kan skapa en B-lösning som torde kunna passa alla som har tillgång till 12 V (eller 24 V) batterispänning. Det är naturligtvis valfritt att minska eller öka urvalet. Här försöker jag visa att USB-C erbjuder en stor förbättring när det gäller att förbereda sig för att ersätta AC- nätadapter till sina elapparater vid strömavbrott.
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Hej,

Idag (23-06-01) har Ny Teknik en artikel med rubriken; ”Strömlöst Sverige hotar – bara några vintrar bort” https://www.nyteknik.se/energi/stromlost-sverige-hotar-bara-nagra-vintrar-bort/2058973

Där beskrivs att hotet om effektbrist ökar åren framöver, ”Vi ser en stor ökning av elförbrukningen, men ingen ny produktion. Ekvationen går inte ihop, säger Lowina Lundström på Svenska kraftnät.”

”Den gångna vintern var tidvis dramatisk, bland annat när flera kärnkraftsreaktorer stod stilla för reparation. Men tack vare att främst hushållen tidigare hade dragit ner förbrukningen tydligt i takt med de skenande elpriserna, klarade Sverige att hålla effektbalansen även den värsta timmen, den så kallade topplasttimmen. – Men hade vi bibehållit förbrukningen hade vi behövt koppla ned, säger Lowina Lundström, divisionschef System på Svenska kraftnät.”

Det har alltså en betydelse hur vi agerar. Desto mer vi är medvetna om samhällets elberoende och att vårt agerande t.ex. genom minskar effektuttag och hemberedskap har betydelse, desto bättre klarar vi av det som händer.

Även om det står i artikeln ” Kommande vinter – inga problem” så ser de nästföljande åren problematiska ut.

I artikeln finns en beskrivning; ” Topplasttimme” som kan vara bra att studera; ”Svenska kraftnät räknar på hur mycket el Sverige väntas förbruka och ha tillgång till vid den timme då läget är som mest kritiskt varje vinter. Detta kallas för topplasttimme. Vid topplasttimmen vintern 2021–2022 var importbehovet 1 600 MW. Vid topplasttimmen vintern 2022–2023 var importbehovet 3 290 MW.

Kommande vinter 2023–2024 väntas importbehovet vid topplasttimmen vara 1 400 MW vid en normalvinter och 2 700 MW vid en extra kall vinter. Vintern 2025–2026 beräknas topplasttimmen innebära ett importbehov på mellan 4 900 och 6 300 MW beroende på väderlek. Vintern 2026–2027 har motsvarande importbehov stigit till mellan 8 700 och 10 300 MW. Källa: Svenska kraftnät”
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.