Jag vet inte vart man egentligen bör börja processa i ett fall som detta, men ett gott råd är att kolla upp din försäkring hur du har det med juristkostnader osv. Det är tragiskt att se att något sånt här kan ske, men du bör vara med det klara vad du har för täckning för jurister om det blir fråga om att dra det långt då detta kan innebära stora kostnader att åtgärda. Säger detta då jag skulle misstänka att de saker du ännu upptäkt kanske bara är en del av fusket i bostaden. Jag skulle kräva en totalbesiktning för att ha allt skyddat om något sklulle ske. Lider med dig, detta är definitivt inget man vill råka ut för när man litar på att yrkesfolk gjort sitt jobb.

Håller med Bjurran. Den som gjort detta har förmodligen en liberal inställning till fackmannamässighet och yrkesheder!

Ta kontakt med Elektriska Nämnden (www.svbf.se), är mycket mera snabbfotate då de inte är en myndighet. EN ägs av försäkringsbolagen tillsammans.

Protte

Vilket otroligt fusk!! Och dessutom framhärda vid påpekande.

Då du köpt huset på totalentrepenad så är det bara att reklamera till den som har entrepenaden.
Att reklamera till elsäkerhetsverket som privatperson i detta fallet leder nog tyvärr ingen vart.

Påtryckningsmedel...

Man tror ju inte att det är sant, Det värsta jag sett i ett nytt hus.
Undra vem elektrikern är

Häng ut firman. Dom borde inte få ett jobb till. Jävla klåpare.

Det blir inte lätt att rätta till detta.
Som jag ser det måste man riva ut trägolvet och bila upp i plattan så man kan skarva i tillräckligt långa VP-rör som räcker fram till uttagen.
Grundisolerade ledare som här mellan betongplatta och trägolv är "BIG NO-NO".

Elektrikern har gjort fel men hela systemet med att släppa upp VP-rör slätt med väggen är idiotisk. Svårt att med millimeterprecision komma rätt med rören.
Resultatet blir väl så har ibland när man inte lyckas till 100% kan tänka.
Myresjöhus har också en del att svara på här.....

• Gilla
Ulf Mikael
  • Laddar…
De där var verkligen inte snyggt gjort! Men jag tror inte att de behövs bilas i golvet. Är det sockeluttag så ser de ut som att den når ut och täcker vp-rörsmynningen? Isåfall räcker det med att trä på ett kabelhölje från EKK över trådarna och en bit in i vpröret.

Enligt trådskaparen så slutar rören en bra bit från uttagen. Nog behöver man då åtgärda detta....

Elkablarna ligger inte i de ingjutna rören i betongsulan ända fram till vägguttagen utan rören slutar 5-15 cm före uttagen, därför ligger de i kläm mellan parketten och betongen, detta förorsakar jordfelen.

Om man tittar noga så ser det ut som om det är olika sorters FK...eller mer troligt kabel in eller ut...det kan bli riktigt besvärligt att få i ordning.
FLKR

• Gilla
Gabas
  • Laddar…
Rrrrr skrev:
De där var verkligen inte snyggt gjort! Men jag tror inte att de behövs bilas i golvet. Är det sockeluttag så ser de ut som att den når ut och täcker vp-rörsmynningen? Isåfall räcker det med att trä på ett kabelhölje från EKK över trådarna och en bit in i vpröret.
Det blir inget bra. Du kommer ju ändå att klämma kabeln mellan betongen och trägolvet som dessutom kommer att röra sig. Nä, fram med bilmaskinen och se till att det blir riktigt gjort!

Det är ju frågan hur trångt det är mellan betongen och parketten. Är det uppreglat så finns ju en chans.

När nu tråden ligger på detta viset så är det bara enkelisolerat och det är inte acceptabelt, det finns bara en barriär, ett fel orsakar fara.

Dubbelisolerat blir det om den grundisolerade tråden dras i ett ytterligare isolerande rör/slang/ytterhölje (VP-rör/VP-slang/EKK mfl). Med dubbelisolering krävs 2 fel för att det ska bli farligt.

En isolationsmätning säger INGENTING i detta fallet, grundisoleringen klara utan vidare 500 V med mer än 50 Mohm isolation, elsäkerhet går inte att enbart mäta fram, det MÅSTE okulärbesiktas också.

Som problemet är presenterat så finns bara en snygg lösning och det blir troligen att såga ut hela parkettgolvet (ni accepterar inte ett lappat och lagat golv), bila betong och skarva rören sedan in med ett helt parkettgolv.

Dyrt men bra (inte dyrt för er)

Protte

jag tänkte på att eftersom FK-trådarna verkar ha blivit skadade då dom löser JFB så syns det ju garanterat på ett isolationstest..

Frågan är hur det ser ut under golvet.
Dock undrar jag en hel del hur i &%¤/& nån sk elektriker kan göra en sådan här groda. Varför i (ovan svordomar) har denne kladdat med silicon med där???

Ser man VP-röret så finns det en chans man kan förlänga det och dra om FK'n, allt annat än att dra om ser jag som förkastligt.

Jag vill verkligen se hustillverkarens svar och resultatet av detta.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.