Myresjöhus har ju verkligen gjort bort sig!!!
Lider med dig men bra att du orkat lega på och få "upprättning"

snickarboden skrev:
Eftersom det var jordfel där tidigare och de nu inte verkar ha bytt fk så undrar jag hur isolationsmätningen gick?

/Kent
Min gissning går på eltejp runt vardera ledare.

Hmm, undrar vad som sker om man våtsvabbar golven och spiller ut en hink vatten *S*

/Kent

Då kommer nog parketten att ta stryk.

Protte

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
'S* japp men jag är lik förbaskat nyfiken på om de meggade eller helt enkelt "glömde" bort det.

/Kent

Meggningen kan ju säkert ha utförts och varit ok. Men på 2 år sätter ju sig ett hus tillräckligt för att skada det kablaget i efterhand.

Jag såg inte själv att de utförde meggning, är väl för godtrogen, men förutsatte att de bytte de kablar som ev skadades vid bilningen och som avslutning kontrollerde anläggningen. Är det inte en självklarhet att om man bilar upp betong i nära anslutning (någon mm) till kabelrören (med kablarna i) så provar man kablaget sedan för att förvisa sig att det är oskadat?? Men man kan förstås inte förutsätta någonting i detta fall.
Bifogar några bilder som visar hur det ser ut efter reparationen. (man har använt isoleringshöljet från en flertrådig kabel och skjutit ner detta en bit i kabelröret VP.

Förstår för övrigt inte varför man markerar kabelrörens läge i betongsulan vid gjutning, genom att banka ner ett armeringsjärn genom frigoliten ner i makadamen under. När anläggningen är färdig så ligger kablarna aldeles
intill armeringsjärnet, vid åska finns väl risken för överslag till jord (husets elsystem fungerar som en åskledare med alla dessa armeringsjärn vertikalt vid dosorna).

Deralte

• IMG_0857.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0853.jpg
    Skapa konto
  • IMG_0849.jpg
    Skapa konto
Hörru Räv3n, om försäkringsbolaget skulle få syn på denna elinstallation om kåken skulle brinna ner om 15 år efter fyra ägarbyten och alla papper borta, då blir det problem va?

Är jag dum, ser dåligt, eller är övernitisk men visst ligger väl FK'n utan annan isolering genom parketten?

/Kent

Hehe... ja kanske det... Kanske ligger denna tråd då kvar som ett skolexempel på hur man inte ska göra och därmed finns kvar som bevis ;) (det var ju en totalentrepenad) Har försäkringsbolagen inte svartlistat detta hus ännu med denna uppmärksamhet det fått så får man väl anta att de tar på sig att det är en ok elinstallation :D Om man sen utgår från Deraltes noggrannhet så kan man iaf utesluta honom från vidare hempulerier (tror jag). Men man borde nog försäkra upp livförsäkringen lite extra kanske :rolleyes:
Sen kan man ju fråga sig hur man ska kunna visa kvitton som brunnit upp...:eek:

alltså, på första bilden ser det ju OK ut, om dessa slangstumpar nu sticker in en bit upp i sockeldosorna, vilket det ju ser ut att kunna göra, men på de andra bilderna är det ju inte så??? är det före-bilder??
för ska det vara helt riktigt så ska ju den vita stumpen av kabelhölje sticka upp en bit igenom parketten, ca 20mm räcker, men som det ser ut så slutar den väl under parketten??

Om man skall vara petig så är jag nästan säker på att man inte får använda höljet från EKLK eller vad det nu är som "rör" för FK. Men det är ändå ganska vanligt att det görs även av kompetenta elektriker, så det är nog att vara lite petnoga.

Som sagt första bilden ser ju skaplig ut, men om bild 2 och 3 är efter åtgärd så får de nog komma tillbaka, och göra rätt (igen).

ja, lagen kräver dubbelisolering, och ett kabelhölje (om det är intakt, inte slitsat) räknas som ett isoleringslager, så just den biten är OK, men parketten räknas inte som isolering, och som jag ser det så sticker ju inte kabelhöljet upp genom parketten... and the story goes on

Måste fråga om jag missförstår bilderna.
Är det så att man har bilat bort lite betong så att FK med kabelhölje ryms under parketten den sista biten?

Om så är fallet så undrar jag hur man ska kunna byta ut FK utan att först riva golvet? Först en 90 graders böj i VP röret och sedan 2st 90 graders böjar med kabelhöljet som troligen är ganska tillplattad.
Hoppas att jag ser fel....

Har provat att göra en skiss på hur jag tolkar att "lagningen" är utförd.

• Elfel.JPG
    Skapa konto
Redigerat:
apropå det, har du någon pusskena bredvid elcentalen eller i mätarskåpet? dit dras jordningen av all armering i plattan, eller kanske elektrikern "glömde" att sätta dit en liten bit av jordledaren från armeringen och till pusskenan, om det nu finns någon sådan. är inte plattan jordad så är det ju bara att bila fram alla armeringsmattorna och ansluta dom-lätt som en plätt!
http://lundinsnyahus.blogspot.com/2008/03/potentialutjmning.html

bifogar länk hur pus-skenan kan se ut:http://download.hager.com/Hager.se/files_download/06SE0339_Matarskap_o_block.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.