21 882 läst · 103 svar
22k läst
103 svar
El-dosa bakom badkar
Medlem
· uppsala
· 98 inlägg
Kan man inte sätta kopplingsdosan på utsidan av väggen (samma vägg fast på den sidan av väggen som är utanför badrummet) och dra gummikabel från dosan till badkaret?
Gjorde följande badkarsinstallation:
16mm rör genom vägg med ekk4g 1.5mm INNAN tätskiskt för garantera bästa tätning.
Sedan från badkar var det 2st anslutningskablar.
Satt extra silikon i efterhand runt rörgenomgång (på kaklet)
La kabeln lite "halft" stripad till en IP 65 som jag satt fast under karet med locket uppåt.
Sedan ett litet dräneringshål på undersidan av dosa.
Ekk ej gjort för att användas som anslutningskabel (som t.ex RKK) men badkaret kommer typ flyttas då det går sönder (alltså förhoppningsvis inte alls ofta) därför valde jag denna metod.
Ingen risk att vatten rinner ner längsvägg på/i/längs dosan och INGA extra hål i tätskickt under badkar.
Detta anser jag personligen var den mest "lämpliga" installation vid detta enstaka tillfälla.
Vad säger ni?
16mm rör genom vägg med ekk4g 1.5mm INNAN tätskiskt för garantera bästa tätning.
Sedan från badkar var det 2st anslutningskablar.
Satt extra silikon i efterhand runt rörgenomgång (på kaklet)
La kabeln lite "halft" stripad till en IP 65 som jag satt fast under karet med locket uppåt.
Sedan ett litet dräneringshål på undersidan av dosa.
Ekk ej gjort för att användas som anslutningskabel (som t.ex RKK) men badkaret kommer typ flyttas då det går sönder (alltså förhoppningsvis inte alls ofta) därför valde jag denna metod.
Ingen risk att vatten rinner ner längsvägg på/i/längs dosan och INGA extra hål i tätskickt under badkar.
Detta anser jag personligen var den mest "lämpliga" installation vid detta enstaka tillfälla.
Vad säger ni?
Mest lämpliga är som sagt rörutlopp till en anslutningsdosa. Därifrån anslutningskabel till poolen. Det är så här alla bubbelbad installeras (alla som görs av elektriker).
Har aldrig hört talas om att det blivit problem någonstans.
Har aldrig hört talas om att det blivit problem någonstans.
men om inte anslutningskabel från badkar räcker som i mitt fall så var ju en alternativ lösning på kartan
Jag tyckte lösningen att sätta dosan på andra sidan väggen var mycket fiffig alltså dra EKK ut på andra sidan vägen och dra anslutningskabel via VP rör till badkaret, nu har jag redan dragit som "vanliga" elektriker gör och det fungerar också dock så kommer jag behöva borra fast dosan i väggen vid samma vägg som badkaret sitter eller limma den. Den kommer inte synas då badkaret är i väggen och då jag inte kommer röra badkaret annat en när jag behöver rensa avloppet som sitter under badkaret om jag inte hittar ett kar som man kan ta bort front plåten på så förhopningsvis så blir det inga problem då det inte blir någon belstning på sladden så jag tror jag kommer limma fast dosan där VP röret sticker fram så VP röret går in i dosan och sedan ta silicon runt VP röret och sedan skarava EKK kabel i dosan och koppla på en mjuk kabel som går till badkaret förhoppningsvis så räcker den kabeln som följer med badkaret.
Går nog på endel modeller, men inte den modell jag hade. Eller gick och gick, men de var ju direkt inte några simpla skruvanslutningar. Snarare "pressade" sen tätning/krympning över. Sen till värmaren var de fast in på plint efter dragavlastare.Rrrrr skrev:
Hmmm....jag vet inte om jag nämnt det men jag skötte service på Casper bad förut innan Örestads sanitetsfabrik gjorde en KK och att öppna karets "låda" för att koppla in ny kabel var ett riktigt NO NO, gällde både lekman som yrkesman som inte hade tillstånd från fabrikant.elmont skrev: