R RoBo skrev:
Är detta offerten ? Eller din egen lista ? Skrev du inte att du fått priser ex moms ?
Jag gjorde en egen sammanställning. Har en excel fil jag jobbar i med kostnader för hela bygget.
Inte så svårt att räkna ut momspriset själv....
 
Redigerat:
henke-henke henke-henke skrev:
Hej. Hur ser dina övriga tillval ut? Golv, dörrar, tapeter, kakel/klinker... Fönster, trycken, bänkskiva kök... Köksluckor, vvs etc. Liknande prisbild där också?

Inna vi skrev på kontraktet förhandlade jag mig till lite extra grejer, så som nisch i duschen, en grovtvättstuga i garaget etc. Detta utan extra kostnad, det är väl sånt de går med på för att ro hem kontraktet.
Vi valde bort hela kök/tvätt och badrumsinredningen, vi planerade dock upp först med deras levererantör samt tre andra liknande kökstillverkare. Hamnade på liknande summor hos alla, så där tror jag det inte var några extra påslag. Vi valde till slut Gör det själv från HTH och kom ner ca 60k i totalsumma för kök, tvätt och bad tillsammans.

Vi gjorde tillval på golv och bytte från tre stav till duo plank, detta kostade 15 k extra. Tyckte jag var rimligt, kollade upp lite kvm priser.
Det verkar bara vara elfirman som hittills försökt sig på sådana här enorma påslag. Det som stör mig enormt är ju också att man blir behandlad som att man är dum i huvudet. Hur svårt tror de att det är att kolla upp vad andra firmor tar för liknande arbete...
Hade de gett oss rimliga priser (jag hade faktiskt gladeligen betatlat 20-30% extra mot vad andra tar) och gjort det snyggt så hade vi ju anlitat dem igen i framtiden. Nu ringer vi ju aldrig den firman igen, och kommer inte rekommendera någon annan att göra det heller!
 
N nochl skrev:
Om jag var TS skulle jag föra en dialog med den du köper totalentreprenaden av och snickarna/målarna. Alltså är det möjligt att nuvarande elfirman färdigställer sitt beställda jobb samtidigt som snickarna/målarna avvaktar tills nya elfirman kommit in och gjort deras beställda jobb. Borde inte vara helt omöjliga önskemål kan jag tycka.
Vi ska höra med entreprenören på måndag. Men kan bli svårt att rucka på hela tidschemat då det påverkade ju även VVS:are, kakelsättare och målarna, inte bara byggarna. Men vi ska försöka.
 
H hajnor skrev:
Jag gjorde en egen sammanställning. Har en excel fil jag jobbar i med kostnader för hela bygget.
Inte så svårt att räkna ut momspriset själv....
Ja lägga på momsen är ju inte så svårt. Bara att det vore kul att se originalofferten blir ju alltid lite förvanskat när man gör en egen.
 
Tänk på att när man börjar rodda med andra underleverantörer än entreprenaden valt så är det troligtvis inte en totalentreprenad längre...
 
R RoBo skrev:
Ja lägga på momsen är ju inte så svårt. Bara att det vore kul att se originalofferten blir ju alltid lite förvanskat när man gör en egen.
Vet inte vad detta kan tillföra, men här har du den iaf:

Dokument med en lista över optioner för byggprojekt daterat 2018-10-04 inkluderande priser och beskrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prislista för elektriska installationer och armaturer för olika rum och funktioner inklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det tillförde mycket. Framförallt att det inte var styck priser på spottar som du uppgav.
 
R RoBo skrev:
Det tillförde mycket. Framförallt att det inte var styck priser på spottar som du uppgav.
Sovrum Led spot fönstermyg 1 st: 2000:- ex moms

Total sifforna såg du ju även i mitt dokument, enda skillnaden är att jag lade till två egna kolumner där jag räknat ut vad st priset blir samt ink moms pris.
 
Tycker det låter jäkligt dyrt, men svårt att komma undan när det är ett tillägg som inte var med i förfrågan från början.
Vi satte 72st takspottar och 28st fönsterspottar utöver att vi har varit väldigt generösa med lamputtag. Hade inte velat få det som tillägg...
 
"Men det man generellt ska se till är att få med alla tillval och förändringar klara redan innan kontrakts skrivs."
-viktigaste kommentaren!!

Omöjlig sits att veckan innan elarbetet skall slutföras börja pruta på tilläggen, entreprenören vet det, elektrikern vet det.

-Det där med garanti är bara hot, en elanläggning byggs ut hela tiden och varje elinstallatör har lagkrav på sig att deras del av installationen skall vara korrekt utförd.
 
  • Gilla
hajnor och 1 till
  • Laddar…
T tanker skrev:
"Men det man generellt ska se till är att få med alla tillval och förändringar klara redan innan kontrakts skrivs."
-viktigaste kommentaren!!

Omöjlig sits att veckan innan elarbetet skall slutföras börja pruta på tilläggen, entreprenören vet det, elektrikern vet det.

-Det där med garanti är bara hot, en elanläggning byggs ut hela tiden och varje elinstallatör har lagkrav på sig att deras del av installationen skall vara korrekt utförd.

