elmont skrev:
Men även matta ska ju limmas/rollas med tätmassa/lim
På väggmatta monterat man apparaten direkt mot tätskiktet och man kan således få till en mycket bättre tätning med själva apparaten, på kakel monterar man ju apparaten på kakelplattan, 1 cm ifrån tätskiktet
 
:blushing: För låt mig, i upphetsningen tänkte jag den matta som man sätter under kaklet:blushing::blushing:
 
elmont skrev:
:blushing: För låt mig, i upphetsningen tänkte jag den matta som man sätter under kaklet:blushing::blushing:
Det är inte så lätt att vara 100% skärpt så här på denna dagen efter kvällen före d^_^b
 
En bonusfråga är om det gör så mycket om tätskiktet är dåligt invändigt i ett rör eller slang där ledning kommer ut? Det borde väl bara bli kondens inne mot plast som sen droppar ut?

(Jag förespråkar alltså inte att fuska, men undrar om just detta fel leder till någon skaderisk, förutom att det som FK'n leder till kanske inte gillar att bli blött)
 
Det är inget problem inne i röret utan är det problem är det mellan rör och vägg, och man ska dra in en EKK i röret har jag ju sagt.:@ Och den tål vattnet som ev kan komma.
 
Tar man t.ex FQ så tål inte den vatten (som allting annat så är halogenfritt sämre även här),
ta FQ3G1,5 i en slang, häll i vatten > vänta 1 dag > megga = besvikelse av den usla kvalitén på denna kabel
 
elmont skrev:
Det är inget problem inne i röret utan är det problem är det mellan rör och vägg, och man ska dra in en EKK i röret har jag ju sagt.:@ Och den tål vattnet som ev kan komma.
Ursäkta att jag var otydlig, jag tänkte alltså generellt i badrum, t.ex. vid belysning vid spegeln eller liknande, där det blir kondens men man normalt inte behöver ta till EKK utan kan använda FK rakt in i armaturen.


kolvas skrev:
Tar man t.ex FQ så tål inte den vatten (som allting annat så är halogenfritt sämre även här),
ta FQ3G1,5 i en slang, häll i vatten > vänta 1 dag > megga = besvikelse av den usla kvalitén på denna kabel
Ah, tack för upplysningen!
 
Hej

Är det okej att göra den lösning som många här förespråkar nämligen att dra ett vp rör genom tätskicktet eller skall man dra EKK kabeln från taket (utanpå) tätskicktet för att det skall bli godkänt?
 
Vem är det som ska godkänna?? Klamrar du en kabel gör du ett hål i tätskiktet på ungefär 20 cm mellanrum.
 
Som jag har förstått det så finns det två bransch regler bland annat BBV, blir badrummet godkänt och jag kan få ett certifikat som ger 10 år garanti?

Då man får dra vattenrör genom tätskiktet så borde det vara okej även med el rör ( VP rör ) men hittar inte det någonstans...
 
Kör man med utanpåliggande montage från tak ( tex installation i befintligt badrum)med ekk eller liknande, känns limmad kabelkanal som en bättre lösning än att punktera tätskiktet med klammer.
 
Fnularn skrev:
Kör man med utanpåliggande montage från tak ( tex installation i befintligt badrum)med ekk eller liknande, känns limmad kabelkanal som en bättre lösning än att punktera tätskiktet med klammer.
men då följer man inte elinstallationsreglerna.
 
Tänkte på en annan sak, har nu dragit med EKK 1.5 mm alltså 10 A, men när jag läser gammla trådar verkar det som i stort set alla har vallt 2.5 ( 16A ), nu var det snart 10 år sedan jag läste el sist men jag har räcknat ut att 10 A borde räcka till ca 2000W och ett badkar borde väl inte dra så mycket även om den har en liten varmvattenberedare som hjälper till att åter väma vattnet???
 
Många kar drar lite mer, det kan behövas 16 A. Men det vet du sedan du bestämt dig för kar
 
Tycker ni överdriver lite. Håller med om att rörutlopp är bättre, men så farligt är det väl inte med en dosa där? Och Det är ju inte elektrikerns fel att snickaren slarvat då han borrat hål/gjort tätskikt runt dosan.

Sätter man en tätningssats E:3157712
e1931829.jpg
Inne i dosan.

Samt en anslutningsdosa E:1437731 utanpå så blir det tätt och fint!

e1437730.jpg

Nu då snickarn slarvat så kan man kanske behöva täta mellan dosan och gipsen också.


Fnularn skrev:
Kör man med utanpåliggande montage från tak ( tex installation i befintligt badrum)med ekk eller liknande, känns limmad kabelkanal som en bättre lösning än att punktera tätskiktet med klammer.
kolvas skrev:
men då följer man inte elinstallationsreglerna.
Eh.. Va? Limmad kanal är alltid att föredra i badrum. Man ska ju inte sabba tätskiktet med skruv/spik i onödan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.