JOW skrev:
Är lite ouppdaterad, men när blev det ok att använda apparatdosa som kopplingsdosa?
Är det inte bara ok om det finns en ledig plint för vidarekoppling på resp apparat. Eller är jag helt ute o sneseglar... eller blandar ihop äpplen o päron och bananer och apelsiner och meloner?
Du har ju brytare med X-skruvar/plintar tex så det är ju inget konstigt att "skarva vidare", det görs ju ofta fast från andra hållet då man tex har ett uttag under brytaren. Så lite fruktsallad kanske ;)

Finns det plats bakom apparaten är det tillåtet och har varit så i många år. De flesta tillverkare har apparatdosor med extra plats att koppla bakom (lika stora som en kopplingsdosa, mindre öppning).

Ok, så då är det så att det är praxis för elektriker att inte göra så, men det är tillåtet....

Fruktsallad är gott!

Det är OK, elektriker gör så OM det inte blir så trångt att det blir knöligt. Det ska inte bli meckigt att montera apparaten för då sätter man en kopplingsdosa. Mins inte när det blev OK men skulle gissa 20- 25 år sedan.

Mikael_L
Sen kan jag hålla med om att det känns lite bättre att inte ha andra kopplingar bakom apparaterna om man nu kan fixa det på något annat vis utan alltför onödigt mycket krångel.
Ja då tänker jag på att det faktiskt är tillåtet för lekmannen att byta brytare och uttag, och är det inget extra där och förvillar så bör det ju öka säkerheten något.

I den inst som tråden handlar om* så är t.ex. inga vägguttag avgrenade åt två håll, utan slangen är dragen för att det ska bli endast vidarekoppling, fastän det blev aningens längre väg på något ställe.
Just för att det kändes lite bättre att bara ha med max 6 trådar att hålla reda på istället för 9.
OCH att alla uttag inte är tillåtna/lämpade för förgrening.

*edit: FEL!!, inte vad denna tråd startade med utan vad min tråd "snabb elektriker" startade med ... :blushing:

Redigerat:
Ja, även om det är tillåtet så ska man försöka undvika kopplingar mer än vidarekoppling av nolla och jord till ett uttag. Att börja gå iväg med slangar direkt till lampor och så bör man inte göra, så tillvida att det inte rör sig om t.ex. en städskrubb där det enda som finns är en strömställare och en taklampa. Då kan det vara okej.

//Patrik

Kan du ge en bra motivering till det Patrik_Hed.

elmont skrev:
Kan du ge en bra motivering till det Patrik_Hed.
För att det finns kopplingsdosor där man kan göra många kopplingar. där har du en bra motivering, elmont.

//Patrik

Så då ska man använda saker bara för att dom finns, nej det tycker jag inte var en bra motivering. Jag kan inte se varför man inte skulle kunna koppla en eller några trådar bakom brytare och uttag när det är gott om plats. Apparatdosor ska naturligtvis inte ersättas av apparatdosor men behovet av kopplingsdosor är ytterst litet. Det brukar gå max en eller två i en "normal" villa. Senaste huset gick det inte en kopplingsdosa. Jag tycker att man ska stäva efter att få så få dosor/kopplingspunkter som man kan.

Ja, men om du har fått en villa helt utan kopplingsdosor så hoppas jag verkligen att det är i takdosorna du kopplat och inte allt bakom brytarna......

//Patrik

Naturligtvis använder man takdosorna för nästan all koppling, det har man gjort sedan 60 - 70 talet. Dom kopplingar man gör bakom apparater kan tex.vara om man går genom dosan med tändtråd (ar) nån enstaka gång kanske man fördelar till några uttag och då kopplar man bakom uttaget i stället för att knöka in tre -fyra faser i uttaget.

Ja, men då så! Vad bråkar du om? Då brukar du ju inte använda apparatdosor som kopplingsdosor heller mer än någon vidarekoppling som t.ex. nolla och jord bakom en strömställare eller kanske en tändtråd bakom ett uttag.

//Patrik

Vi har inte bråkat, men det var någon som tyckte att det inte kändes bra med kopplingar bakom apparater. Och då måste jag reagera, för det är inga som helst problem med det bara man gör som alltid dvs använder lite sunt förnuft.

Timor skrev:
Tippar på att uttagen sitter under brytaren, ritade t om en teckning åt dig. Misstänker att det var det du ville ha, fick G i bild så håll i hatten !

[bild]
skall jag dra endast en tändtråd till dimmern eller behöver jag två? passerar ju dosan med fas, nolla och jord ned till uttg under men hur kopplas dimmern???

Prövar att lyfta tråden igen :)

Dimmern sitter på samma rör som ett uttag som sitter nedanför dimmern. fram till uttaget (som passerar dimmern) har jag fas/nolla/jord. I dosan för dimmern har jag således en tändtråd samt passerande fas/nolla/jord.

kopplingsschemat för dimmern ser ut enligt bifogad bild.

Hur skall jag koppla dimmern?

• bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.