Medlem
· Blekinge
· 10 501 inlägg
Jag tror att det är okunskap. Många kanske tror att modernt är säkrare, och ofta är det ju också så, men knappast när det gäller proppskåp. Vi vet det men många gör inte det. Plus elektrikertjat. De ser pengarna rulla för arbete som kan utföras i bekväm arbetshöjd och där man kan tjäna ett hack på material.RoTe skrev:
Jag, såsom aktiv elektriker, måste väl hålla med föregående skribenter i stort.
Jag själv skulle troligen inte byta ut den där centralen, trots mina möjligheter att göra det själv billigt.
Den hör till den bästa tidsåldern för porslinscentraler, och porslinssäkringar har många bra egenskaper man gärna vill ha, både som användare av elanläggningen likväl såsom elkonstruktör.
Nackdelen med centralen kan väl sägas att det är lite osäkert hur många lediga säkringsplatser det är. Det verkar ju dock vara 4 st som inte har något säkring iskruvad, dock verkar det vara 3-fasgrupper så lite ommöblering kan krävas för att använda någon av dessa.
Men som sagt, det är inte någon jätteviktig sak att byta centralen, den är värd att behålla.
Jag själv skulle troligen inte byta ut den där centralen, trots mina möjligheter att göra det själv billigt.
Den hör till den bästa tidsåldern för porslinscentraler, och porslinssäkringar har många bra egenskaper man gärna vill ha, både som användare av elanläggningen likväl såsom elkonstruktör.
Nackdelen med centralen kan väl sägas att det är lite osäkert hur många lediga säkringsplatser det är. Det verkar ju dock vara 4 st som inte har något säkring iskruvad, dock verkar det vara 3-fasgrupper så lite ommöblering kan krävas för att använda någon av dessa.
Men som sagt, det är inte någon jätteviktig sak att byta centralen, den är värd att behålla.
Inte ekonomiskt försvarbart, den du har håller i minst 50 år till, att bara sätta en jordfelsbrytare är en kostnad på 1/10 del av vad byte cenral kostar. Många tampar i din nu, en del kommer inte att räcka kanske, med omdragning och skarvningar som följd.G GrekenGyros skrev: