Tänkte mera på om grannarna vet var huvudsäkringar och ev. mätare sitter.

Titta om du har något elskåp utomhus tex på väggen.

Walle85 Walle85 skrev:
Om ni inte delar elräkning med grannen så bör ni ha en egen mätare någonstans så att just er specifika förbrukning kan rapporteras, där sitter sannolikt även huvudsäkringarna.
Är det något man kan byta själv eller?

Definitivt.

Walle85
G GrekenGyros skrev:
Är det något man kan byta själv eller?
Huvudsäkring, ja
Elmätare, nej

Mikael_L
Börja med att kolla alla ytterväggar ifall ni har något fasadmätarskåp.
Ser typ ut såhär. (Lite olika stort beroende på ålder, samt att det även kan vara utanpåliggande, inte infällt)
644293-7b57ad2843fa7d6bd55dccb42b396b22.jpg

Mikael_L
Har ni t.ex. källare, så kan mätaren sitta där också.

Om allting lyser och fungerar, förutom två spisplattor, så är det INTE en huvudsäkring som har gått. Mest troligt är då en av säkringarna som går till spisen. Som sagts, den lilla pluppen bak på porslinssäkringen lossnar inte alltid. Byt alla (2 eller3) säkringar som går till spisen och se om det fungerar.
Fungerar inte detta så är det mest troligt att elektrikern gjort något fel eller glömt något. Slå honom en signal. Endera vet han vad felet är, eller så får han komma och lösa det.

För övrigt ett mycket fint proppskåp. Låt dig inte intala av elektriker att det borde bytas. Sådana proppskåp håller i 150 år.
Det enda som bör övervägas är att komplettera med en jordfelsbrytare. Denna placeras i en liten extrakapsling bredvid och höjer anläggningens personsäkerhet avsevärt.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
För övrigt ett mycket fint proppskåp. Låt dig inte intala av elektriker att det borde bytas. Sådana proppskåp håller i 150 år.
Det enda som bör övervägas är att komplettera med en jordfelsbrytare. Denna placeras i en liten extrakapsling bredvid och höjer anläggningens personsäkerhet avsevärt.
Ja en i princip nästan orörd som redan gjort 50+ år i tjänst. Från tiden då Gumnar R stod på topp och inte funderade på 4:e oktober.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
@ TS: Vid högre proppskåp sitter en tjock svart kabel. Den kommer från ett skåp som troligen innehåller mätare och huvudsäkringar. Det är tre st säkringar. Bara följa kabeln.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för svaren allihopa! Jag hittade elmätaren och där hade en huvudsäkring gått, så fungerar allt!
Det är inbokat med en elektriker som ska sätta in en jordfelsbrytare och en ny elcentral tänkte jag.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Skit i ny elcentral, det är inte alls värt det. Jordfelsbrytare för 2-3000 är allt som behövs.

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Ingen ny elcentral!!

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A AG A skrev:
Om allting lyser och fungerar, förutom två spisplattor, så är det INTE en huvudsäkring som har gått.
G GrekenGyros skrev:
Jag hittade elmätaren och där hade en huvudsäkring gått, så fungerar allt!
🤓Förlåt, jag kunde bara inte låta bli 😆

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.