G
useless useless skrev:
Kostnaden har redan ökat till 7 miljarder.
Hur mycket "extra moms" drog staten in på skillnaden mellan ett "normalt" elpris och extremt högt elpris?
Om det är lika eller mindre än 7 miljarder är det väl ingen kostnad för statens budget?
Eller har staten i sin budget kalkyerat med högt elpris, dieselpris, bensinpris osv för att budgeten ska gå ihop? Försämra för medborgarna och klämma ut mer skatt? Inte orimligt!
Jag tycker man kunde minska momsuttaget på elpriser på tex över 1kr kWh och momsfritt på över tex 2kr, både på bundna och rörliga och till alla oavsett förbrukning.
Ingen aning om 1 respektive 2 kr är rimliga siffror men som exempel.
 
  • Gilla
BCAB
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Däremot tycker jag det är helt rätt att den som lägger tid och energi på att göra smarta val har igen det på olika sätt. Annars kan vi bara göra slentrianmässiga val och be staten fylla på om det blir för dyrt.
Jag översätter den meningen till , "sköt dig själv och strunta i andra"
Anledning till varför vi har den typ av styrning vi har är pga att alla ska inte behöva kunna allt. Hur funkar det för gamla?
 
A
G OMathson skrev:
Hur mycket "extra moms" drog staten in på skillnaden mellan ett "normalt" elpris och extremt högt elpris?
Om det är lika eller mindre än 7 miljarder är det väl ingen kostnad för statens budget?
Eller har staten i sin budget kalkyerat med högt elpris, dieselpris, bensinpris osv för att budgeten ska gå ihop? Försämra för medborgarna och klämma ut mer skatt? Inte orimligt!
Jag tycker man kunde minska momsuttaget på elpriser på tex över 1kr kWh och momsfritt på över tex 2kr, både på bundna och rörliga och till alla oavsett förbrukning.
Ingen aning om 1 respektive 2 kr är rimliga siffror men som exempel.
Det är nog just den extra momsen de ”tjänat” som de delar ut nu.
 
  • Gilla
BCAB
  • Laddar…
P
Lill72 Lill72 skrev:
[bild]
Så jag, med en fast kostnad på 63 öre/KW och förbrukning på ca 1200KWh, borde tjäna på att göra av med ca 800KWh till :D
 
  • Gilla
BCAB
  • Laddar…
P pemu skrev:
Så jag, med en fast kostnad på 63 öre/KW och förbrukning på ca 1200KWh, borde tjäna på att göra av med ca 800KWh till :D
Precis. Nu börjar vi se resultatet av miljöpartiets utträde ur regeringen.
 
R Riverground skrev:
[länk]
"Varje gång du betalar din elräkning går ungefär en tredjedel till skatt. Samtidigt betalar Bill Gates, Jeff Bezos och Zuckerberg nästan noll kronor i elskatt för sina svenska datacenter, vars nettoeffekt motsvarar Forsmarks kärnkraftverk. Svensk IT-industri, datasäkerhet och miljön får ta smällen. Det skriver Jon Karlung, vd på Bahnhof."

Skicka in en anmälan området ni bor i egentligen är en amerikansk datahall och få er omklassade så slipper ni skatten.
Vilket vansinne.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Jag översätter den meningen till , "sköt dig själv och strunta i andra"
Anledning till varför vi har den typ av styrning vi har är pga att alla ska inte behöva kunna allt. Hur funkar det för gamla?
Det får vara din tolkning. Min är "ta ansvar för dina val".

Tar man en risk så får man även hantera följderna. Jag köpte en gång en beg. bil privat lite hastig och lustigt då det var ett bra pris och affären behövde av olika anledningar ske fort. Därför hann jag inte med några efterforskningar om modellen av t.ex. typ fel eller andra svag punkter. Det kostade mig en himla massa pengar i efterhand, men inte tycker jag någon annan ska komma och kompensera mig för det. Jag tog en medveten risk och i detta fallet sket det sig.

