21 882 läst · 103 svar
22k läst
103 svar
El-dosa bakom badkar
En bonusfråga är om det gör så mycket om tätskiktet är dåligt invändigt i ett rör eller slang där ledning kommer ut? Det borde väl bara bli kondens inne mot plast som sen droppar ut?
(Jag förespråkar alltså inte att fuska, men undrar om just detta fel leder till någon skaderisk, förutom att det som FK'n leder till kanske inte gillar att bli blött)
(Jag förespråkar alltså inte att fuska, men undrar om just detta fel leder till någon skaderisk, förutom att det som FK'n leder till kanske inte gillar att bli blött)
Ursäkta att jag var otydlig, jag tänkte alltså generellt i badrum, t.ex. vid belysning vid spegeln eller liknande, där det blir kondens men man normalt inte behöver ta till EKK utan kan använda FK rakt in i armaturen.elmont skrev:
Ah, tack för upplysningen!kolvas skrev:
Som jag har förstått det så finns det två bransch regler bland annat BBV, blir badrummet godkänt och jag kan få ett certifikat som ger 10 år garanti?
Då man får dra vattenrör genom tätskiktet så borde det vara okej även med el rör ( VP rör ) men hittar inte det någonstans...
Då man får dra vattenrör genom tätskiktet så borde det vara okej även med el rör ( VP rör ) men hittar inte det någonstans...
Tänkte på en annan sak, har nu dragit med EKK 1.5 mm alltså 10 A, men när jag läser gammla trådar verkar det som i stort set alla har vallt 2.5 ( 16A ), nu var det snart 10 år sedan jag läste el sist men jag har räcknat ut att 10 A borde räcka till ca 2000W och ett badkar borde väl inte dra så mycket även om den har en liten varmvattenberedare som hjälper till att åter väma vattnet???
Tycker ni överdriver lite. Håller med om att rörutlopp är bättre, men så farligt är det väl inte med en dosa där? Och Det är ju inte elektrikerns fel att snickaren slarvat då han borrat hål/gjort tätskikt runt dosan.
Sätter man en tätningssats E:3157712
Inne i dosan.
Samt en anslutningsdosa E:1437731 utanpå så blir det tätt och fint!
Nu då snickarn slarvat så kan man kanske behöva täta mellan dosan och gipsen också.
Sätter man en tätningssats E:3157712
Inne i dosan.
Samt en anslutningsdosa E:1437731 utanpå så blir det tätt och fint!
Nu då snickarn slarvat så kan man kanske behöva täta mellan dosan och gipsen också.
Fnularn skrev:
Eh.. Va? Limmad kanal är alltid att föredra i badrum. Man ska ju inte sabba tätskiktet med skruv/spik i onödan!kolvas skrev: