Beror ju på om den ska trappkopplas eller inte men som jag har förstått dig så e det bara denna dimmern som ska styra dina spottar. Isf går du in med fas på L och tar ut tändtråden längst till höger i skissen. Nolla och jord går rakt igenom dosan till dina uttag. Fasen ska självklart oxå med så från L plinten måste du gå vidare med fasen. Det kan va lite knöligt att få in två trådar på samma plint på vissa dimmers, skarva då fasen med tex en wago och bara grena av till dimmern.
Marwi skrev:Beror ju på om den ska trappkopplas eller inte men som jag har förstått dig så e det bara denna dimmern som ska styra dina spottar. Isf går du in med fas på L och tar ut tändtråden längst till höger i skissen. Nolla och jord går rakt igenom dosan till dina uttag. Fasen ska självklart oxå med så från L plinten måste du gå vidare med fasen. Det kan va lite knöligt att få in två trådar på samma plint på vissa dimmers, skarva då fasen med tex en wago och bara grena av till dimmern.
Det stämmer att den inte skall trappkopplas. Så här ser de tre anslutningarna på dimmern ut. Hur skall det kopplas? Vill vara idiotsäker innan jag sätter dit den!
Tack för alla svar!
Medlem
· Västernorrland
· 8 inlägg
Hejsan! Lyfter denna tråd igen. =)Slugge skrev:
Nämner först att allt är kopplat utanpå med EKLK.
Har samma "problem". Jag ska koppla in en dimmer med samma symboler, inköpt på jula. Jag har fast fas in på L:et med pil, alltså längst till vänster. Höger är tändtråd. Men jag vill ha ett uttag under dimmern också. Kan jag då koppla in Nollan som kommer uppifrån kulodosan (blå) på den i mitten, och sedan gå in med den andra blå som kommer från uttaget nedanför där?
Du kan skarva (vidarekoppla) nollan på någon av de två apparaterna, antingen vägguttaget eller dimmern.
Dimrar med skruvanslutning brukar ha väldigt små anslutningshål som verkligen inte är lämpade för att försöka pressa in två ledare i, medan däremot vägguttag nästan alltid har en två plintar för ledningarna och därmed är perfekt att skarva vidare på.
Så jag antar att du ska sikta på att dra nollan till vägguttaget först och sen därifrån en kort bit blå FK som nolla till dimmern.
Annars kan man, i mån av plats, även grena upp nollan med en Wago, torix eller någon annan godkänd skarv, och sen dra varsin tråd till vardera apparaten.
edit:
OBS OBS OBS OBS !!!!
Glöm allt jag skrev ovan, först nu insåg jag vad du skrev och menade.
(Jag trodde först att du hade en dimmer med nollanslutning)
NEJ, nollan ska du inte alls koppla in någonstans på dimmern. Då kommer du bränna den omedelbart.
Skarva nollan med Wago, Helacon, Torix, ubåt. Sockerbit är troligen också OK, sockerbiten bör dock däremot vara märkt 250V och S-märkt eller CE-märkt.
Dimrar med skruvanslutning brukar ha väldigt små anslutningshål som verkligen inte är lämpade för att försöka pressa in två ledare i, medan däremot vägguttag nästan alltid har en två plintar för ledningarna och därmed är perfekt att skarva vidare på.
Så jag antar att du ska sikta på att dra nollan till vägguttaget först och sen därifrån en kort bit blå FK som nolla till dimmern.
Annars kan man, i mån av plats, även grena upp nollan med en Wago, torix eller någon annan godkänd skarv, och sen dra varsin tråd till vardera apparaten.
edit:
OBS OBS OBS OBS !!!!
Glöm allt jag skrev ovan, först nu insåg jag vad du skrev och menade.
(Jag trodde först att du hade en dimmer med nollanslutning)
NEJ, nollan ska du inte alls koppla in någonstans på dimmern. Då kommer du bränna den omedelbart.
Skarva nollan med Wago, Helacon, Torix, ubåt. Sockerbit är troligen också OK, sockerbiten bör dock däremot vara märkt 250V och S-märkt eller CE-märkt.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 8 inlägg
Tack,
Okej, så dom två plintarna till höger är samma då? Har inga större problem att få dit 2 st kablar i samma, (använder 1,5 kvadrats kabel).
Som jag kopplat nu är det, L in på vänster plint, nolla uppifrån och nedifrån (vägguttag) på mitten och tändtråd på den högra. Låter det vettigt?
Okej, så dom två plintarna till höger är samma då? Har inga större problem att få dit 2 st kablar i samma, (använder 1,5 kvadrats kabel).
Som jag kopplat nu är det, L in på vänster plint, nolla uppifrån och nedifrån (vägguttag) på mitten och tändtråd på den högra. Låter det vettigt?
NEJ för böfvelen! :eek:toandersson skrev:
Det är helt tokigt, dimmer går sönder på en tusendels sekund (eller åtminstone bränns ev säkring) när du kopplar på strömmen. Du har nämligen ordnat en klockren kortslutning genom dimmern.
De två högra plintarna är både utgående fas från dimmern, däremot är det även en trappkoppling, så antingen har den ena fas eller den andra utgången fas. Och det växlar när man trycker på dimmerknappen.
Medlem
· Västernorrland
· 8 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 52 451 inlägg
Ja nu börjar det likna något. Men hur har du det med skyddsjord?
Japp, vid ojordat rum/utförande.toandersson skrev:
Är det jordat ska det även dras skyddsjord till uttaget och lamputtaget.
Och den blå får du lov att skarva på något vi bredvid dimmern, hoppas det ryms något litet skarvdon.
En sådan här i tvåpoligt utförande tar inte mycket plats.
http://www.clasohlson.com/se/Toppklämma-Wago/Pr363049000
Medlem
· Västernorrland
· 8 inlägg
Det är inte jordat, har ingen JFB i centralen. Gammalt hus, gammal el.
Det ska alltså inte in någon nolla i dimmern? För att få den till eluttaget får jag skarva i förhöjningsramen med en wago eller liknande.
Det ska alltså inte in någon nolla i dimmern? För att få den till eluttaget får jag skarva i förhöjningsramen med en wago eller liknande.
Medlem
· Västernorrland
· 8 inlägg
Okej, tack så mycket för snabba svar. Ska kika på det imorgon då!Mikael_L skrev: