Vi bor i ett nytt Myresjöhus, snart 2 år gammalt och får elfel. Jordfelsbrytaren löser ut. Vi får inte mycket hjälp av Myresjöhus, vi köpte huset med sk totalentreprenad.
I min okunskap trodde jag att ritningarna var till för att följas och inte bara som information. Elkablarna ligger inte i de ingjutna rören i betongsulan ända fram till vägguttagen utan rören slutar 5-15 cm före uttagen, därför ligger de i kläm mellan parketten och betongen, detta förorsakar jordfelen. I några fall ligger de i kontakt/mycket nära ingjutna armeringsjärn se bifogade foto.
Hur skall vi göra för att få problemet löst???
Tacksam för goda råd.

Deralta

• Elkabel-armeringsjärn 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkabel utan skyddsrör 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag inte elektriker men det där skulle jag säga är icke fackmannamässigt och förmodligen till och med olagligt! Får den där kabeltypen dras utan att ligga PU-rör hela vägen???

Jag trodde i min enfald (har för mig att jag har läst detta någonstans) att plaströren var till för att skydda kablarna och att man skulle kunna dra ut kablarna om det behövdes eller kunna dra in nya kablar vid behov. Men enligt elektrikern som har gjort jobbet är det inga problem med det sätt som han har gjort. Men fae.... kablarna sitter fast! Det kan ju inte var ok eller??????

Din elektriker ska ha stryk! Skicka bilderna till Elsäkerhetsverket och berätta hur det har gått till. FK är en grundisolerad kabel och skall alltid förläggas i rör för att inte vara åtkomlig. Gissar att den skulle bli helt oskyddad om du tar bort parketten. Jösses...

• Gilla
Morgan Jacobsson
  • Laddar…
Reklamera skriftligen till Myresjöhus. Kontakta konsumentverket. Jag skulle också omgående kontakta försäkringsbolaget. Du kan ha en så pass stor risk att de bedömer att omedelbara åtgärder måste vidtas.

• Gilla
Morgan Jacobsson
  • Laddar…
Går FKn direkt upp i en sockeldosa/vägguttag ?

Jag vill nog påstå att inget av det fusk jag någonsin gjort som hempulare är såpass illa, och ändå så ska detta vara gjort av behörig elektriker. Fy f-n! Nej, jag skulle ta strid på en gång.

Kablarna som visas på foto går till vägguttag. Det är utanpåliggande vägguttag i samtliga ytterväggar (för att inte skada klimatskärmen heter det). Mycket Stort tack för goda råd o tankar, Elsäkerhetsverket, har de någon form av tillsyn över elektriker???
Jag har reklamerat saken till Myresjöhus, via mail, de sände dit den elektriker som har förorsakat felen o han fräste bort en bit av golvet vid vägguttaget och tyckte att saken var klar.
Mera råd emottages mycket gärna
Deralta

Har jordfelsbrytaren löst ut, så har isoleringen på FK'n skadats och borde bytas samt göra en korrekt förläggning av FK'n d.v.s. i rör eller slang. Bilderna, är den vänstra efter och den högra före? I vilket fall som helst det är fortfarande absolut inte ok!

:)P.S. Om dom fortsätter strula kan jag personligen lägga ett brev i deras postlåda (bor ett par stenkast från H.K. / Fabrik):)

Men alltså. För det första så får inte trådarna ligga som de gör, de skall vara skyddade av VP rör eller annat ändamålsenligt material.

Om det dessutom blivit jorfel så betyder det att trådarna inte bara är oskyddade, de har skadats av att vara oskyddade och måste bytas ut.

Anmäl till elsäkerhetsverket.

jösses...!! dom har ju uppenbarligen slarvat rejält här, och nån isolationsprovning kan ju inte heller vart gjord då detta skulle ha upptäckts om det kan lösa ut en jordfelsbrytare så syns det på en megger. och man ska väl få ett protokoll på att anläggningen är isolationsprovad ihop med all dokumentation på anläggningen?
det här var inte alls nåt snyggt fusk må jag säga..!

Riktigt illa. Läge att besiktiga hela elinstallationen i huset!

Protokoll finns på isolationsprovning "minst 250000 ohm.", daterat 070109. Men är kanske bara en "skribordsprodukt," vi befarar det värsta. Vi fick elproblemen 080801.
Hur göra för att få ordning på soppan??
Deralta

Sicket fuskjobb, rören ska gå ända fram till och en millimeter in i sockeldosorna, punkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.