4 531 läst · 35 svar
5k läst
35 svar
Ek bord som slagit sig och är missfärgat
Jo, det är nog som du säger.Hep skrev:Vågar inte svara för just den, men jag är tveksam. Slipmaskiner snurrar och skakar av lite olika skäl. För att förenkla när det handlar om den typ du hänvisar till så är det kraften i snurret som avverkar trä och skaket som gör att man slipper se cirkelspår i träet. Den jag länkade till är det billigaste jag hittat som har tillräcklig kraft i snurrandet för att avverka trä. Jag har haft och testat ett antal och de flesta lite billigare har inte den drivning som behövs för ek och annat jobbigt.
Om du har en sågad och rimligt slät yta som bara behöver få sin slutfinnish räcker de flesta maskiner och det är bara en fråga om tid och tålamod, men du behöver slipa bort en del materia för att den ska bli jämn och för att få bort missfärgning och dessutom i ett hårt träslag. Du behöver därför en lite kraftigare slipmaskin för att det inte ska bli ett evighetsprojekt.
Det krävs en maskin med mer kraft i.
Ser nu att den Dewalten jag länkade till "bara" har 280W medans den du rekommenderade har 400w.
Kikar på att hyra en maskin då jag nog aldrig kommer att behöva en sådan maskin igen.
Hittade den här på Cramos hemsida.
720W har den så där finns det kraft nog.
https://www.cramo.se/sv/category/by...rslip--150mm-220v-rondell-festoolro150feqplus
Den blir kanon.S stefan.stor skrev:Jo, det är nog som du säger.
Ser nu att den Dewalten jag länkade till "bara" har 280W medans den du rekommenderade har 400w.
Kikar på att hyra en maskin då jag nog aldrig kommer att behöva en sådan maskin igen.
[länk]
Jag har slipat ek, valnöt, lönn mm med excenterslip och det fungerar bra. Har en Mirka Deros, så lite premium maskin.
Men skulle säga att en nyckel i det hela är slippappret och slipprocessen. Lätt att springa iväg och köpa närmsta billigaste pappret, men skulle verkligen rekommendera att köra på det ”nya” mesh-pappret som kommit senaste åren. Mirka Abranet har verkligen funkat bra för mig, 3M har ett papper som fått bra omdömen också. Sen är det viktigt att börja med grövre korn och ”stega” sig uppåt till finare korn. Vanlig och fungerande stege är 80-120-180-240-320 typ.
Men skulle säga att en nyckel i det hela är slippappret och slipprocessen. Lätt att springa iväg och köpa närmsta billigaste pappret, men skulle verkligen rekommendera att köra på det ”nya” mesh-pappret som kommit senaste åren. Mirka Abranet har verkligen funkat bra för mig, 3M har ett papper som fått bra omdömen också. Sen är det viktigt att börja med grövre korn och ”stega” sig uppåt till finare korn. Vanlig och fungerande stege är 80-120-180-240-320 typ.
+1 på att Boschen är väldigt bra. Sen bör man ju använda bra slippapper också. Jag använder Bosch originalpapper och är nöjd med dessa. Jag köpte direkt 50-pack av vardera K40, K80, K120, K180, K240 samt K400 och det räcker länge.Hep skrev:
Jag har testat både Boschs egna och 3Ms variant på slipnät och båda är riktigt bra. Åtminstone så länge man håller sig borta från att slipa för smala saker eller där man hänger halva papperet utanför ämnet, då de skrynklar sig rätt lätt. fast å andra sidan finns det bättre maskiner i de lägena och det är mest av lathet jag brakar på med den roterande och får svära efter ett tag.
S stefan.stor skrev:Jo, det är nog som du säger.
Nu är bordet inne innan jul!
Tack för all hjälp
[länk]
Liknande trådar
-
Hur behandlar jag ekbord?
Möbelsnickeri -
Olja in ekbord
Möbelsnickeri -
Ekbord, vad göra med/mot porerna?
Möbelsnickeri -
Dimbar LED-puck för att ha liggandes på ett bord och lysa uppåt. För att kunna lägga olika genomskinliga saker på, för effekt.
Belysning -
Lacka köksbord i vitpigmenterat ekfaner?
Möbelsnickeri