På frågan hur det funkar för gamla så är frågan rätt svår att svara på då jag inte frågat alla. För mina farföräldrar som är 92 respektive 86 funkar det fint då både min far och jag rådde dem att binda p.g.a. anledningar som jag redan nämnt.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
S
Lill72 Lill72 skrev:
[bild]
Stämmer detta så blir min elräkningen inklusive nät och skatter ca 652 kr för December.
 
  • Gilla
BCAB
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det får vara din tolkning. Min är "ta ansvar för dina val".

Tar man en risk så får man även hantera följderna. Jag köpte en gång en beg. bil privat lite hastig och lustigt då det var ett bra pris och affären behövde av olika anledningar ske fort. Därför hann jag inte med några efterforskningar om modellen av t.ex. typ fel eller andra svag punkter. Det kostade mig en himla massa pengar i efterhand, men inte tycker jag någon annan ska komma och kompensera mig för det. Jag tog en medveten risk och i detta fallet sket det sig.

På frågan hur det funkar för gamla så är frågan rätt svår att svara på då jag inte frågat alla. För mina farföräldrar som är 92 respektive 86 funkar det fint då både min far och jag rådde dem att binda p.g.a. anledningar som jag redan nämnt.
Jag har läst mycket här, och det förvånar mig att många bara pratar om att just de har klarat sig. Och kollar man på det så är det ju ofta så. Alla i elområde 1 o 2, är säkra , alla i område 2 och 3 som har fast avtal just nu är säkra. Alla som bor i lägenhet och har liten förbrukning. Alla som har lite förbrukning. De som har fått det tungt är just de som har gjort som regeringen sagt. Dvs olja och ved bort. Elbil.
Detta problem med elen är inte som andra problem där du köper en aktie. Det är ett stort samhällsproblem, och kommer påverka alla. IKEA höjer sina priser med 9% rakt av och det inte pga Sverige. Elpriset riskerar att döda små mataffärer , pappersbruk, nya företag, osv . Gamla människor riskerar inte kunna betala. Elpriset är ryggraden i landet.
 
  • Gilla
BCAB och 3 till
  • Laddar…
Glöm inte våra kämpar bönderna och småföretagare som är beroende av el och kanske inte kan spara in på elen eller effektivisera som en vanliga banan! Där pratar vi kaos och risk för stora ekonomiska problem pga allt...
 
  • Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Jag har läst mycket här, och det förvånar mig att många bara pratar om att just de har klarat sig. Och kollar man på det så är det ju ofta så. Alla i elområde 1 o 2, är säkra , alla i område 2 och 3 som har fast avtal just nu är säkra. Alla som bor i lägenhet och har liten förbrukning. Alla som har lite förbrukning. De som har fått det tungt är just de som har gjort som regeringen sagt. Dvs olja och ved bort. Elbil.
Detta problem med elen är inte som andra problem där du köper en aktie. Det är ett stort samhällsproblem, och kommer påverka alla. IKEA höjer sina priser med 9% rakt av och det inte pga Sverige. Elpriset riskerar att döda små mataffärer , pappersbruk, nya företag, osv . Gamla människor riskerar inte kunna betala. Elpriset är ryggraden i landet.
Självklart är energipolitiken som förts de senaste 10 åren åt fanders. Resultatet är att hela vårt system är beroende av att det blåser och hur den ryska gaskranen står. Lite tillspetsat. Detta måste åtgärdas ja. Men just detta att det pågått så länge är ju anledning till att jag inte riktigt förstår varför detta höga elpris kommer som en överraskning för många. Det nya "rörliga" elpriset kommer ju med vårt elsystem bete sig precis som det gjort med stora fluktueringar beroende på väder och den europeiska energimarknaden. För mig kändes då självklart att binda en period tills detta till viss del "blåser över". Tills någon/några säger ifrån att detta är åt helskotta.

Med detta sagt tycker jag dock att slänga ut 7 miljarder i bidrag inte löser något. Elpriser kommer fortsätta fluktuera hit och dit tills vi ser till att vi har planerbar el. Varför inte pytsa in 7 miljarder där istället?
 
  • Gilla
BCAB och 1 till
  • Laddar…
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Glöm inte våra kämpar bönderna och småföretagare som är beroende av el och kanske inte kan spara in på elen eller effektivisera som en vanliga banan! Där pratar vi kaos och risk för stora ekonomiska problem pga allt...
Ja regeringen är på god väg att knäcka många branscher, först coronahysterin och utlovade stöd som inte betalats ut på grund av teknikaliteter och nu de vansinniga elpriserna.