Nej det har vi ju lärt oss nu.... till nästa hus då kanske! :)

Men, otroligt nog så tog det en positiv vändning. Vi har nu pratat med entreprenören som håller i alla trådar, han skulle snacka med elektrikern och bättrar de sig inte så sa han att vi kunde be dem dra rör och sladdar och att vi sedan tar in en egen elektriker som gör installationerna av tillvalen.
Vi får se vart det landar. Risken finns väl att den första firman då ska ha 10k per meter sladd, typ...
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
H hajnor skrev:
Nej det har vi ju lärt oss nu.... till nästa hus då kanske! :)

Men, otroligt nog så tog det en positiv vändning. Vi har nu pratat med entreprenören som håller i alla trådar, han skulle snacka med elektrikern och bättrar de sig inte så sa han att vi kunde be dem dra rör och sladdar och att vi sedan tar in en egen elektriker som gör installationerna av tillvalen.
Vi får se vart det landar. Risken finns väl att den första firman då ska ha 10k per meter sladd, typ...
Testa be om en tillvalslista med styckpris på saker ni tror kan vara intressanta och se till att rördragning är en av de sakerna ni har med. Om ni sen får listan så kör den omvänt när ni plockar bort saker. D.v.s om en spot kostar 1000 extra och rördragning kostar 400 så borde ni kunna argumentera för 600 lägre slutpris om ni "byter" spot mot bara ledning. Om ni har en liknande lista blir det även svårt för elekrikern att bara ge er klumppriser som ni inte har insyn i om det skulle gå så långt att ni inte vill ha honom för installation. Tricket är att inte hamna i klumpprisdiskussioner, som konsument är man aldrig vinnare på dem.
 
  • Gilla
hajnor
  • Laddar…
H hajnor skrev:
Detta är vår tillvals lista

[bild]

Svårt att säga på rak arm om det är dyrt, vad är det för strömställare/LED/Dimmers osv de använder? Märke typ kan spela stor roll. Kör man på t.ex design light so ser bra ut och de flesta elektriker har riktigt bra priser på blir det inte så blodigt.

detta är priser jag dick av min elektriker, som jag förövrigt är tok nöjd med som sagt. Att betala extra för ljus som gör en grym stämning samt lyser upp trädgård osv är värt varenda krona anser jag. Hellre det än t.ex en ny TV :)

Nedan har du lite att jämföra med. Detta är vad jag betalt.

Infällda vinklingsbara spottar (Soffvägg)
580:-/ styck
Spotskena 3-fas infälld, pris per 3m längd
1100:-/styck
Spottar till skena
2180:-/styck
Spottar fönstersmygar ca 3cm i diameter
420:-/styck ink drivdon
Infällda i vägg vid trappa
595:-/syck ink. Drivdon
Armaturer över badrumsspegel (2st per spegel) längd 600mm per armatur
1850:-/ styck
Fasadbelysning
1250:-/styck

Priserna är exkl rördragning/FK fast inkl montage för armaturer.



 
M memike skrev:
Svårt att säga på rak arm om det är dyrt, vad är det för strömställare/LED/Dimmers osv de använder? Märke typ kan spela stor roll. Kör man på t.ex design light so ser bra ut och de flesta elektriker har riktigt bra priser på blir det inte så blodigt.

detta är priser jag dick av min elektriker, som jag förövrigt är tok nöjd med som sagt. Att betala extra för ljus som gör en grym stämning samt lyser upp trädgård osv är värt varenda krona anser jag. Hellre det än t.ex en ny TV :)

Nedan har du lite att jämföra med. Detta är vad jag betalt.

Infällda vinklingsbara spottar (Soffvägg)
580:-/ styck
Spotskena 3-fas infälld, pris per 3m längd
1100:-/styck
Spottar till skena
2180:-/styck
Spottar fönstersmygar ca 3cm i diameter
420:-/styck ink drivdon
Infällda i vägg vid trappa
595:-/syck ink. Drivdon
Armaturer över badrumsspegel (2st per spegel) längd 600mm per armatur
1850:-/ styck
Fasadbelysning
1250:-/styck

Priserna är exkl rördragning/FK fast inkl montage för armaturer.



Svårt att jämföra då priserna vi fick var ink rördragning. Men en annan firma jag pratat med tar bra mkt mindre.
Har fått produktbladen och kollat priser på LED till fönster kostar ca 300, dimmer ca 500, så där tar de 1700 för bara rördragning till LED i sovrum t.ex. Att jämföra med rördragning för armaturer ute, den kostar 'bara' 1000 kr per enhet.
Det är en väldigt bra timpeng...

Det känns lite som de bara har valt en slutsumma de vill få in på hela jobbet och sen fördelat det lite hur som haver på de olika rummen.
 
T tanker skrev:
-Det där med garanti är bara hot, en elanläggning byggs ut hela tiden och varje elinstallatör har lagkrav på sig att deras del av installationen skall vara korrekt utförd.
Inte om anläggningen är ny. Gör jag en villa står jag i normala fall för garantin i två år. Blir det fel/glapp i centralen och någon annan har varit där blir det en onödig vållandefråga, onödig för kunden alltså.
Sen beror det på vad som är gjort, ett extra vägguttag på utsidan skulle inte jag börja bråka om iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.