O olofh skrev:
Aprilväder och mkt jobb så igår blev det lite kvällsfix inomhus. Ska försöka bygga en hönslucka som ska styras av en Shellypuck för att få den uppkopplad till mobilen. Luckan öppnas / stängs av ett linjärt ställdon. Sånt här finlir är inte min starka sida så googlat rätt mkt men hittade en nice guide som gick rätt bra att följa. Där han sätter ett tidur som styrning hamnar alltså min Shelly. Allt 12 v så rätt förlåtande om man skulle råka koppla fel.

Min sladdhärva ska alltså byggas in i en ram med en lucka…
[video]


Denna följde jag
[media]
På Kjell köpte jag 2poligt relä 12v
[länk]

Sockel underlättar mkt men inget nödvändigt
[länk]

Linjärt ställdon köpte jag på amazon. Var lite snabb i beställningen så fick ett 100mm så kommer behöva bygga någon form av utväxling för luckan är ju typ 300

Shelly 1 hade jag sen tidigare.
Så länge den är kraftig nog vid en utväxling 1-3 så är det ju bara att sätta en hävarm på den.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Så länge den är kraftig nog vid en utväxling 1-3 så är det ju bara att sätta en hävarm på den.
Japp. Ska bara konstrueras :) luckan i sig är ju bara en skiva plyfa. Såg någon som hade monterat så den öppnades som en dörr och då använde ett vanligt L beslag som hävarm
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Tänk på att du inte bygger en giljotin eller hönsklipp :).
Jag har själv letat efter den här typen av automatik, det finns inget klockrent färdigt än men det finns en guide för hur man kopplar Omlets dörr till Homeassistant.

Jag kommer vänta till det finns en färdig lösning med stöd för homeassistant.
Eller Homeassistant>arduino>relä>motor.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Jag har en HA instans rullandes men inget aktivt redskap jag använder och inte exponerat externt via nätet, tycker bla det sker för många förändringar i systemmiljön som gör att man får bygga om mkt. Vet att många tycker det är skoj men jag har inte den tiden.

Men för att slippa nackade hönor så kanske man skulle montera en ultraljudssensor. Går att göra via expander puck på shellyn
 
Nu vet jag inte hur tung lucka du tänker ha, jag har en Omletlucka i plast och den kan hönorna sitta i vägen för ibland - då stoppar den först upp och försöker sen igen. Det är en väldigt bra funktion. Oftast aktar de sig när de hör ljudet men emellanåt är det nån som är lite senfärdig.
 
Idag har jag ägnat mig åt bla just trådrubriken. Elen… blir bra det här
Installation av eluttag och kopplingsdosa på en trävägg under en byggnadsstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationsarbete av eluttag på svartmålad trävägg med öppen isolering och synliga kabelskyddsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
tommib
Var har du hittat ett intag med lock? Du har väl inte satt ett uttag där?

Jag förstår att man helst vill ha elen infälld av estetiska skäl men i ett hönshus hade jag nog velar ha det utanpåliggande och inspekterbart.
 
tommib tommib skrev:
Var har du hittat ett intag med lock? Du har väl inte satt ett uttag där?

Jag förstår att man helst vill ha elen infälld av estetiska skäl men i ett hönshus hade jag nog velar ha det utanpåliggande och inspekterbart.
Bra observerat! Blir att byta, plockat från rätt hylla men fel vara så att säga och inte ens reflekterat över det när jag monterade. Om inte förr så hade jag iaf märkt det när jag skulle koppla in 😂

Ingen el inne i själva huset eller utanpå åt det hållet fåglarna kommer åt
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
cee intag monterat, lampa monterad och börjat lägga mattan inuti (nej jag har inte en framtida karriär som mattläggare)
Svart träskjul med CEE-intag och en ny monterad vägglampa som lyser, verktyg och material syns vid basen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett rum under renovering med gråa mattor, CEE-intag, träplankor och en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade helst velat styra belysningen med hjälp av en Shelly men visst är det så att det inte kommer funka i och med att jag kopplar in allt med Cee intag. Jag tänker att då är det ju inte säkert att fas och neutral hamnar rätt. Lampan bryr väl sig inte med Shellyn kommer väl balla ut/ brännas, eller?
 
tommib
Nej, den struntar nog i vilket den med. Det är väl bara att testa, de är billiga (men jag är 99% säker på att det funkar finfint).

Dessutom är CEE-intaget polariserat så om du monterar ett CEE-uttag också och kör CEE-don hela vägen så kan du få det rätt om du vill.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, den struntar nog i vilket den med. Det är väl bara att testa, de är billiga (men jag är 99% säker på att det funkar finfint).

Dessutom är CEE-intaget polariserat så om du monterar ett CEE-uttag också och kör CEE-don hela vägen så kan du få det rätt om du vill.
har ett ”vanligt” uttag i växthuset jag tänkte gå mot men visst, nu har jag ju ett cee uttag över så kan väl lika gärna montera det där så blir det ju rätt oavsett.

får bli en test med en Shelly jag har liggandes
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Installerade Shellyn idag. Väldigt enkelt och den verkar inte bry sig om ev fasvändning.

Försökte snåla och ”limma” golvmattan med lite pl600 jag hade hemma men det blev inget bra så får köpa det riktiga limmet. Jaja, sen är det att bygga klart hönsluckan, sätta tätningslister i den stora luckan samt någon plexiskiva som fönster. Sen är det nog faktiskt färdigt!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Tillbaks till elen. Bara 12 v till ställdonet för att öppna stänga hönsluckan men tänkte sätta en säkring för att inte riskera bränna ställdonet om något kommer emellan.

Så köpte på chans en sån här med en glasrörssäkring i
Glasrörssäkring monterad på en röd kabel mot en grå tygbakgrund, avsedd för installation i 12V krets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men. I och med polvädningen som sker med relät kanske jag borde haft 2? Men framförallt. Hur kopplar jag in den? Kapar jag sladden och ”fäller in” den bara?
 
tommib
Ja. Det räcker med en.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Hönsluckan monterad. Styrs av en Shelly puck som går på 12v och via ett relä polvänder kretsen till ett linjärt ställdon. Har aldrig pysslat med ställdon eller relä tidigare men har shellypuckar för att styra belysning på altan och andra ställen i huset så trevligt att få in hönsen i den appen… tåls att se hur vintertåligt ställdonet är men det säljs som IP54.


Fick också till en vanlig strömbrytare så man kan styra luckan ut att gå via appen. Men tanken är sen att det kommer gå på tid.
 
  • Gilla
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.