Hennes elnota femdubblades – från 22 000 till 100 000
Restriktioner som avlöst varandra och nu mångdubblade elräkningar. Landets bageriföretagare beskriver situationen som en hopplös kamp för överlevnad. ”Squid games i verkligheten”, konstaterar branschchefen Martin Lundell. För Viola Nygren har elnotan gått från 22 000 till 100 000 kronor.

Företagare fick elnota på 280 000 kronor
Pelle Johansson driver flera spaanläggningar i Göteborg. Nyligen fick han en elräkning på 280 000 kronor till den största anläggningen, skriver SvD.

Elkrisen sänker industrijätte – varselvåg väntar Sverige
Rekordhöga elpriser har fått Klippans bruk att stänga ned pappersmaskiner och mängdvarsla personal. Nu varnar industrin för att detta bara är början. ”Politikerna har spelat med jobben”, säger Per Hidesten, vd på Industriarbetsgivarna, till TN.

Elpriset tvingar tomatodlare att slänga flera ton
Tomatodlaren Thomas Lilja investerade i ledlampor för att ge tomatplantorna ljus och värme året runt. Men i efterdyningarna av de stigande elpriserna har han nu tvingats stänga ner hälften av dem, skriver SVT Nyheter.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Jag har läst mycket här, och det förvånar mig att många bara pratar om att just de har klarat sig...Elpriset är ryggraden i landet.
Det är tyvärr allt för vanligt...folk har inte förmågan att se längre än den egna nästippen. Inför val tittar man på vilket parti som vill höja just de bidrag man själv är berättigad till, vilka höjningar/sänkningar av skatter som berör just mig själv, vilka infrastruktursatsningar som kommer göra just mitt liv bättre. Det är exakt därför vi har företeelsen "valfläsk". Partierna tar pulsen på den enfaldiga väljarbasen för att hitta precis det som efterfrågas, och så lovas det guld och gröna skogar bara de får rösterna.

Om jag hade gått enbart efter vad som skulle vara bäst för mig i min livssituation så hade jag röstat på ett helt annat parti än det jag gör. Men jag ser den stora bilden: vilket parti tror jag för bäst politik för Sverige. För det som är bäst för Sverige är det som kommer göra att alla får det bättre. Visst, vissa kanske får det "lite mer bättre" än andra och det kan ju tyckas orättvist...men livet är inte rättvist och kan aldrig bli det. Med oansvarig politik (som elmarknaden) kan hela ekonomin mer eller mindre haverera, vilket kommer drabba precis alla medborgare, rik som fattig, sydlänning som norrlänning. Så även om man bor i Norrland och valt bundet för el så är de höga elpriserna verkligen inget att glädjas åt. Även om just dina elräkningar är trevlig läsning så kommer det leda till höjd inflation, vilket leder till att du kommer drabbas av att priset på Norrlands Guld och Ettans lössnus höjs. Lägg till att tillverkarna av ölen och snuset även de får högre kostnader pga elpriset.

Det finns helt enkelt inga vinnare i den här situationen. Jo, regeringen...eftersom de får in många miljarder extra i skatt. Miljarder de kommer slå sig för bröstet över i valrörelsen och sedan lova ut till folket. De enfaldiga i väljarbasen kommer stå och applådera, helt omedvetna om att det är deras egna pengar som den oansvariga energipolitiken stulit från dem som de får tillbaka smulorna av.
 
  • Gilla
BCAB och 4 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Så även om man bor i Norrland och valt bundet för el så är de höga elpriserna verkligen inget att glädjas åt. Även om just dina elräkningar är trevlig läsning så kommer det leda till höjd inflation, vilket leder till att du kommer drabbas av att priset på Norrlands Guld och Ettans lössnus höjs. Lägg till att tillverkarna av ölen och snuset även de får högre kostnader pga elpriset.
Med de planer som finns för Norrland är det en kort tid tills elpriset även där kommer att vara extremt högt.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.