RoTe
Lustigt att alla vill ha en modern central, visar man upp den nya på sociala medier för likes eller vad är anledningen?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
El är inte min starka
M -MH- skrev:
Skit i ny elcentral, det är inte alls värt det. Jordfelsbrytare för 2-3000 är allt som behövs.
Får ta och diskutera med elektrikern och se vad han föreslår.

RoTe RoTe skrev:
Lustigt att alla vill ha en modern central, visar man upp den nya på sociala medier för likes eller vad är anledningen?
Jag tror att det är okunskap. Många kanske tror att modernt är säkrare, och ofta är det ju också så, men knappast när det gäller proppskåp. Vi vet det men många gör inte det. Plus elektrikertjat. De ser pengarna rulla för arbete som kan utföras i bekväm arbetshöjd och där man kan tjäna ett hack på material.

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag, såsom aktiv elektriker, måste väl hålla med föregående skribenter i stort.
Jag själv skulle troligen inte byta ut den där centralen, trots mina möjligheter att göra det själv billigt.
Den hör till den bästa tidsåldern för porslinscentraler, och porslinssäkringar har många bra egenskaper man gärna vill ha, både som användare av elanläggningen likväl såsom elkonstruktör.

Nackdelen med centralen kan väl sägas att det är lite osäkert hur många lediga säkringsplatser det är. Det verkar ju dock vara 4 st som inte har något säkring iskruvad, dock verkar det vara 3-fasgrupper så lite ommöblering kan krävas för att använda någon av dessa.

Men som sagt, det är inte någon jätteviktig sak att byta centralen, den är värd att behålla.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
G GrekenGyros skrev:
Tack för svaren allihopa! Jag hittade elmätaren och där hade en huvudsäkring gått, så fungerar allt!
Det är inbokat med en elektriker som ska sätta in en jordfelsbrytare och en ny elcentral tänkte jag.
Inte ekonomiskt försvarbart, den du har håller i minst 50 år till, att bara sätta en jordfelsbrytare är en kostnad på 1/10 del av vad byte cenral kostar. Många tampar i din nu, en del kommer inte att räcka kanske, med omdragning och skarvningar som följd.

J jonaserik skrev:
Många tampar i din nu, en del kommer inte att räcka kanske, med omdragning och skarvningar som följd.
Precis, att byta central kan bli både krångligt och elektriskt sämre om befintliga ledningar inte har marginal att nå fram.

Köp fler många säkringar av alla sorter du behöver om det på bilden är allt du har.

• Ett öppet proppskåp med säkringar, vissa säkringar saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
🤓Förlåt, jag kunde bara inte låta bli 😆
Inga problem. Men läste du mitt inlägg så ser du ett "OM". TS sa nämnligen att alla lampor och allt fungerar. Så kan ju inte ha varit fallet, om en huvudsäkring hade gått.

• Gilla
Warleod och 1 till
  • Laddar…
RoTe
A AG A skrev:
Inga problem. Men läste du mitt inlägg så ser du ett "OM". TS sa nämnligen att alla lampor och allt fungerar. Så kan ju inte ha varit fallet, om en huvudsäkring hade gått.
Ptja bakspänning via 3-faslaster händer ju...

• Gilla
Willmanh
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ptja bakspänning via 3-faslaster händer ju...
Inte utan att det blinkar och en del andra konstigheter.

RoTe
A AG A skrev:
Inte utan att det blinkar och en del andra konstigheter.
Vanligtvis men inte nödvändigtvis

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.