Glöm inte att installera ett eluttag vid entredörren…det gjorde jag. Samma med ett för robotgräsklipparen
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Hustillverkarna pressar priserna för elektrikerna, målarna, snickarna mfl.
De går med på det eftersom de vet att de kan ta igen det på tillvalen.

Men tänk så här: säg att ni vill ha 10st spottar, det är 17500kr på ett hus som kostar 4000000kr(?), i sammanhanget är det kaffepengar.
Eller kolla om ni kan dra ner på något annat, tex så brukar det ingå ett eluttag bredvid strömbrytaren i varje rum, vi skippade det eftersom det även fanns ett uttag nere vid golvet.
Elektrikern vi hade var inte allt för blodigt dyr(Eksjöhus)
Den klassiska tankevurpan, att något inte är så mycket av det stora. Jag har aldrig förstått det tankesättet, förutom att försöka lura sig själv. Problemet, i alla fall för oss, är att 17500 är 17500 vare sig det är i förhållande till 1 kr eller 5 miljoner. Amortering och räntan blir lika hög på 17500 oavsett och det tar lika lång tid att betala av oavsett. Det är möjligen tvärtom, hade totalen varit billigare hade vi haft råd att lägga på mera.tillval, men där just att totalen är på väldigt många miljoner som gör att det är helt omöjligt att tänja det ännu mera.

17500 kan man tycka inte är mycket att bråka om, det är bara det att vi är uppe på totalt ca 0,5 mkr över budget bestående av många små summor som inte enskilt är mycket att bråka om. Många bäckar små...

Sedan finns det säkert anledningar till att det är dyra tillval priser, men det är fortfarande lika mycket pengar som ska upp, även om husleverantören gör en bra vinst med pressade priser på sina entreprenörer, det är inget jag ser något av, denna leverantör är allt utom billig mot kund.

Hade vi byggt delad entreprenad igen så hade vi haft en helt annan frihet att kunna välja lösningar som totalentreprenaden, i många fall till min stora förvåning, inte ens erbjuder.

Det är lite sent nu och är som det är. Vi har fått göra ett antal stora kompromisser, till exempel avsaknad av frikyla samt golvvärme på övervåningen, men även annat som innan vi startade stod med på kravlistan. Det är surt när det är såna grejer som jag länge gått och tänkt att "nästa gång vi bygger hus, då ska vi minsann ha ditt eller datt", planer som grusas grej efter grej. Tvärtom har vi fått betsla massor för vissa saker som jag förutsatte vara standard, exempelvis träfiberskiva bakom gips i väggarna, det var 100 tkr extra bara det, som jag levde i tron att det var alldeles självklart.

Ursäkta gnället, men detta var ett tråkigt uppvaknande vi inte såg komma när vi planerade vårat andra nybyggda hus 😊
 
Redigerat:
Jag hade hellre lagt pengar på golvvärme än på spolights. Det är sådant som man med svårtighet kan fixa efteråt och har du golvvärme på bottenplan har jag för mig att mixa golv plus element inte e en höjdare.
Jag valde bort FTX mot F ventilation då jag inte kunde se en ekonomisk vinst med att installera det. Har ändå en total elförbrukning på ca 8000kwh/år
Så jag skulle säga att är det ett tillval du ska ta så välj golvvärmen.
Sedan valde jag en vanlig golvbrunn istället för en unidrain (heter det så?) och golvställda toaletter, de kan jag ångra lite men det funkar.
Jag köpte det som är svårt att byta.
 
Redigerat:
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
S Shiraz skrev:
Jag hade hellre lagt pengar på golvvärme än på spolights. Det är sådant som man med svårtighet kan fixa efteråt och har du golvvärme på bottenplan har jag för mig att mixa golv plus elemet inte e en höjdare.
Jag valde bort FTX mot F ventilation då jag inte kunde se en ekonomisk vinst med att installera det. Har ändå en total elförbrukning på ca 8000kwh/år
Så jag skulle säga att är det ett tillval du ska ta så välj golvvärmen.
Sedan valde jag en vanlig golvbrunn istället för en unidrain (heter det så?) och golvställda toaletter, de kan jag ångra lite men det funkar.
Jag köpte det som är svårt att byta.
Håller med dig om golvvärmen uppe, det blev dock ingen för det var 100 tkr till. Nu har vi inget att välja bort i vårat fall vi har gjort de enklaste och självklara tillval att det inte finns något att kompromissa med.

FTX är också svårt att räkna hem, men fin komfort. Med frikyla hade det dock in princip varit nödvändigt.

Golvstälda toaletter funkar fint, vi blir nöjda med det. Vi hade en inbyggd i förra huset, och den var det strul med genom åren gällande spolning. Ibland får funktion gå före form, alla fall när formen kostar massa extra.

