Tänkte mera på om grannarna vet var huvudsäkringar och ev. mätare sitter.
Om allting lyser och fungerar, förutom två spisplattor, så är det INTE en huvudsäkring som har gått. Mest troligt är då en av säkringarna som går till spisen. Som sagts, den lilla pluppen bak på porslinssäkringen lossnar inte alltid. Byt alla (2 eller3) säkringar som går till spisen och se om det fungerar.
Fungerar inte detta så är det mest troligt att elektrikern gjort något fel eller glömt något. Slå honom en signal. Endera vet han vad felet är, eller så får han komma och lösa det.
Fungerar inte detta så är det mest troligt att elektrikern gjort något fel eller glömt något. Slå honom en signal. Endera vet han vad felet är, eller så får han komma och lösa det.
Medlem
· Blekinge
· 10 506 inlägg
För övrigt ett mycket fint proppskåp. Låt dig inte intala av elektriker att det borde bytas. Sådana proppskåp håller i 150 år.
Det enda som bör övervägas är att komplettera med en jordfelsbrytare. Denna placeras i en liten extrakapsling bredvid och höjer anläggningens personsäkerhet avsevärt.
Det enda som bör övervägas är att komplettera med en jordfelsbrytare. Denna placeras i en liten extrakapsling bredvid och höjer anläggningens personsäkerhet avsevärt.
Ja en i princip nästan orörd som redan gjort 50+ år i tjänst. Från tiden då Gumnar R stod på topp och inte funderade på 4:e oktober.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 506 inlägg
@ TS: Vid högre proppskåp sitter en tjock svart kabel. Den kommer från ett skåp som troligen innehåller mätare och huvudsäkringar. Det är tre st säkringar. Bara följa kabeln.
Tack för svaren allihopa! Jag hittade elmätaren och där hade en huvudsäkring gått, så fungerar allt!
Det är inbokat med en elektriker som ska sätta in en jordfelsbrytare och en ny elcentral tänkte jag.
Det är inbokat med en elektriker som ska sätta in en jordfelsbrytare och en ny elcentral tänkte jag.
Medlem
· Blekinge
· 10 506 inlägg
Ingen ny elcentral!!