blizzet skrev:
Vi hade mycket kontakt med A-hus när vi valde tillverkare. De har en hög standard på det som ingår över lag och även byggmässigt med 3-skiktsvägg som standard enligt mig. Prismässigt är alltid svårt bedöma beroende på husmodell. Det bästa är att fråga, men min uppfattning är att de ligger i paritet med Eksjö, Myresjö, Trivselhus m.fl. på den typ av hus vi kikade på åtminstone, då det begav sig för drygt ett år sedan. Något jag gillar är att de har alternativa färdigpresenterade planlösningar för sina kataloghus på hemsidan.
Vilket hus och tillverkare valde ni slutligen sen?

Jucismacker skrev:
Vilket hus och tillverkare valde ni slutligen sen?
Vi valde Trivselhus, vi utgick från Wise 10 fastän som 2-plan istället för sutteräng. I grund och botten blev det ett helt unikt hus där vi bestämde planlösning och utformning helt själva, så det är på inget sätt likt Wise 10 i katalogen. Det är mer likt ett Balans fastän lite större, lite annorlunda fönstersättning och ganska lik planlösning. Det kunde likväl blivit A-hus. Det fanns för och nackdelar. Vi har nu bott i huset i 6 månader c.a. och är nöjda med hur huset blev.

Man kan alltid be andra tillverkare ge en offert på likvärdigt hus. I vårt fall ville vi ha lite större och möjligheten ändra, vilket inte är något man får göra kostnadsfritt i Eksjöhus egnahemserie. Balans måste ha sålt bra för Eksjöhus, för jag har sett minst ett företag som i princip snott Balans och gjort sitt eget kataloghus av det.

Detta är ju så likt det blir! :)
http://www.vargardahus.se/hus.php?id=100545

Hej,
Vi fick i kalkylen 23 000 kr avdrag för ett Balans med sadeltak isället för valmat tak. Stämmer verkligen 100 000? låter väldigt mycket.

Hej ...

Var lite väl få-ordig i det inlägget, när vi pratade med säljaren om att ev få ner priset, var det snack om att ta bort balkong, valmtak och lite övriga grejer, och det låg på ca 100 tusen, var av taket var den stora posten... ber om ursäkt för min otydlighet... :confused:... Blev det ett balans för er???

Vi velar mellan Balans med garage, Fiskarhedenvillan (Rödhaken) eller Vårgårdahus (Villa Strömsberg) just nu. Fiskarheden och Vårgårdahus har prisjustering vid månadskiftet så om de blir nån av dom vi vill ha så borde vi bestämma oss snarast.
Eksjöhus har lite sämre isolering i sina hus, fast kanske lite högre standard (osb skivor i ytterväggar, ektrappa m.m.) och man får välja bort saker och få avdrag för hela summan.
Fiskarheden och Vårgårda får man ändra mer som man vill ha det. Det är ganska svåra val man ställs inför.

Oki... vi resonerar precis som er, och håller med om allt du säger,, är väldigt svåra val som ska göras, men vi följer lite magkänslan, och för vår del känns Balans mest rätt då....

Ni som funderar på balans, har ni gjort om det något?

Man får väl inte göra så mycket ändringar verkar det som. eller? Man kan dock få högre takhöjd på nedervåningen om man frågar enligt min erfarenhet 35000 extra, utan större fönster eller nåt annat som ökar kostnaden.

Vi breddade vårat till 12m. planlösning ungefär som mellangården på nedervåningen. Blev enl oss själva väldigt bra... =)

de låter fint! får man fråga vad det kostate extra?

Hej.
Vi ska få ett pris denna vecka. kan återkomma när jag vet.

blizzet skrev:
Vi valde Trivselhus, vi utgick från Wise 10 fastän som 2-plan istället för sutteräng. I grund och botten blev det ett helt unikt hus där vi bestämde planlösning och utformning helt själva, så det är på inget sätt likt Wise 10 i katalogen. Det är mer likt ett Balans fastän lite större, lite annorlunda fönstersättning och ganska lik planlösning. Det kunde likväl blivit A-hus. Det fanns för och nackdelar. Vi har nu bott i huset i 6 månader c.a. och är nöjda med hur huset blev.

Man kan alltid be andra tillverkare ge en offert på likvärdigt hus. I vårt fall ville vi ha lite större och möjligheten ändra, vilket inte är något man får göra kostnadsfritt i Eksjöhus egnahemserie. Balans måste ha sålt bra för Eksjöhus, för jag har sett minst ett företag som i princip snott Balans och gjort sitt eget kataloghus av det.

Detta är ju så likt det blir! :)
[länk]
Får man fråga vad ni fick ge för det? :D
kostar det något extra när man ber de rita upp eller använda sig av ett annat hus än det de har i sitt sortiment?

Jucismacker skrev:
Får man fråga vad ni fick ge för det? :D
kostar det något extra när man ber de rita upp eller använda sig av ett annat hus än det de har i sitt sortiment?

Det började på 2.440 med liggande panel. Sen gjorde vi ett gäng förändringar, bl.a + 60 cm på djupet vilket resulterade i 5kvm extra. Sen valde vi 2.70 takhöjd på nedre planet, något vi är väldigt nöjda med. Högre takhöjd och extra djup på huset gick på c.a 40 000. Vid tillfället hittade vi få 2-plan på c.a.170kvm för de pengarna med den utrustningen. I detta pris även kamin inräknat. Balans var ju billigare initialt, men mindre påverkbart, och lite färre val som ingck. Läste dock nu att någon fått sitt Balans breddat och moddat, vilket låter bra. Säljaren på Eksjöhus sa att de skulle ha 100 000 för att låsa upp ritningarna helt till oss...

För övrigt kostade det inget extra för oss att få ett helt hus ritat från scratch av deras arkitekter. De gjorde 2 förslag till oss helt från början på hur ett Wise10 kunde se ut i 2-plan istället för sluttningshus. Generellt kan du ge dem en ritning och få ett prisförslag och hus skissat.

troja skrev:
Hej.
Vi ska få ett pris denna vecka. kan återkomma när jag vet.
Inte fått nåt pris än? :) Du har inte ritningar att lägga upp hur det blex exakt? Den ändringen lät nämligen väldigt trevlig.

Hej

Jodå, igår fick vi ett pris på 2.861. Priset är med helkaklade badrum och tillägg i köket. Lutar åt att vi kör på det!

/
troja

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.