Just spottar i flnsternish är också svårt att eftermontera, blir stora ingrepp, därför har vi hakat upp oss på just det, och kanske kryper till korset.

Ett extra vägguttag i hela huset har vi faktiskt kostat på oss 😅
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Håller med dig om golvvärmen uppe, det blev dock ingen för det var 100 tkr till. Nu har vi inget att välja bort i vårat fall vi har gjort de enklaste och självklara tillval att det inte finns något att kompromissa med.

FTX är också svårt att räkna hem, men fin komfort. Med frikyla hade det dock in princip varit nödvändigt.

Golvstälda toaletter funkar fint, vi blir nöjda med det. Vi hade en inbyggd i förra huset, och den var det strul med genom åren gällande spolning. Ibland får funktion gå före form, alla fall när formen kostar massa extra.

Just spottar i flnsternish är också svårt att eftermontera, blir stora ingrepp, därför har vi hakat upp oss på just det, och kanske kryper till korset.

Ett extra vägguttag i hela huset har vi faktiskt kostat på oss 😅
Jag väljer hellre golvvärmen än ftx. En sak jag stör mig på varje dag är att vi har en vit trappa med vita steg. Det kvittar hur mycket man än städar så är den alltid smutsig. Så har ni ekparkett köp då en trappa med steg i ek så syns inte smutsen.

Just spottar i fönsternischen kollade jag med på men valde bort då det precis som du säger blev för dyrt, och idag saknar jag inte det alls, idag skulle jag hellre valt ett uttag ovanför varje fönster till julbelysning. Nu har jag bara det på nedre plan.
Se till att du har ett vägguttag vid varje fönster så kan du ha en fin lampa där.
En sak som du bör göra är att se så du har plats för en larmcentral och kontrollpanelen som ska sitta i hallen samt utomhussirenen. De är saker som är jobbiga att fixa i efterhand och kostar lite när du bygger. Dra slang för siren och kontrollpanelen och inomhussirenen. Detektorer kan du alltid ha trådlösa men de andra är otroligt bra att ha slang för.

Jag gissar på att du har en budget för trädgården, vi tog i för lite där och det ångrar jag i efterhand. Bätte fixa allt när man har grävare på plats
 
Redigerat:
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
S Shiraz skrev:
Jag väljer hellre golvvärmen än ftx. En sak jag stör mig på varje dag är att vi har en vit trappa med vita steg. Det kvittar hur mycket man än städar så är den alltid smutsig. Så har ni ekparkett köp då en trappa med steg i ek så syns inte smutsen
Det är ett tillval vi gjorde, hade furutrappa sist, den var inte fin efter 10 år med alla märken och gropar i stegen. Så absolut, eksteg i trappan 🙂
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Ftx är en absolut dealbreaker
Vi hade det i vårt gamla hus och man reflekterade inte så mycket över det
Men vi hyrde ett hus medan vi byggde vårt nya och det hade inte ftx, jävlar vilken skillnad. Det var en enorm skillnad i luftkvalitet.
Kostar kanske lite extra men värt var enda krona
Golvvärme uppe valde vi bort pga priset, nu i efterhand så hade det varit skönt med golvvärme och slippa elementen, men det är inte värt 100tkr
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
Det är ett tillval vi gjorde, hade furutrappa sist, den var inte fin efter 10 år med alla märken och gropar i stegen. Så absolut, eksteg i trappan 🙂
trappen med trappsteg i ek som vi ville ha var billigare standard trappen med målade trappsteg så jag hade inget att invända emot den ändringen
 
N noone70 skrev:
Ftx är en absolut dealbreaker
Vi hade det i vårt gamla hus och man reflekterade inte så mycket över det
Men vi hyrde ett hus medan vi byggde vårt nya och det hade inte ftx, jävlar vilken skillnad. Det var en enorm skillnad i luftkvalitet.
Kostar kanske lite extra men värt var enda krona
Golvvärme uppe valde vi bort pga priset, nu i efterhand så hade det varit skönt med golvvärme och slippa elementen, men det är inte värt 100tkr
Lärdom: ha aldrig ett hus med FTX, då blir det svårt att vara utan sedan 😆
Ja eller hur, elementen är både fula och gör det svårare att möblera, men orimligt stort prispåslag.
 
  • Haha
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
Lärdom: ha aldrig ett hus med FTX, då blir det svårt att vara utan sedan 😆
Ja eller hur, elementen är både fula och gör det svårare att möblera, men orimligt stort prispåslag.
Jag har bott i ett hus med FTX och i ett nybyggt Willa Nordic utan och jag skulle välja utan igen
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.